Home / Artykuły / Ducati Panigale V4 R – obiekt pożądania

Ducati Panigale V4 R – obiekt pożądania

Panigale V4 R to bez wątpienia najgorętsza tegoroczna premiera w świecie sportowych motocykli. Filigranowa sylwetka, doskonałe osiągi, najnowsze systemy bezpieczeństwa – to dzieło sztuki, które wzbudza emocje od pierwszego przekręcenia manetki.

Silnik klasy wyścigowej
Aby sprostać ograniczeniom nałożonym przez mistrzostwa WSBK, jednostka V4, 90°, o pojemności 1103 ccm z modelu Panigale została zastąpiona przez silnik o pojemności 998 ccm z modelu Desmosedici Stradale R. Zmniejszenie pojemności uzyskano ograniczając skok tłoka do wartości 48,4 mm przy zachowaniu średnicy tłoka 81 mm. Zastosowano także nowy, stalowy, kuty wał korbowy (o wykorbieniu 70 stopni), podparty na panewkach.

Desmosedici Stradale R pozwala osiągnąć czerwone pole obrotomierza przy nieprawdopodobnych 16,000 obr./min. Jednostka dysponuje mocą 221 KM (162 kW) oraz natychmiastową reakcją na ruchy przepustnicą. Moc maksymalna jest oddawana przy 15,250 obr./min (zgodnie z homologacją typu EU), czyli przy obrotach większych o 2,250 obr./min w porównaniu do silnika V4 o pojemności 1103 ccm. Imponujące osiągi silnika 998 ccm można polepszyć, montując w pełni sportowy układ wydechowy Ducati Performance by Akrapovič. Wówczas użytkownik otrzymuje do dyspozycji 234 KM (174 kW) przy 15,500 obr./min.

Niedościgniona aerodynamika
Rozwiązania aerodynamiczne nowego Panigale V4 R pochodzą wprost z Motocyklowych Mistrzostw Świata i klasy MotoGP. Szyba przednia, osłony reflektora i boczne owiewki z dodatkowymi wylotami, powietrza redukującymi wysoką temperaturę w czasie wyścigu, a także skrzydła z włókien węglowych, to jedne z elementów, co do których inspirację stanowiły motocykle GP16.

Skrzydła i specjalny design owiewek zwiększają docisk kół o 30 kg przy 270 km/h. Dzięki temu minimalizowany jest efekt „pływania” przedniego koła przy dużych prędkościach, a także tendencja do wheelie. Pozwala to na płynne pokonywanie zakrętów oraz większą stabilność hamowania.

Ponadto, znajdujące się po bokach wyloty powietrza, zaprojektowano tak, aby sprostać temperaturom pracy silnika V4 R. Zwiększają one prędkość powietrza, opływającego chłodnice wody i oleju o odpowiednio – 6% i 16%.

Kliknij, aby pominąć reklamy

Komfort na mistrzowskim poziomie
Panigale V4 R jest wyposażony w nowy, ciśnieniowy zestaw amortyzatorów przednich Öhlins NPX 25/30 o średnicy Ø 43 mm, z powłoką TiN na teleskopach. Z tyłu zastosowano amortyzator Öhlins TTX36. Amortyzatory przedniego i tylnego zawieszenia wyposażone są w funkcję mechanicznej regulacji.

Zaawansowane pakiety bezpieczeństwa
Użytkownik Panigale V4 R bez wątpienia będzie mógł czuć się na tym motocyklu bezpiecznie. Systemy, w które został wyposażony to:

