Widoczne oznakowanie przejazdów kolejowych leży w obowiązku każdego zarządcy zajmującego się drogą publiczną. Brak jakichkolwiek oznaczeń mógłby poskutkować występowaniem niebezpiecznych sytuacji np. kolizją pociągu z samochodem osobowym. W jaki sposób w Polsce wykorzystywane są znaki kolejowe? Gdzie można je spotkać? Przejdź dalej i dowiedz się więcej.
Kodeks drogowy a przejazdy kolejowe
Przepisy Kodeksu Drogowego wskazują, że każdy kierowca jest zobligowany do zachowania szczególnej ostrożności podczas zbliżania się do przejazdu kolejowego. A dodatkowo:
- Przed wjazdem na tory kolejowe musisz upewnić się, czy w danym momencie do drogi nie zbliża się pojazd szynowy.
- Zastosować odpowiednie środku ostrożności, np. kiedy mgła ogranicza widoczność w otoczeniu przejazdu kolejowego.
Dodatkowo jako kierowca musisz zachować prędkość pojazdu, która umożliwi swobodne zatrzymanie się przed przejazdem kolejowym, jeśli urządzenia zabezpieczające dadzą sygnał o zbliżaniu się pojazdu szynowego.
Jakie znaki najczęściej występują w otoczeniu przejazdów kolejowych?
Najpopularniejsze znaki kolejowe to przede wszystkim:
- Znak A-9 – informuje kierowców o zbliżaniu się do przejazdu kolejowego z zaporami lub półzaporami.
- Znak A-10 – dotyczy informacji, że kierowca zbliża się do przejazdu kolejowego bez zapór.
- Słupki wskaźnikowe G-1a – G-1f – są dla kierujących informacją o odległości do przejazdu kolejowego.
Każdy znak kolejowy ma swoją funkcję, która najczęściej jest typowo ostrzegawcza. Nie możesz zapomnieć też o znakach G-3 i G-4, czyli o Krzyżu św. Andrzeja. Ten umieszczany jest przed przejazdem kolejowym jedno- lub wielotorowym.
Czego zabraniają znaki kolejowe przed przejazdami?
Osoby kierujące pojazdami mechanicznymi podczas przejazdu przez oznakowany przejazd kolejowy nie mogą:
- objeżdżać opuszczonych zapór lub półzapór,
- wjeżdżać na przejazd kolejowy, kiedy odbywa się przejazd pojazdu szynowego,
- wyprzedzania innych kierujących na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim,
- omijania pojazdów, które oczekują na otwarcie ruchu po przejechaniu pojazdu kolejowego.
Oczywiście zdarzają się też sytuacje awaryjne np. unieruchomienie pojazdu bezpośrednio na przejeździe kolejowym. W tym przypadku kierowca ma obowiązek bezzwłocznie usunąć pojazd, a jeśli to niemożliwe, ostrzec kierowcę pojazdu szynowego o występującym niebezpieczeństwie.
Homologowane znaki kolejowe dla zarządców dróg – gdzie można je kupić?
W 100% homologowane i zgodne z polskimi przepisami znaki kolejowe można zamówić w sklepie drogowym online. W jednym miejscu znajdziesz nie tylko oznaczenia przejazdów kolejowych, ale także inne znaki np. nakazu: https://znakidrogowe24.pl/znaki_drogowe_nakazu.
Koszty oznaczenia przejazdów kolejowych mogą oscylować w granicy od kilkuset złotych w górę. Całkowity koszt zakupu i montażu znaków jest uzależniony od liczby znaków, które trzeba wykorzystać.
Źródło: artykuł sponsorowany