Skoda Octavia jest jednym z najpopularniejszych samochodów rodzinnych na polskich rynku. Obecna, czwarta generacja tego modelu przeszła w tym roku gruntowny lifting. Sprawdźmy, co się zmieniło, i dlaczego warto zainteresować się nową Octavią.
Bardzo przestronne wnętrze, ogromny bagażnik zarówno w wersji liftback, jak i kombi, liczne praktyczne rozwiązania Simply Clever, bogate wyposażenie, doskonałe silniki, świetne prowadzenie… To tylko niektóre zalety, z jakimi kojarzymy Skodę Octavię, jeden z najpopularniejszych modeli tej marki, a zarazem bardzo doceniany samochód rodzinny. Na rynku dostępna jest czwarta generacja Octavii, która w tym roku przeszła lifting. Wprowadził on zmiany nie tylko stylistyczne. Sprawdźmy, co oferuje nowa Skoda Octavia, jaką znajdziemy m.in. w Salonie Skoda Śląsk.
Design i wygląd zewnętrzny
Stylistyka jest jedną z największych zalet Skody Octavii, zarówno jeśli chodzi o nadwozie liftback, jak też kombi. Tegoroczna modernizacja sprawiła, że samochód ten – dostępny w wariantach wyposażenia Essence, Selection, Sportline i RS – wygląda jeszcze lepiej. Zacząć trzeba od tego, że dzięki przeprojektowanym zderzakom Octavia urosła o 9 mm i mierzy teraz 4698 mm dłogości. Jednakże znakiem rozpoznawczym nowego modelu są reflektory LED Matrix drugiej generacji (opcjonalne w Selction i Sportline, standard w RS), charakteryzujące się „rozwidlonymi” światłami do jazdy dziennej. Nie tylko zwracają one uwagę stylistyką, lecz przede wszystkim wydajniej oświetlają drogę, zwiększając bezpieczeństwo podróży. Z kolei w tylnych odświeżonych światłach LED pojawiły się animowane kierunkowskazy. Lifting wprowadził też nowe wzory felg.
Wnętrze i technologie
Zarówno kierowca, jak i pasażerowie nowej Skody Octavii poczuć się mogą jeszcze milej niż dotychczas. Obecnie do wyboru jest aż dziewięć wariantów wykończenia wnętrza. Wykorzystują one m.in. nowe listwy dekoracyjne, wzbogacające stylistykę i budujące klimat. Zgodnie z trendami przyjaznymi dla środowiska, użyte zostały tkaniny pochodzące z recyklingu (podobnie jak charakterystyczne dla marki skrobaczka do lodu oraz parasolka) i skóra poddana zrównoważonej obróbce.
Nowa Octavia zapewnia też nowoczesne technologie. Już standardowe wyposażenie wzbogaciło się o 10-calowy centralny wyświetlacz – za dopłatą dostępny jest 13-calowy – a także dwustrefową klimatyzację. Nowy system operacyjny ma ergonomiczny, przyjazny interfejs i cechuje się płynnym działaniem. Porty USB-C mają teraz aż trzykrotnie większą moc ładowania i dostarczają 45 watów. Z kolei system dostępu bezkluczykowego Kessy udoskonalony został pod kątem wygodniejszego otwierania i zamykania. W nowej Octavii automatycznie odblokowuje on lub blokuje samochód, gdy tylko kierowca, oczywiście z kluczykiem przy sobie, znajdzie się w odległości mniejszej niż 1,5 metra od niego.
Dla Skody systemy bezpieczeństwa oraz wsparcia zawsze były priorytetem. W poliftingowej Octavii wprowadzono zatem m.in. odnowiony inteligentny asystent parkowania (Intelligent Park Assist, dostępny z automatyczną skrzynią biegów), który umożliwia automatyczne wjeżdżanie i wyjeżdżanie z równoległych orz prostopadłych miejsc parkingowych, obecnie nie tylko dzięki kontroli nad układem kierowniczym, ale też nad hamulcami, prędkością i kierunkiem jazdy (przód, tył); samochód zatrzyma się także, gdy wykryje przeszkodę. Z kolei System Remote Park Assist (również z automatyczną skrzynią biegów) pozwoli na zdalne sterowanie manewrami inteligentnego asystenta parkowania Intelligent Park Assist z zewnątrz samochodu, za pośrednictwem aplikacji MyŠkoda.