  • System Bosch Cornering ABS EVO
    System Bosch ABS z funkcją hamowania w zakręcie może być ustawiony na jeden z trzech poziomów tak, aby w pełni sprostać potrzebom każdego kierowcy. Podczas gdy poziom 3 jest rekomendowany do użycia w warunkach słabej przyczepności, poziomy 2 i 1 kładą nacisk na siłę hamowania i są zaprogramowane do użycia na nawierzchniach o wysokiej przyczepności. Rekomendowany dla profesjonalnych kierowców, poziom 1, ogranicza działanie ABS-u tylko do przedniego koła, zachowując jednocześnie funkcję pokonywania zakrętów i pozwalając na bardzo mocne dohamowanie przed zakrętem.
  • Kontrola trakcji – Ducati Traction Control EVO (DTC EVO)
    Kontrola trakcji DTC EVO wykorzystuje sześcioosiowy Inercyjny Moduł Pomiarowy (IMU), który stale mierzy kąt pochylenia i wykorzystuje go do obliczenia poziomu interwencji potrzebnego do zapewnienia odpowiedniego uślizgu tylnego koła (zgodnie z wybranym poziomem ustawień).
  • Kontrola uślizgu – Ducati Slide Control (DSC)
    Ten nowy system, zaprojektowany wspólnie z Ducati Corse, daje kierowcy dodatkowe wsparcie kontrolując moment obrotowy dostarczany przez silnik w zależności od kąta uślizgu. Celem jest poprawa osiągów przy wyjściu z zakrętu przez ograniczenie kąta uślizgu, który może być trudny do opanowania. DSC ma dwa różne ustawienia: przełączenie z poziomu 1 do poziomu 2 powoduje łatwiejszą kontrolę kątów uślizgu.
  • System Ducati Wheelie Control EVO (DWC EVO)
    Panigale V4 R jest wyposażone również w najnowszą wersję systemu Ducati Wheelie Control EVO (DWC EVO). Dzięki informacjom dostarczanym przez IMU 6D, system umożliwia ustawienie poziomu, pozwalającego na kontrolę maksymalnego unoszenia się przedniego koła, a także pozwala ograniczyć podnoszenie się przedniego koła w trakcie dynamicznego startu.
  • System Ducati Power Launch (DPL)
    System, który wspomaga kierowcę podczas dynamicznych startów – zapewnia maksymalne przyspieszenie przy zachowaniu pełnej stabilności pojazdu. DPL ma trzy różne ustawienia i jest aktywowany naciśnięciem włącznika na prawej manetce. Poziom 1 zapewnia starty o wysokich osiągach, natomiast poziom 3 jest bezpieczniejszy i bardziej stabilny.
  • System Ducati Quick Shift góra/dół EVO (DQS EVO)
    Oprócz skrócenia czasu zmiany biegów, DQS EVO z funkcją góra/dół pozwala na zmianę biegów bez użycia sprzęgła. Wersja EVO montowana w modelu V4 R wykorzystuje informacje o kącie pochylenia, aby zapewnić maksymalną stabilność motocykla podczas zmian biegów w zakręcie. Podczas redukcji biegów, system pracuje bez szarpnięć w połączeniu ze sprzęgłem antypoślizgowym oraz Engine Brake Control (EBC) (Kontrola Hamowania Silnikiem), aby zapewnić optymalne zazębienie biegów podczas dynamicznej, wyczynowej jazdy.

  • Kontrola Hamowania Silnikiem – Engine Brake Control EVO (EBC EVO)
    EBC pomaga kierowcy zoptymalizować stabilność motocykla w czasie dynamicznego pokonywania zakrętów. EBC EVO, optymalizowany w zależności od kąta pochylenia, monitoruje położenia przepustnicy, wybrany bieg i opóźnienia wału korbowego podczas agresywnego hamowania i dostosowuje otwarcie przepustnicy, aby dobrać właściwy moment obrotowy dostarczany na tylne koło.
  • Konfiguracja trybów jazdy – Ducati Riding Mode (RM)
    Tryby Jazdy dają użytkownikowi wybór między trzema zdefiniowanymi stylami jazdy tak aby osiągi Panigale V4 R były dopasowane do kierowcy, natury toru lub drogi oraz warunków pogodowych.

Tryb Race Riding – zaprogramowano tak, aby kierowca mógł w pełni czerpać radość z potencjału Panigale V4 R na wysoko przyczepnych asfaltach. Wybór trybu Race daje kierowcy do dyspozycji 221 KM, z niezmienioną, bezpośrednią reakcją przepustnicy Ride-by-Wire. Tryb Race ustawia elektronikę na najniższym poziomie interwencji: na przykład, aby zmaksymalizować osiągi hamowania, ABS włącza się tylko na przednim kole (ale zawsze z aktywną funkcją pokonywania zakrętów).

