Home / MotoGP / 200 Miles Daytona

200 Miles Daytona

200 Miles Daytona – Dreszcz emocji

Wyścig 200 Miles Daytona stanowi w USA otwarcie sezonu wyścigów motocyklowych. Początkowo wyścig był jedną z konkurencji mistrzostw USA, z czasem stał się wielką międzynarodową imprezą motocyklową.

W latach 70-tyc200 Miles Daytona – Dreszcz emocji

Wyścig 200 Miles Daytona stanowi w USA otwarcie sezonu wyścigów motocyklowych. Początkowo wyścig był jedną z konkurencji mistrzostw USA, z czasem stał się wielką międzynarodową imprezą motocyklową.

W latach 70-tych zawody 200 Miles Daytona były nawet najbardziej prestiżowym wyścigiem motocyklowym na świecie.
Początki tego sportowego wydarzenia sięgają roku 1937 wtedy właśnie w Daytona odbył się pierwszy wyścig. Długa piaszczysta plaża była wymarzonym miejscem na bicie rekordów prędkości zarówno motocyklami jak i samochodami.
Największe sukcesy odnosiły wówczas angielskie górnozaworowe 500cc i amerykańskie bocznozaworowe 750cc Harley-Davidson i innych firm.
W 1961 roku zbudowano utwardzony owalny tor specjalnie dla wyścigów motocyklowych. Regulamin zmieniał się z czasem (w latach 70-tych dopuszczono fabryczne motocykle o pojemności 750cc). Taka formuła spowodowała znaczny wzrost popularności wyścigów,przyćmiewając nawet sławę Grand Prix (motocykle w klasie 750cc były bardzo szybkie).
Mimo,iż klasa fabrycznych 750cc już dzisiaj nie istnieje, wyścig 200 Mil Daytona pozostaje wyróżniającym się wydarzeniem mistrzostw świata Superbike.

Magiczny pierścień:

Cechą szczególną toru w Daytona jest owalny kształt (owal 5,73km długości) i 31 stopniowe nachylenie toru na zakrętach. Projektańci zadbali również o spektakularną prostą.
Motocykle jadące wewnętrzną stroną toru muszą wchodzić w znacznie ostrzejszy zakręt niż te jadące bliżej zewnętrznej krawędzi. Zmusza to kierowców do gwałtownej redukcji prędkości z 290km/h na szóstym biegu, do 95km/h na jedynce na przestrzeni kilku metrów.

Święto:

Wyścig 200 Miles jest obecnie tylko jedną z atrakcji „Daytona Bike Week” – wielkiego święta amerykańskiej kultury motocyklowej.
Większość odwiedzających przyjeżdża do Daytona na wyścig, tylko po to by przejść się na piechotę lub przejechać motocyklem wzdłuż Main Street, gdzie na parkingach dominują stare i nowe maszyny spod znaku Harley-Davidson.
Równolegle do wyścigu odbywa się szereg innych imprez i konkursów, wyścigi na szutrze (dirt-track), zawody weteranów itp.

Tor wielozadaniowy:

W swojej obecnej konfiguracji (oddanej do użytku w 1959roku ) tor Daytona odpowiada wymogom nowej formuły wyścigów samochodowych NASCAR, która jest niezwykle popularna w USA.

Kilka rekordów:

Najbardziej utytułowany konstruktor: Yamaha 18 zwycięstw
Drugi najbardziej utytułowany konstruktor: Harley-Davidson 16 zwycięstw
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: Scott Russell 189,50 km/h w 1998
Rekord średniej prędkości: Miguel DuHamel 182,60 km/h
Najmniejsza pojemność zwycięskiego motocykla 350cc dwusuw Yamaha
Pierwszy zwycięzca wyścigu spoza USA: Jaarno Saarinen (Yamaha ,1973r)
Najmniejszy zarejestrowany odstęp pomiędzy dwoma pierwszymi miejscami: 0,1s w 1996r Miguel DuHamel
Największa liczba zwycięstw: Scott Russell (5 razy pomiędzy 1993 i 1998)

AUTOR: Redakcja

Dodaj komentarz

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
144 zapytań w 0,959 sek