Dziś kolejna część artykułu, który ma na celu przybliżyć przepisy panujące w serii MotoGP. Tym razem przedstawiamy dokładną definicję zespołu ścigającego się w Motocyklowych Mistrzostw Świata. Zapraszamy do lektury.
Dokładne zdefiniowanie tego, czym naprawDziś kolejna część artykułu, który ma na celu przybliżyć przepisy panujące w serii MotoGP. Tym razem przedstawiamy dokładną definicję zespołu ścigającego się w Motocyklowych Mistrzostw Świata. Zapraszamy do lektury.
Dokładne zdefiniowanie tego, czym naprawdę jest zespół Grand Prix, bez wątpienia jest trudne. Najprościej mówiąc, team Motocyklowych Mistrzostw Świata składa się ze sponsorów, sztabu zarządzania, sztabu administracyjnego, „łączników” z prasą, mechaników, no i oczywiście samych zawodników.
Zespoły w klasie MotoGP zazwyczaj są reprezentowane przez dwóch zawodników. Zarówno kierowcy jak i teamy czy konstruktorzy walczą o końcowe zwycięstwo w klasyfikacji generalnej. Taki tytuł wśród „ekip” w zeszłym sezonie wywalczyło Ducati Marlboro Team, a wśród konstruktorów również boloński producent, dostarczający motocykle do wcześniej wymienionego zespołu.
NAZWA ZESPOŁU:
Nazwa zespołu składa się z trzech podstawowych elementów. Po pierwsze, nazwa producenta motocykla używanego przez dany team (lub dostawcy silników) — obowiązkowo. Po drugie — nazwa zespołu (chyba, że jest taka sama jak nazwa konstruktora). I ostatnie — nazwa głównego sponsora (opcjonalnie). Czyli na przykład: Repsol Honda Team, Ducati Marlboro Team, Fiat Yamaha Team, Rizla Suzuki MotoGP itd.
Sponsorzy są bardzo ważni. Pokrywają oni koszty opłat administracyjnych, rozwoju motocykli, przelotów, pensje członków zespołów, ubezpieczenia i wielu innych. W zamian, teamy oferują swoim „partnerom finansowym” ogromną reklamę ich produktów na całym świecie.
Wszystkie teamy są członkami IRTA (International Road Racing Teams Association). Organizacja ta została utworzona w 1986 roku, by reprezentować uczestników Grand Prix. IRTA obok FIM i Dorny pomaga utrzymywać wysokie standardy w MotoGP a dodatkowo podnosi renomę tegoż sportu na świecie.
DEFINICJA?
Teamy ścigające się w MotoGP różnią się od siebie przede wszystkim wielkością budżetu oraz ilością członków danej ekipy. Oczywiście są zespoły fabryczne ale też satelickie (prywatne).
Zacznijmy od tych pierwszych, czyli ekip fabrycznych. Mają one pełne wsparcie fabryki, która to dostarcza danemu zespołowi motocykle. Ekipy takie wszystkie najnowsze części dostają jako pierwsze. Są to na przykład takie zespoły jak Repsol Honda, Fiat Yamaha czy Ducati Marlboro. Bez wątpienia fakt, iż w tych teamach ściągają się takie gwiazdy jak Dani Pedrosa, Nicky Hayden, Valentino Rossi, Jorge Lorenzo, Casey Stoner czy Marco Melandri, nie wpływa źle na sprzedaż produktów danego producenta.
Zespoły prywatne nie mają już takiego wsparcia jak zespoły fabryczne.
Przykładem satelickiej ekipy może być San Carlo Honda Gresini, Alice Team czy Yamaha Tech3. Dla konstruktorów, dane dostarczane fabrykom przez te prywatne ekipy też mają znaczenie. To właśnie Colin Edwards — zawodnik francuskiego zespołu, podczas testów przed sezonem 2008 pomagał sprawdzać nowe części fabryce Yamahy.
Jest też w klasie MotoGP kilka prywatnych zespołów, które tylko „wypożyczają” motocykle od fabryki ale nie mają jej wsparcia, jak na przykład Honda LCR (team należący do Lucio Cecchinello). Jako przykład niezależnego teamu prywatnego można też podać Team KR. Co prawda ekipa Kenny’ego Robertsa Seniora już nie bierze udziału w Grand Prix, jednak jest warta wspomnienia w tym artykule. Amerykanin sam ze swym zespołem budował motocykl, korzystając jedynie z silnika Hondy RC 212V.
The Michel Metraux Cup jest przyznawany zawodnikowi ekipy prywatnej w klasie 125cc i 250cc. Nagroda ta wędruje do jeźdźca, który jest kierowcą prywatnym i zajął na koniec sezonu najwyższą pozycję w klasyfikacji generalnej.
Poniżej przedstawiamy jak dzielą się w klasie MotoGP zespoły na prywatne (p) i fabryczne (f):
Ducati Marlboro Team (f), Yamaha Tech 3 (p), Fiat Yamaha Team (f), San Carlo Honda Gresini (p), Honda LCR (p), Kawasaki Racing Team (f), JiR Team Scot (p), Alice Team (p), Repsol Honda Team (f) oraz Rizla Suzuki MotoGP (f).
Na kolejną część artykułu zapraszamy do naszego portalu już jutro, kiedy to postaramy się przybliżyć ciała przewodniczące Motocyklowych Mistrzostw Świata.
Źródło: www.motogp.com
Zdjęcie: Kawasaki Racing