Zawodnicy klasy Moto3 w końcu zaliczyli pierwsze oficjalne treningi na nowych motocyklach. Podczas obu sesji w Katarze najszybszym spośród nich był Maverick Viñales, który wydaje się być o krok przed resztą stawki.
Ubiegłoroczny drugi v-ce Mistrz Świata klasy 125cc zarówno pierwszy, jak i drugi trening wolny na torze Losail International Circuit kończył na pozycji numer jeden. I choć w FP1 jego przewaga nad rywalami nie była zbyt duża, o tyle w FP2 wzrosła już do pół sekundy na jednym okrążeniu. Tym samym Hiszpan z ekipy Blusens Avintia, jeżdżący na motocyklu z ramą FTRa i silnikiem Hondy, potwierdza swoją bardzo dobrą, zimową dyspozycję.
Spore powody do zadowolenia miał dziś jednak Aki Ajo, wystawiający aż pięciu zawodników na KTMach w trzech różnych zespołach. Nieco niespodziewanie na drugiej lokacie w ogólnej tabeli dzień zakończył Zulfami Khairuddin, Malezyjczyk jeżdżący w barwach AirAsia-SIC-Ajo. Trzeci czas, ze stratą 0.3sek do #63, padł łupem Danny’ego Kenta, który tak jak i szósty Sandro Cortese (ponad sekundowa strata do lidera), ściga się w ekipie Red Bull KTM Ajo.
W tych samych barwach co Brytyjczyk, przez niektórych stawiany w roli cichego faworyta do walki o zwycięstwo z Viñalesem oraz Niemiec, rywalizuje również Australijczyk Arthur Sissis. Absolwent pucharu Red Bulla był dziś jednak dopiero dwudziesty trzeci z blisko trzysekundową stratą do lidera! Znacznie lepiej spisał się syn Akiego – Niklas Ajo, który na swoim KTMie w barwach TT Motion Events Racing zajął czternaste miejsce i jako ostatni pobił barierę 2’10.
Czołową piątkę uzupełnili z kolei obaj reprezentanci zespołu Estrella Galicia 0’0, którzy ścigają się na Hondach. Szybszym z nich był Portugalczyk Miguel Oliveira, który w pewnym momencie FP2 znalazł się nawet na szczycie tabeli czasów. Ostatecznie od lidera oddzieliło go 0.8sek, a jego zespołowy kolega, debiutujący w Grand Prix Alex Rins był tuż za nim. Hiszpan uplasował się na pozycji numer pięć i przy okazji jako ostatni był wolniejszy od Viñalesa o mniej niż sekundę.
Siódmy wynik padł łupem Alberto Moncayo reprezentującego team Bankia Aspar. Hiszpan na swoim Kalexie z jednostką napędową z KTMa stracił ponad sekundę do lidera, ale i tak okazał się o 0.2sek szybszy niż jego zespołowy kolega Hector Faubel. Najstarszy kierowca w najniższej kategorii musiał zadowolić się dziewiątą lokatą.
W łącznej tabeli dopiero ósme miejsce przypadło Louisowi Rossiemu, z tym Valentino Rossim nie mającym nic wspólnego. Francuz podczas pierwszego treningu był drugi z niewielką stratą do Mavericka, ale przy okazji drugiej sesji, pomimo poprawy swojego czasu, zawodnik ekipy Racing Team Germany, jeżdżący na FTRze z silnikiem Hondy, musiał zadowolić się słabszą pozycją.
Czołową dziesiątkę uzupełnił debiutujący w wyścigach Grand Prix, zaledwie 16’letni Noccolo Antonelli. Włoch w barwach San Carlo Gresini Moto3 jeździ na Hondzie, a dziś w ogólnym rozrachunku obu sesji do poprzedzającego go #55 stracił on tylko 0.001sek! Tylko 0.049sek wolniejszy od #27 był Hiszpan z ekipy RW Racing GP, dosiadający Kalexa z silnikiem KTM, Luis Salom.