Naturalnie, w nowym modelu wciąż można liczyć na komplet poduszek i kurtyn powietrznych, ABS, ESP, system awaryjnego hamowania, aktywny tempomat, asystenta utrzymania pasa ruchu oraz wiele innych elementów służących bezpiecznej jeździe.
Silniki i osiągi
Pod maską też zmiany. Podstawowy benzynowy trzycylindrowy silnik 1,0 TSI 115 KM zastąpiony został czterocylindrową jednostką 1,5 TSI o tej samej mocy; dostępny jest z sześciobiegową skrzynią manualną oraz siedmiostopniowym automatem DSG. W ofercie pozostał silnik 1,5 TSI 150 KM, który także można zestawić z sześciobiegową skrzynią ręczną bądź DSG o siedmiu przełożeniach. Oba te silniki z przekładnią automatyczną łączone są z miękką hybrydą. Najmocniejszy silnik benzynowy, 2,0 TSI z siedmiostopniowym DSG, nabyć można w dwóch wariantach mocy: 204 KM (napęd 4×4) lub 265 KM – z przednim napędem, w usportowionej wersji RS. Fani sportowej jazdy będą usatysfakcjonowani, bowiem słabszy z tych wariantów zyskał 14 KM, a najmocniejszy aż 20 KM.
Zwolennicy silników wysokoprężnych też znajdą w nowej Octavii coś dla siebie. Silnik 2,0 TDI oferuje 115 KM lub 150 KM i odpowiednio 300 bądź 360 Nm momentu obrotowego. Słabszy wariant oferowany jest z sześciostopniową skrzynią manualną, mocniejszy z siedmiostopniową DSG.
Niezależnie od tego, jaka jednostka znajdzie się pod maską, Skoda Octavia oferuje świetne osiągi oraz niskie zużycie paliwa.
Przestrzeń i praktyczność
Znakiem rozpoznawczym wszystkich modeli Skody są bardzo obszerne i wygodne wnętrza. Nowa Octavia oferuje gigantyczną wręcz przestrzeń dla pięciorga pasażerów. Nie ma przy tym żadnych problemów z ulokowaniem bagażu, ponieważ nadwozie liftback oferuje bagażnik o pojemności 600 litrów (1109 przy złożonym oparciu tylnej kanapy), a kombi aż 640 lirów (1091 przy złożonym oparciu).
Skoda to także Simply Clever, czyli rozwiązania służące praktyczności oraz przyjemności użytkowania samochodu. Tu również mamy kilka nowości. Nadwozie kombi można teraz wyposażyć w automatycznie chowaną osłonę bagażnika, dzięki której dostęp do przestrzeni bagażowej stanie się jeszcze łatwiejszy i wygodniejszy. Pojawił się dedykowany schowek na torby, kubki i butelki dla pasażerów z tyłu. Wielofunkcyjna kieszeń w bagażniku zyskała dwa regulowane haczyki. Opcjonalny uchwyt na tablet w tylnej części przednich foteli w nowym modelu można zamówić także dla foteli sportowych.
Podsumowując, gruntowny lifting wprowadził szereg modyfikacji, dzięki którym nowa Skoda Octavia jest jeszcze ładniejsza, nowocześniejsza i praktyczniejsza, zarazem wciąż oferuje wszystko to, co w modelu tym zawsze było najlepsze. Zdecydowanie więc warto skorzystać z oferty Skoda Octavia salon. Z kolei Skoda Octavia używana z salonu to możliwość dokonania bezpiecznego zakupu auta z drugiej ręki.
Szerokiej drogi!
Źródło: artykuł sponsorowany