Tryb Sport Riding – pozwala mniej doświadczonym kierowcom doświadczyć efektywnych, spektakularnych osiągów motocykla. Ponownie, silnik dostarcza 221 KM, lecz z mapą przepustnicy Ride-by-Wire w stylu sportowym. Funkcja Slide by Brake jak również Cornering ABS są aktywne, aby maksymalizować osiągi w zakrętach.

Tryb Street Riding – jest zalecany do jazdy Panigale V4 R na drogach o niskiej przyczepności takich jak drogi publiczne. Ten tryb jazdy nadal dostarcza mocy 221 KM, lecz, podobnie jak tryb Sport, ma bardziej progresywną reakcję na przepustnicę. Ustawienia elektroniki zapewniają przyczepność i stabilność na poziomie dającym maksimum bezpieczeństwa.

Kliknij, aby pominąć reklamy
  • Stoper okrążeń Ducati Lap Timer GPS (DLT GPS)
    Kokpit Panigale V4 R zawiera stoper, który automatycznie wykrywa nie tylko czasy okrążeń: może również wyświetlić dwa czasy średnie za każdym przejechanym okrążeniem. Jeśli dany czas jest najlepszy z danej serii okrążeń, funkcja Best Lap spowoduje, że będzie on wyświetlał się przez 5 sekund. Z każdym okrążeniem, system rejestruje nie tylko czas, ale również maksymalne obroty silnika, maksymalną prędkość (otrzymaną ze wskazań GPS), czasy średnie oraz kąty pochylenia w zakręcie i kąty skrętu.
  • Analizator danych – Ducati Data Analyser + GPS (DDA+ GPS)
    Analizator Ducati Data Analyser + GPS (DDA + GPS), pozwala na ocenę osiągów motocykla i kierowcy pokazując dane związane z monitorowaniem stylu jazdy. Nie tylko automatycznie wyświetla i nagrywa czasy okrążeń, lecz również zapisuje inne dane takie jak prędkość pojazdu, obroty silnika, wybrany bieg, temperaturę silnika, przejechany dystans oraz dane z DTC.
  • System multimedialny – Ducati Multimedia System (DMS)
    Panigale V4 R może być wyposażona w Ducati Multimedia System (DMS). Pozwala on kierowcy na odbieranie połączeń przychodzących, wybór i słuchanie muzyki oraz otrzymywanie wiadomości tekstowych za pomocą połączenia Bluetooth.

Model V4 R dostępny jest czerwonym malowaniu z bakiem ze szczotkowanego aluminium.

Interwały przeglądowe zaplanowane przez producenta wynoszą 12 000 km lub 12 miesięcy.

Źródło: inf. prasowa Ducati

AUTOR: Paweł Krupka

Fan sportów motorowych każdego rodzaju - w szczególności Formuły 1, poprzez wyścigi motocyklowe, rajdy samochodowe, a na żużlu kończąc. Na portalu MOTOGP.PL regularnie od 2009 roku.

komentarzy 26

  1. Przydaloby sie info ze to wpis sponsorowany :/

  2. Nie żebym coś krytykował ale nie przekonują mnie wahacze jednoramienne i byłby moim zdaniem dużo ładniejszy z normalnym Zegary-jakiś taki burdel poukładany..nijak Po sylwetce (np.kierownica,zadupek) moto tylko na trase Pewnie przy 150km/h czuć sie na min dobrze-odpoczywają plecy ramiona
    Pewnie że to ten typ styl itd.i żeby ślizgać sie po mieście trzeba wybrać coś bardziej zbalansowanego

  3. Do napędu nowego Panigale służy Desmosedici Stradale R, czyli chłodzony cieczą silnik V4 o pojemności 998 cm3. Dzięki mniejszej o 105 cm3 pojemności nowe Ducati może wystartować w Mistrzostwach Świata Superbike (WSBK). Wersja R jest jeszcze mocniejsza od zwykłego Panigale V4. Z rozchylonych pod kątem 90o cylindrów wyciśnięto aż 221 KM przy przy 15 250 obr/min i 112 Nm przy 11 500 obr/min. Te dane dotyczą wersji z drogową homologacją. – wklejone
    'wonski’ ,zanim sie do czegoś odniesiesz dowiedz sie,poczytaj ze zrozumieniem i wtedy sie wypowiedz

    • Chyba nie rozumiem o co Ci chodzi. Jaki związek mają informacje które podałeś z moją odpowiedzią? Chodziło mi, że Panigale nie służy do pierdzenia po mieście w korkach tylko do latania po torze, a Ty mi wylatujesz z informacjami, że motocykl spełnia wymagania regulaminowe WSBK.

