Home / Artykuły / Rower z silnikiem spalinowym – hit czy kit?

Rower z silnikiem spalinowym – hit czy kit?

Rower może być napędzany siłą ludzkich mięśni, silnikiem elektrycznym i jak się okazuje także benzyną. Te ostatnie pojazdy znacząco różnią się od znanych od dekad motorowerów, ale stopniowo zdobywają coraz większą popularność. Jednoślady spalinowe pozwalają rozwinąć dużą prędkość – zamontowany w nich silnik podkręca dynamikę jazdy. Czy warto postawić na rower spalinowy? Czy wszystkim przypadnie on do gustu?

Rower spalinowy – co to takiego?

Niemal wszyscy wiedzą, jak wygląda i czym jest motorower. Nieco przypomina on motocykl, ale jest od niego o wiele mniejszy. Ponadto motorower ma mały silnik – do 50 cm3 oraz nie rozwija tak dużych prędkości jak motor.

Motorower jest napędzany przez silnik na benzynę tak jak rower spalinowy. Jednak ten drugi jednoślad jest specyficznym, stosunkowo młodym pojazdem, który wyróżnia się charakterystyczną konstrukcją.

W zdefiniowaniu tego, czym jest rower z silnikiem spalinowym, pomocne okazują się obowiązujące przepisy. Z Wyroku Sądu Najwyższego z dnia 25 października 2007 r. (sygn. III KK 270/07) wynika, że taki jednoślad nie jest pojazdem mechanicznym tak jak motorower. Jest to zatem szczególny rodzaj roweru pod warunkiem, że zachowuje charakterystyczne dla niego cechy – również ma pedały, którymi można go napędzać. Oznacza to, że można nim jeździć nawet wtedy, kiedy silnik jest wyłączony.

Klasyfikacja roweru spalinowego jako pojazdu niemechanicznego a obowiązki jego właściciela

Taka klasyfikacja rowerów spalinowych ma duże znaczenie z powodu ich rejestracji i konieczności wykupienia ubezpieczenia. Właściciel takiego pojazdu nie jest zobowiązany do opłacania polisy OC. Jednak mimo tego warto, aby pomyślał o ubezpieczeniu się od odpowiedzialności cywilnej. Pozwoli mu to uniknąć ponoszenia kosztów likwidacji szkody, jeśli zdarzy się mu spowodować wypadek – o co niekiedy nietrudno ze względu na to, że jednoślady spalinowe rozwijają nieco większe prędkości niż tradycyjne rowery.

Ponadto właściciel roweru z silnikiem spalinowym może wykupić:

  • ubezpieczenie autocasco dla swojego jednośladu – będzie gwarantować wypłatę odszkodowania, jeśli pojazd zostanie skradziony, zniszczony na skutek działania sił natury lub przez osoby trzecie w związku z wypadkiem cyklisty na drodze,
  • polisę NNW – będzie go chronić przed następstwami nieszczęśliwych wypadków. Jeśli zdarzy się, że rowerzysta złamie nogę, dozna poważniejszych obrażeń i będzie wymagać długiego i drogiego leczenia, to ubezpieczyciel pokryje część lub całość jego kosztów,
  • ubezpieczenie bagażu – wybranie takiej polisy powinno być szczególnie ważne dla cyklisty, który często wybiera się na długie rowerowe eskapady i zabiera ze sobą większy ekwipunek.

Tego, ile zapłacisz za te polisy, dowiesz się, korzystając z kalkulatora znajdującego się na stronie CUK Ubezpieczenia. Wykupisz tam też ubezpieczenie na atrakcyjnych warunkach – z pomocą doradcy lub samodzielnie.

Jak zbudowany jest rower z silnikiem spalinowym?

Rower z silnikiem spalinowym, tak jak klasyczny rower, ma łańcuch połączony z kołami i pedałami oraz przerzutki i hamulce znajdujące się przy kierownicy. Jednak oprócz tego są zamontowane w nim:

  • silniki,
  • zbiornik na paliwo.

Bak na benzynę jest zwykle przyczepiany do rurki, która tworzy górną część ramy. Zbiornik ten znajduje się na wysokości kolan rowerzysty siedzącego na siodełku. Natomiast silnik jest montowany pod bakiem między rurkami ramy. Są też modele z mechanizmem spalinowym mocowanym z tyłu, pod siodełkiem.

Taki rower może być napędzany na aż trzy sposoby. Rowerzysta może:

  • jeździć, wykorzystując jedynie moc silnika,
  • poruszać się, pedałując przy jednocześnie uruchomionym mechanizmie spalinowym,
  • wyłącznie pedałować – wtedy pojazd spalinowy zamienia się w tradycyjny rower.

To, o ile kilogramów więcej waży taki jednoślad od pojazdu wprawianego w ruch wyłącznie siłą mięśni nóg, zależy od modelu danego silnika. Jednak kiedy bak jest zatankowany do pełna, jego ciężar może być większy o nawet 10 kg.

Wady i zalety rowerów z silnikiem spalinowym

Rowery spalinowe to wbrew pozorom nie nowość – takie pojazdy konstruowano już w poprzednich dziesięcioleciach. Dziś przeżywają drugą młodość z powodu szukania alternatywnych środków transportu. Rower z silnikiem spalinowym:

  • to pojazd idealny do jazdy w mieście – jest kompaktowy, można dzięki niemu błyskawicznie ominąć korki oraz sprawnie dojechać do pracy,
  • jest szybki – zgodnie z przepisami może osiągać prędkość nieprzekraczającą 45 km/h,
  • jest stosunkowo tani – taki pojazd można skonstruować samodzielnie. Zakup mechanizmu spalinowego przeznaczonego do samodzielnego montażu to koszt ok. kilkuset złotych.

Jednak rowery te mają również kilka wad. Są ciężkie, głośne i emitują spaliny. Natomiast, chcąc kupić jednoślad z zamontowanym już silnikiem, trzeba liczyć się z wydatkiem rzędu nawet kilku tysięcy złotych. Właśnie dlatego niektórzy decydują się na zakup roweru elektrycznego, mimo że jest to zwykle kosztowniejszy pojazd.

Dla niektórych rower spalinowy może być tylko ciekawostką, a dla innych stanowić praktyczny środek transportu. Wybierając taki model, pamiętaj zarówno o jego wadach, jak i zaletach – licz się z podwyżkami cen benzyny i dość nieprzyjemnymi odgłosami podczas jazdy.

Źródło: art. sponsorowany

AUTOR: Paweł Krupka

Fan sportów motorowych każdego rodzaju - w szczególności Formuły 1, poprzez wyścigi motocyklowe, rajdy samochodowe, a na żużlu kończąc. Na portalu MOTOGP.PL regularnie od 2009 roku.

Komentarze: 1

  1. Witam ,ja mam pytanie,czy w Belgii moge jezdzic rowerem z silnikiem spalinowym,zrobilem sobie taki rower,jezdze na nim powoli 25 km/h i wczoraj zlapala mnie policja,mowiac ze cos takiego jest zabronione w Belgii,informujac mnie ze dostane mandat 500euro,to jest paranoja,ja po 45 latach legalnej pracy mam 1300 euro emerytury i mam zaplacic mandat w wysokosci 500 euro ?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
158 zapytań w 1,468 sek