Jedną dziesiątą wolniejszy od #39 był z kolei rodak Antonelliego – Romano Fenati, który podczas testów w Jerez zaskakiwał bardzo dobrą dyspozycją. Teraz jednak ścigający się na motocyklu FTRa z silnikiem Hondy reprezentant barw Team Italia FMI był dwunasty i jako ostatni stracił do lidera mniej niż półtorej sekundy. Trzynasty był, startujący w zespole Caretta Technology, Alexis Masbou, a TOP15 uzupełnił Efren Vazquez z zespołu JHK T-Shirt Laglisse. Zarówno Francuz jak i Hiszpan jeżdżą na maszynach Hondy.
Limit 107% czasu najszybszego zawodnika w trakcie treningu – Mavericka Viñalesa – wyniósł dziś 2’17.131. Wynik gorszy od takiego uzyskał Jonas Folger, który w ostatniej chwili znalazł miejsce w najniższej kategorii w zespole Came IodaRacing Project. Ani jednego mierzonego kółka nie pokonał tymczasem Włoch Luigi Morciano.
Jutro zawodników Moto3 czeka trzeci, ostatni trening wolny. Sesja ta rozpocznie się o godzinie 18:00 i potrwa czterdzieści minut.
Łączne wyniki pierwszego dnia w Katarze:
1. Maverick VIÑALES (SPA) Blusens Avintia FTR HONDA 2'08.160
2. Zulfahmi KHAIRUDDIN (MAL) AirAsia-SIC-Ajo KTM 2'08.658
3. Danny KENT (GBR) Red Bull KTM Ajo KTM 2'08.967
4. Miguel OLIVEIRA (POR) Estrella Galicia 0'0 HONDA 2'08.979
5. Alex RINS (SPA) Estrella Galicia 0'0 HONDA 2'09.107
6. Sandro CORTESE (GER) Red Bull KTM Ajo KTM 2'09.238
7. Alberto MONCAYO (SPA) Bankia Aspar Team KALEX KTM 2'09.312
8. Louis ROSSI (FRA) Racing Team Germany FTR HONDA 2'09.354
9. Hector FAUBEL (SPA) Bankia Aspar Team KALEX KTM 2'09.501
10. Niccolo ANTONELLI (ITA) San Carlo Gresini Moto3 HONDA 2'09.502
11. Luis SALOM (SPA) RW Racing GP KALEX KTM 2'09.551
12. Romano FENATI (ITA) Team Italia FMI FTR HONDA 2'09.652
13. Alexis MASBOU (FRA) Caretta Technology HONDA 2'09.859
14. Niklas AJO (FIN) TT Motion Events Racing KTM 2'09.917
15. Efren VAZQUEZ (SPA) JHK T-Shirt Laglisse HONDA 2'10.071
16. Jakub KORNFEIL (CZE) Redox-Ongetta-Centro Seta FTR HONDA 2'10.154
17. Alessandro TONUCCI (ITA) Team Italia FMI FTR HONDA 2'10.533
18. Brad BINDER (RSA) RW Racing GP KALEX KTM 2'10.783
19. Alan TECHER (FRA) Technomag-CIP-TSR TSR HONDA 2'10.849
20. Danny WEBB (GBR) Mahindra Racing MAHINDRA 2'10.859
21. Isaac VIÑALES (SPA) Ongetta-Centro Seta FTR HONDA 2'11.035
22. Marcel SCHROTTER (GER) Mahindra Racing MAHINDRA 2'11.062
23. Arthur SISSIS (AUS) Red Bull KTM Ajo KTM 2'11.403
24. Jasper IWEMA (NED) Moto FGR FGR HONDA 2'11.485
25. Ivan MORENO (SPA) Andalucia JHK Laglisse FTR HONDA 2'11.604
26. Adrian MARTIN (SPA) JHK T-Shirt Laglisse HONDA 2'11.857
27. Jack MILLER (AUS) Caretta Technology HONDA 2'12.125
28. Toni FINSTERBUSCH (GER) Cresto Guide MZ Racing MZ-RE HONDA 2'12.393
29. Simone GROTZKYJ (ITA) Ambrogio Next Racing ORAL 2'14.028
30. Kenta FUJII (JPN) Technomag-CIP-TSR TSR HONDA 2'14.106
Jonas FOLGER (GER) IodaRacing Project IODA 2'18.016 *
Luigi MORCIANO (ITA) Ioda Team Italia IODA brak czasu *
* wynik poniżej 107% czasu zwycięzcy treningu (2’17.131)
Dobrze Danny Webb powiedział, brzmią jak kosiarki :)