  4. Sugeruje kilka żródeł inf. bo odnosząc sie do jednego sam może nawet nieświadomie, trollujesz

  5. Że moto jest z drogową homologacją a moja (osobista) opinia na temat tego Ducati nawiązywała właśnie do tego że nie nadaje sie do codziennego użytku tylko trasy ,skoro ma ową homologacje więc będzie dostępny – ty mi wyskoczyłeś z torem
    Ogólnie mój pierwszy post mówił to samo – żeby jeżdzić na codzień trzeba wybrać coś bardziej zbalansowanego czyli i na miasto i na wypad za miasto

  6. Nie spinam tylko wyjaśniam Pewnie że większość zjadaczy chleba lubi siedzieć w aucie słuchając radia podjeżdżając do świateł co kilka metrów być takim zniewolonym uzależnionym Ale to nie o to chodzi że motocyklem szybciej tylko o to że trzeba to po prostu kochać ,to czuć ten każdy przejechany metr Dla mnie to jest frajda Masz racje – trzeba myśleć że tak powiem podwójnie żeby jeżdzić bezpiecznie

  7. A ja powiem po prostu, nie wdając się w żadne kłótnie, że bardzo ciekawy artykuł – szczególnie odnośnie elektronicznych pomocy – i lepiej się to czyta, niż np. przewidywania zawodników MotoGP czy będą na podium w wyścigu, czy nie :D

  8. W końcu jakiś ładny nowy moto na rynku! Nie gniewajcie się, zaraz powiecie, że gadam jak baba ale czy nie brakuje Wam tych ładnych konstrukcji sportów z przed 10-15 lat? Jak się patrzyło na R1 z 2006 albo GSXR 1000 K9 to aż zapierało dech. A teraz topowe modele marek technicznie bez zarzutu ale stylistycznie kupa. Wiem, o gustach się nie rozmawia. Na Ducati aż chcę się patrzeć!

  9. Jaką skrzynię biegów ma taki potwór – to jest cos podobnego do rozwiązania które mają fabryczne ducati w motoGP, czy to nadal jest niedostępne dla motocykla „drogowego” ?(jakkolwiek dziwnie by to brzmiało przy tak drogim moto)

  10. Zegary paskudne, a dupa beznadziejna. Nie wiem skąd teraz taka chora moda na te zadupki filigranowe. Dla mnie ten motocykl nie ma tylnej części. Ale ja się nie znam bo jestem już starym człowiekiem i mam najbrzydszy motocykl na świecie czyli haykę. A to sprzęt już tylko dla emerytów dlatego moja ocena Panigale jest nic nie warta.

    • Ale wiesz, że Twoja hayka mimo potężnej mocy jest motocyklem turystycznym. Do szybkiej turystyki ale jednak turystyki. To nie bestia na tor ;) Panigale to typowy sport na tor mimo homologacji drogowej.

      • E no, do turystyki to jest Paneuropan albo Goldas. Waga hayki w porównaniu do GSXR 1000 to 24 kilo. Przy akcesoryjnych wydechach które mam odejmuję jeszcze 13 kg. Róznica pozostaje na 11 kg. Zresztą mi chodzi o to że te paskudne zadupki królują we wszystkich moto i są IMHO ohydne.

  11. Jak ktoś buja się tapczanem o gabarytach walca drogowego to nie zrozumie filozofii budowania motocykli Ducati. Ducati = sport i basta.

  12. Panigale 1199 S po mieście to koszmar, zwłaszcza latem, jaja i dupsko ugotowane. V4 Speciale, zbliżony do R daje radę po mieście. R podejrzewam jeszcze mniej się będzie grzać. Skrzynia biegów w automacie góra/dół sprawuje się idealnie, to samo tyczy elektroniki. Zakres i możliwości ustawień wprawia w osłupienie. Pokonywanie zakrętów, coś pięknego. Opisałem własne odczucia, aby do wiosny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
178 zapytań w 1,784 sek