Pierwszego dnia treningów na torze Twin Ring Motegi zwycięstwa w obu sesjach rozdzielili między siebie liderzy klasyfikacji generalnej – Jorge Lorenzo i Dani Pedrosa. Wszystko wskazuje na to, że Hiszpanie mogą być głównymi faworytami do sięgnięcia w niedzielę po zwycięstwo.
Podczas obu piątkowych sesji treningowych sporo się działo, i choć w FP1 najszybszy był „Por Fuera”, w drugiej na czoło stawki wyszedł Pedrosa. Tą dwójkę w łącznej tabeli czasów oddzieliła zaledwie jedna dziesiąta sekundy i wszystko wskazuje na to, że to właśnie oni powalczą jutro o pole position, a w niedzielę o zwycięstwo. Warto przypomnieć, że w klasyfikacji generalnej Lorenzo i Daniego dzielą 33 punkty, więc dla obu każde „oczko” w wyścigu może okazać się tym na wagę złota.
Niewiele do tych dwóch Hiszpanów stracił Włoch Andrea Dovizioso, który był wolniejszy od lidera o niecałe dwie dziesiąte. W niedzielę #4 będzie miał nawet szansę wysunięcia się na trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej, bo do plasującego się na tej lokacie Casey’a Stonera traci on tylko siedem punktów. Bardzo dobrze w popołudniowej sesji zaprezentował się Stefan Bradl, który chce jak najszybciej zapomnieć o upadku z Aragonii i może nawet powalczyć na domowym torze Hondy o podium. Czołową piątkę, ze stratą 0.599sek do #26, uzupełnił Valentino Rossi, który rok temu upadł w GP Japonii już w trzecim zakręcie. Sam jednak stwierdził, że podium w ten weekend nie jest zbyt prawdopodobne…
Już jutro o godzinie 3:10 zawodników MotoGP czeka jeszcze 45-cio minutowa sesja treningowa. Po niej, o 6:55 rozpoczną oni kwalifikacje, których to wyniki zadecydują o ustawieniu na starcie do niedzielnego wyścigu. Zanim jednak o 7:00 w niedzielę stawka klasy królewskiej ruszy do walki o puchar o AirAsia Grand Prix of Japan, wcześniej o 2:40 czeka ich jeszcze sesja rozgrzewkowa.
Poniżej przedstawiamy wypowiedzi czołowej piątki, która ustawiona została według czasów z łącznej tabeli wyników:
P1 – Dani Pedrosa (Repsol Honda Team) 1’46.088
Ten dzień był w zasadzie perfekcyjny. Warunki panujące na torze były naprawdę dobre. Było ciepło, a nowy asfalt także nam pomógł, więc byliśmy w stanie wykonać wszystko to, co sobie zaplanowaliśmy. Głównym celem na dziś było przetestowanie opon. Udało nam się wykonać całkiem dobre przejazdy zarówno na miękkiej jak i twardej mieszance. Asfalt jest nowy, co sprawiło, że przyczepność jest dobra i czasy okazały się konkurencyjne już od samego początku. Dodatkowo pracowaliśmy również nad zawieszeniem i mapowaniem silnika, a jutro chcemy się poprawić.
P2 – Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing) 1’46.190, +0.102sek
Rozpoczęliśmy tu jazdy naprawdę dobrze, w przeciwieństwie do Aragonii, gdzie mieliśmy problemy z żywotnością tylnej opony. Mieliśmy bardzo dobre tempo, a po dokonaniu drobnej zmiany w ustawieniach, mogłem jechać jeszcze szybciej. Spróbowaliśmy jazdy na twardej mieszance i chociaż dobrze ona pracuje, lepiej czuję się na miękkiej. Myślę, że na jutrzejszy dzień miękka opona będzie lepszym wyborem. Zawodnicy Hondy są tu naprawdę mocni, ale mój motocykl także jest szybki i sądzę, że będę w stanie walczyć z nimi o zwycięstwo.
P3 – Andrea Dovizioso (Monster Yamaha Tech3) 1’46.282, +0.194sek
To był naprawdę udany start weekend, najlepszy czas uzyskałem na twardej oponie i sądzę, że to prawdopodobny wybór na niedzielę. Cieszę się, że jestem konkurencyjny, ale jednocześnie wiem, że możemy się jeszcze poprawić w ostatniej fazie wejścia w zakręt. Chociaż w tym obszarze nie czuję się zbyt komfortowo, nadal jestem całkiem szybki i tracę niewiele do liderów. Mam nadzieję, że będę w stanie być blisko Daniego i Jorge, co jest moim celem na ten weekend. Ciężko będzie powalczyć z nimi o zwycięstwo, ale mam nadzieję na finisz na podium, na torze, który naprawdę lubię.
P4 – Stefan Bradl (LCR Honda MotoGP) 1’46.428, +0.340sek
To dla nas naprawdę dobry piątek. Rozpoczęliśmy jazdy z dobrymi ustawieniami bazowymi, dzięki którym od początku czułem się komfortowo na motocyklu i wszystko pracowało całkiem dobrze. W popołudniowej sesji zrobiliśmy mały krok naprzód. Musimy jednak poprawić się na hamowaniach, bo pierwsze odczucie po naciśnięciu dźwigni hamulca jest bardzo dobre, ale kiedy zaczynam składać się w zakręt, robi się gorzej. To nasz największy problem. Spróbowaliśmy dziś jazdy na obu mieszankach opon i obie pracowały tak jak powinny. Liczymy na to, że utrzymamy tą formę także i jutro, a w kwalifikacjach nasza strata będzie podobna.
P5 – Valentino Rossi (Ducati Team) 1’46.687, +0.599sek
Poszło nam całkiem nieźle, zwłaszcza podczas popołudniowej sesji, ponieważ dokonane zmiany w ustawieniach pozwoliły nam na poprawę przyczepności na wyjściach z zakrętów. Kiedy otwieram gaz, jestem w stanie lepiej wychodzić z łuków, bez zbytniego ślizgania się. To właśnie dla tego byłem całkiem szybki. Jestem szczęśliwy również dlatego, że strata nie jest duża. Jutro jednak będziemy musieli poprawić nasz rytm, ale także zmniejszyc zużycie opon, bo teraz jestem w stanie jechać naprawdę szybko na nowej oponie, a potem guma zaczyna się ślizgać. Wybór tylnej opony na wyścig może okazać się kluczowy, bo zarówno miękka jak i twarda mieszanka oferują podobne osiągi. Miękka wydaje się pracować nieco lepiej, ale nie wiemy, czy wytrzyma przez cały dystans. Jutro spróbujemy kilku nowych rzeczy, a potem sprawdzimy prognozy na niedzielę i dokonamy wyboru.