Motocyklowe mistrzostwa świata królewskiej klasy powołane zostały do życia w 1949 roku. Wywodzą się one z rozgrywanych po drugiej wojnie światowej Mistrzostw Europy, które to przekształciły się w wyścigi Grand Prix 500 cm3, a obecnie noszą nazwę MotoGP.Motocyklowe mistrzostwa świata królewskiej klasy powołane zostały do życia w 1949 roku. Wywodzą się one z rozgrywanych po drugiej wojnie światowej Mistrzostw Europy, które to przekształciły się w wyścigi Grand Prix 500 cm3, a obecnie noszą nazwę MotoGP.
Zasady rozgrywania zawodów „Formuły 1 na dwóch kółkach” uległy znacznym zmianom na przestrzeni ponad 50 lat. Już w 1946 roku podczas wyścigów motocyklowych zabroniono stosowania specjalnych paliw oraz silników w turbodoładowaniem, a w 1958 roku zabroniono stosowania owiewek „typu lotniczego”.
Podczas ostatniego półwiecza motocykle tak ewoluowały, iż zmusiły Międzynarodową Federację Motocyklową (FIM) do znaczących zmian w regulaminie. Dotyczy to głównie zastosowania nowych materiałów konstrukcyjnych zmniejszających masę motocykla oraz elementów poprawiających jego dynamikę. Przez długi czas ramy motocykli były wykonywane z rur i elementów stalowych, ale pod koniec lat 70 dominować zaczęły konstrukcje aluminiowe. Najnowszym osiągnięciem techniki motoryzacyjnej jest coraz szersze i powszechniejsze stosowanie włókien węglowych (karbon), które z powodzeniem zastępują takie materiały jak tworzywa sztuczne czy metal. Stosowane są one głównie do produkcji owiewek, wsporników, błotników czy tarcz hamulcowych.
Wraz z rozwojem maszyn styl jazdy również uległ zmianie w porównaniu z tym z lat 50 i 60. Obecnym modelem jazdy, który możemy obserwować na torach podczas wyścigów motocyklowych jest wysunięte biodro. Technika ta polega na maksymalnym przesunięciu masy ciała do wewnątrz zakrętu, jako pierwszy ten sposób jazdy zaprezentował Holender Jarno Saarinen.
Dzięki znaczącemu postępowi w konstrukcji opon i zawieszeń motocykli jazda z wysuniętym biodrem stała się powszechnym sposobem na jeszcze szybszą jazdę.
Pierwszym zdobywcą tytułu Mistrza Świata w klasie 500 cm3 był Leslie Graham na motocyklu AJS (produkowany w Wielkiej Brytani). Mówiąc o najważniejszych postaciach tego sportu należało by wymienić takich jak Giacomo Agostini 8 tytułów MŚ, Mick Doohan 5 tytułów, Mike Hailwood i Eddie Lawson 4 tytuły oraz gwiazda ostatnich lat Valentino Rossi 3 tytuły (tylko klasa 500 cm3 lub MotoGP).
Królewska klasa jest obecnie poligonem, na którym walczą miedzy sobą nie tylko zawodnicy i ich team’y ale również najnowsze technologie z dziedziny konstrukcji maszyn i opon.