Retardery – zasada działania, rodzaje, naprawa

Pojazdy o dużej masie prowadzi się zupełnie inaczej niż np. samochody osobowe. Kierowcy muszą z dużo większym wyprzedzeniem reagować na dynamiczną sytuację na drodze, a hamowanie zajmuje im o wiele więcej czasu. Na szczęście producenci ciężkich pojazdów wyposażają je w różne systemy pomocnicze mające na celu ułatwienie prowadzenia lub przejęcie kontroli w przypadku nadzwyczajnych sytuacji. Jednym z nich jest retarder, znany też jako hamulec górski, który pomaga spowolnić pojazd o dużej masie – zwłaszcza podczas długich zjazdów. Z artykułu dowiesz się, jak działają poszczególne rodzaje retarderów oraz co należy zrobić w przypadku awarii.

Zasada działania retardera

Retarder to specjalny mechanizm montowany w pojazdach o dużej masie (kilkanaście lub kilkadziesiąt ton), którego zadaniem jest spowalnianie i zwiększanie skuteczności hamowania. Jego brak mógłby doprowadzić do przegrzania hamulców i utraty kontroli nad pojazdem, a także przyspieszyć zużycie części eksploatacyjnych – np. tarcz, klocków, bębnów czy szczęk hamulcowych.

Kliknij, aby pominąć reklamę

Działanie retardera polega na wytwarzaniu dodatkowej siły (momentu hamowania), która pomaga spowolnić i zatrzymać pojazd. Mechanizm ma jednak za zadanie jedynie odciążyć układ hamulcowy, a nie go zastąpić. Dokładna zasada działania zwalniacza zależy od jego rodzaju. Wyróżnić można retardery silnikowe, olejowe, elektromagnetyczne oraz cierne. Obecnie w pojazdach najczęściej montuje się zwalniacze olejowe oraz elektromagnetyczne.

Zwalniacz olejowy

Retarder olejowy (hydrokinetyczny) zbudowany jest z dwóch głównych elementów składowych: rotora i statora. Czynnikiem roboczym w układzie jest ciecz (olej). Po uruchomieniu retardera komora robocza układu wypełnia się olejem tłoczonym ze specjalnego zbiornika i następuje wzrost ciśnienia. Wygenerowany w ten sposób moment hamowania skutkuje spowolnieniem pojazdu. Siła hamowania zależy od stopnia wypełnienia komory roboczej.

Zwalniacz elektromagnetyczny

Retarder elektromagnetyczny, podobnie jak olejowy, zbudowany jest z rotora i statora. Funkcję rotora pełni wirnik z łopatkami, natomiast statora – zespół cewek. Moment hamowania generowany jest wskutek działania pól elektromagnetycznych o przeciwnych kierunkach. Przeniesienie tego momentu na wał skrzyni biegów skutkuje spowolnieniem pojazdu. Siła hamowania jest regulowana przez liczbę załączonych cewek.

Kliknij, aby pominąć reklamę

Jak używać retardera?

Retardera należy używać przede wszystkim w trakcie długich zjazdów obciążonym pojazdem lub podczas zwalniania z większej prędkości. Hamulec uruchamiany jest przez kierowcę za pomocą specjalnego przycisku lub dźwigni wielostopniowej umieszczonej w okolicy kierownicy. Używając retardera w okresie zimowym, należy pamiętać, aby robić to w sposób umiejętny – wspomaganie się tym systemem podczas jazdy po śliskiej nawierzchni może skutkować tzw. złamaniem zestawu.

Regeneracja retardera

Aby zadbać o prawidłowe funkcjonowanie hamulca górskiego, a tym samym o bezpieczną jazdę, należy regularnie kontrolować jego stan techniczny oraz zużycie poszczególnych elementów mechanizmu. Hamulec zasadniczy także stale powinien być w dobrym stanie technicznym. W przypadku uszkodzenia retardera należy udać się do serwisu i zlecić naprawę układu profesjonalistom. Firma K&K z Mielca oferuje kompleksowe podejście do regeneracji zwalniaczy takich producentów, jak Telma, Voith, Allison czy ZF. Regeneracja retardera każdorazowo poprzedzona jest wnikliwą diagnozą, która pomaga ocenić stopień zużycia mechanizmu.

Źródło: art. sponsorowany

Kliknij, aby pominąć reklamę

Dodaj komentarz

Back to top button