Home / Artykuły / Uszkodzone łożysko i możliwe przyczyny

Uszkodzone łożysko i możliwe przyczyny

Miejsce zamontowania łożyska trudno jest podejrzeć. Z tego powodu to za pomocą słuchu można wywnioskować, że coś dzieje się nie tak. Piszczenie, drgania, dziwne dźwięki – wszystko to może wskazywać na zużycie łożyska. Dowiedz się, jakie mogą być tego przyczyny.

Najczęstsze uszkodzenia, z którymi mamy do czynienia w przypadku łożysk, to łuszczenie, blokowanie oraz wytarcie. W większości przypadków powstają w wyniku eksploatacji elementu. Rzadko zdarza się, by takie uszkodzenia wyszły z fabryki. Jeśli już, to ryski można zauważyć na bieżniach i elementach tocznych. Aby łatwiej było wyłapywać i naprawiać nieprawidłowo działające łożyska, Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna przygotowała wykaz typów awarii. Ta klasyfikacja pozwala szybciej zorientować się w możliwej przyczynie uszkodzenia.

Typy uszkodzenia łożyska: przed- i poeksploatacyjne

Wspomniana klasyfikacja dzieli rodzaje uszkodzeń na te, które powstały zanim klient wszedł w ich posiadanie (przedeksploatacyjne), jak i te powstałe w wyniku użytkowania łożyska (poeksploatacyjne). Pierwszy typ awarii może być spowodowany jedną lub kilkoma z niżej wymienionych przyczyn:

  • za duże napięcie w łożysku,

  • złe pasowanie,

  • uszkodzenie gniazda łożyska,

  • niewspółosiowość statyczna,

  • źle przeprowadzony transport, montaż i/lub przechowywanie.

Wymieniona możliwe przyczyny odpowiadają za większość uszkodzeń powstałych na etapie produkcji, montażu, magazynowania czy transportu elementów do sklepów. Z kolei istnieje także szereg czynników, które przyczyniają się do uszkodzeń łożysk już na etapie ich użytkowania. Mogą być to:

  • niewspółosiowością podczas pracy,

  • przepływem prądu przez łożysko,

  • nieodpowiednie smarowanie lub uszczelnienie,

  • silne drgania.

Dodatkowo warto wiedzieć, że istnieje kilka czynników, które odpowiadają za stopień uszkodzeń, a także za czas potrzebny do ewentualnej naprawy łożyska. Są to:

  • natężenie i czas przepływu prądu przez element,

  • typ samego łożyska,

  • obciążenia i luz w elemencie,

  • stosowany środek smarny,

  • prędkość pracy łożyska.

Jak zapobiegać awariom?

Wielu rodzajom awarii łożysk można zapobiegać. Np. w celu uniknięcia przepływu prądu dobrze jest stosować elementy wyposażone w izolację. Np. łożyska hybrydowe są odizolowane od prądu, a przy tym mogą pracować z dużą prędkością. Ponadto łożyska trzeba zawsze dobierać odpowiednio do środowiska, w którym mają pracować, a także właściwie montować i systematycznie smarować. Taka podstawowa konserwacja pozwala uniknąć wielu poważniejszych uszkodzeń.

Jeśli zależy Ci na profesjonalnej pomocy w doborze łożyska, paska klinowego lub zębatego, to możesz porozmawiać ze specjalistami sklepu EBMiA.pl którzy oferują łożyska kulkowe, walcowe, igiełkowe, bądź baryłkowe – https://www.ebmia.pl/1264-lozyska-barylkowe

Pamiętaj także, że wiele łożysk można naprawić, a nie trzeba od razu wyrzucać. To duża oszczędność pieniędzy i dobry sposób, aby nauczyć się samodzielnej konserwacji łożysk i innych podobnych elementów.

Źródło: art. sponsorowany

AUTOR: Paweł Krupka

Fan sportów motorowych każdego rodzaju - w szczególności Formuły 1, poprzez wyścigi motocyklowe, rajdy samochodowe, a na żużlu kończąc. Na portalu MOTOGP.PL regularnie od 2009 roku.

Dodaj komentarz

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
135 zapytań w 1,022 sek