Wibracje na kierownicy – skąd się biorą?
Wibrująca kierownica nie tylko obniża komfort jazdy. Jest również sygnałem, że podzespoły pojazdu utraciły sprawność – to właśnie zużycie lub uszkodzenie jest źródłem wibracji przenoszących się na kierownicę. Ignorowanie tego objawu pogłębia problem oraz prowadzi do przedwczesnego zużycia innych elementów, które muszą mierzyć się z dodatkowym obciążeniem wywołanym drganiami. Jakie są najczęstsze przyczyny wibracji na kierownicy?
Wibracje na kierownicy mogą być wywołane usterką w układzie hamulcowym
Relatywnie częstą przyczyną drgań odczuwalnych na kierownicy są skrzywione tarcze hamulcowe. Objawy mogą pojawiać się nie tylko podczas hamowania, ale również w trakcie jazdy. W przypadku wykrycia usterki warto wyeliminować ją możliwie szybko – umożliwią to nowe tarcze hamulcowe z Deler.pl. Problem skrzywionych tarcz bywa wynikiem ich nagłego schłodzenia wodą – np. gdy po mocnym hamowaniu przejedziemy przez głębszą kałużę. Dlatego też lepiej unikać mycia kół natychmiast po zakończeniu jazdy.
Użytkowanie samochodu ze skrzywionymi tarczami wyjątkowo niekorzystnie wpływa również na klocki hamulcowe, które ulegają nierównomiernemu ścieraniu. To z kolei jeszcze bardziej przyspiesza niszczenie powierzchni tarczy. W efekcie oprócz wibracji na kierownicy da się odczuć spadek skuteczności hamowania, co może stanowić zagrożenie podczas podróży z wyższą prędkością. Wraz z tarczami należy wymienić też klocki – na Deler.pl można łatwo dobrać komplet klocków hamulcowych. Korzystanie ze starych klocków – nawet jeżeli zostało na nich jeszcze trochę okładziny ciernej, może szybko doprowadzić do zniszczenia nowych tarcz.
Drgania kierownicy mogą wynikać z problemów z kołami
Powszechnym powodem bicia na kierownicy są także nieprawidłowości związane z kołami – mogą dotyczyć zarówno opon, jak i felg. Dlatego jedną z pierwszych czynności powinna być kontrola stanu opon – należy sprawdzić ich powierzchnię pod kątem wybrzuszeń, czyli tzw. bąbli, a także pęknięć i ukruszeń bieżnika. Przed podjęciem kolejnych działań, warto także zweryfikować ciśnienie w ogumieniu.
Jeżeli opony są w porządku, to drgania na kierownicy może wywoływać skrzywiona felga. Przy niewielkim skrzywieniu, które nie rzuca się w oczy, obręcze są zwykle do odratowania poprzez prostowanie. Jednak poważne uszkodzenia mogą wiązać się z potrzebą zakupu nowych felg. Wibracje na kierownicy bywają także spowodowane utratą wyważenia koła – np. przez zgubienie ciężarka do wyważania, który odkleił się podczas jazdy. W trudniejszych przypadkach warto wykonać wyważanie z testem drogowym, który zapewnia bardziej precyzyjne wykrycie bicia na kołach.
Pozbycie się drgań z kierownicy może wymagać wymiany podzespołów zawieszenia lub układu napędowego
Innym powodem drgań pojawiających się na kierownicy mogą być problemy z zawieszeniem. Niekoniecznie może być to efekt zużycia podzespołów – w niektórych przypadkach powodem jest utrata prawidłowej geometrii zawieszenia. Zdarza się jednak, że wibracje wynikają ze zużycia części zawieszenia, jak np. wybity amortyzator, który nie jest w stanie skutecznie tłumić drgań. Taka usterka dodatkowo intensyfikuje wibracje wywołane luzami w zawieszeniu.
Kolejny możliwy scenariusz to luzy w układzie przeniesienia napędu, które mogą wystąpić np. na łączeniach osi napędowych z półosiami. W rezultacie, jeżeli kontrola kół oraz hamulców nie wskaże przyczyny problemu, to należy liczyć się z koniecznością przeprowadzenia dosyć szczegółowej diagnostyki. Ponadto wibracje na kierownicy mogą wynikać także np. z uszkodzonych poduszek silnika, czy skrzyni biegów.
Warto pamiętać o tym, że drgania prowadzą do przyspieszonego zużycia innych podzespołów, które z czasem zaczną dokładać do puli swoją porcję wibracji. Dlatego w przypadku wystąpienia pierwszych objawów warto podjąć działania w celu ich usunięcia możliwie szybko. Szybka reakcja może pozwolić zapobiec pogłębianiu się problemu.
Źródło: artykuł sponsorowany