Dziennikarze podczas ostatnich testów MotoGP wykryli dodatkową dźwignię na motocyklach Valentino Rossiego i Jorge Lorenzo.
Mała dźwignia zlokalizowana jest na kierownicy pomiędzy sprzęgłem a manetką po lewej stronie maszyny. Honda zaopatrzyła swoje motocykle w podobną dźwignię (patrz zdjęcie poniżej) już od połowy poprzedniego sezonu.
W rozmowie z serwisem Crash.net, szef zespołu Yamahy Massimo Meregalli potwierdził tylko, że nowa część jest powiązana z najnowszą skrzynią biegów japońskiego producenta.
Szybka skrzynia biegów (ang. seamless gearbox) rozwijana przez Yamahę oszczędza czas przy przyspieszaniu, krótsze i delikatniejsze zmiany biegów czynią motocykl bardziej stabilnym, szczególnie w złożeniu, gdy zawodnik dodaje gazu przy wyścigu z zakrętu.
Z kolei główną zaletą Hondy i jej skrzyni jest mocne hamowanie i wejście w zakręty. Krążą plotki, że zawodnicy RCV nie potrzebują używać sprzęgła podczas zbijania biegów w dół.
„Honda ma szybką skrzynię biegów zbijając je w dół,” powiedział Rossi. „My nie. To główny problem, o którym wiemy i chcemy, żeby Yamaha przygotowała poprawki.”
„Próbujemy zmieniać biegi podczas hamowanie jak Honda, ale na ten moment jest jeszcze gorzej niż w ubiegłym roku,” dodaje Lorenzo.
Fakt, iż dźwignia jest taka mała, może świadczyć, że nie jest ona przeznaczona do użytku podczas jazdy, a jedynie podczas postoju/startu. Najbardziej prawdopodobna teoria mówi, że jest ona używana do wrzucenia biegu neutralnego /startu motocykla.
Może być to połączone z pogłoskami, aby zoptymalizować szybką skrzynię biegów, która ma w jednym czasie „zamontowane” dwa biegi, Honda i teraz Yamaha pozbyły się z przełożeń biegu neutralnego, który znajdował się pomiędzy pierwszym, a drugim biegiem (1-N-2-3-4-5-6).
W teorii, dla bezpieczeństwa i poprawy działania szybkiej skrzyni, neutralny byłby zablokowany do momentu wciśnięcia tajemniczej dźwigni. Podczas jazdy zawodnik nogą zmieniałby wyłącznie biegi z zakresu od jedynki do szóstki.
Dźwignia z motocykla Jorge Lorenzo 4-6 luty 2014 (testy MotoGP)
Dźwignia z motocykla Marca Marqueza Repsol Honda
Dźwignia z motocykla Alvaro Bautisty Gresini Honda
Dźwignia z motocykla Stefana Bradla LCR Honda
Zdjęcie Yamahy Forward Aleixa Espargaro (bez szybkiej skrzyni biegów) – brak dźwigni.
Źródło: crash.net
Nie może być po prostu N-1-2-3-4-5-6 ? Dźwignia w Yamasze pojawiła się w tym samym momencie kiedy Yamaha podała, że można zrzucać biegi bez sprzęgła, prawdopodobnie w przypadku Hondy było tak samo. Tyle, ze ta dźwignia w Yamasze różni się od tej z Hondy; w Yamasze wygląda jakby sterowało się nią wewnętrzną częścią palca wskazującego, a W Hondzie zewnętrzną. Dźwignia na pewno steruje linką.
Może tą dźwigienkę wciska się i przytrzymuje na czas zbijania biegów, co mogłoby aktywować jakiś system w skrzyni do łagodniejszej zmiany biegów w dół.
Mam nadzieję że któryś z czołówki wypowie się w sezonie na temat tej dżwigienki :-)
Jak dla mnie teoria biegu neutralnego najbardziej prawdopodobna :-)
już tylko kilka dni…. :-D :-D :-D
Może nie tyle biegu neutralnego co po prostu mechanizm prostego ciągłego wysprzęglenia. Patrząc na schematy budowy skrzyń nazwijmy to „seamles transmision” rzeczywiście nie ma tam miejsca na bieg neutralny.
Ciekawa sprawa
Sprzęgłem raczej nie steruje. „Speaking to Crash.net, Yamaha team director Massimo Meregalli would confirm only that the new lever is related to the latest 2014 transmission and is not a clutch.”
a pokrętełko nad manetką do czego ?
Regulacja hamulca…
a dokładniej ? w czym to pomaga
Chodzi oczywiście o to większe pokretło nad manetką, a nie przy klamce hamulca do regulacji odległości od manetki.
Wygląda jak klasyczna regulacja obrotów biegu jałowego, jednak kto to wie :)
Mick Doohan miał kiedyś taki bajer, który inni odgapili; obsługiwało sie nim tylny hamulec. Ale to ciekawostka bo tu chodzi o skrzynię.
Owszem. Ale z tego co wiem, Doohan używał takiej dźwigni do tylnego hamulca dlatego, że po jakiejś kontuzji nie był w stanie ruszać nogą w kostce i w jego przypadku inaczej się już nie dało
Tak było. Ale znawcy uznali, że dzięki temu był w lepszej sytuacji jeśli chodzi o czasy okrążeń.
a mi się wydaję ze ta dzwignia to do „mrugania długimi” :) honda założyła żeby Lorkowi mrugnąć na prostej :)
Raczej za pomocą tej sprytnej dźwigienki uruchamia się mechanizm wysuwający rurkę spustową z nogawki i zawodnik może się spokojnie wysikać :)
Według mnie ta dźwignia odpowiada za sterowanie sprzęgłem, ale działa jak dźwignia hamulca ręcznego w samochodach i używa jej się np do rozgrzewania silnika. Po odpaleniu motocykla wciskasz małą klamkę, która odciąga tarczą sprzęgła i blokuje ją w takiej pozycji. Teraz można puścić małą dźwigienkę i motor z zapiętym biegiem stoi i się grzeje. jeżeli chcesz ruszyć wciskasz normalną klamkę sprzęgła, która równocześnie zwalnia zablokowane sprzęgło przez małą dźwignie. Dalej ruszasz puszczając dużą klamką.
Ale gdyby to było takie oczywiste i proste pewnie zespoły nie trzymałyby tej informacji w tajemnicy.
tylko po co w takim przypadku mała dźwignia byłaby w łatwo dostępnym miejscu, gdzie użytkownik omyłkowo mógłby ją wcisnąć; skoro używałoby się jej rzadko mogłaby być w gorzej dostępnym miejscu. Ale znowu jest za mała żeby jej używać w trakcie jazdy, więc nic nie wiadomo.