Nieco później niż w zeszłym roku zawodnicy Motocyklowych Mistrzostw Świata rozpoczynają kolejny sezon rywalizacji. Już od czwartku na torze Losail rozpoczną się sesje treningowe, które potrwają do soboty. W niedzielę natomiast długo oczekiwany, pierwszy wyścig sezonu w MotoGP, Moto2 i Moto3.
Przed pierwszą rundą sezonu na usta ciśnie się wiele pytań o dyspozycję poszczególnych zespołów i ich zawodników. Fanów królewskiej klasy najbardziej interesuje, jak poradzi sobie na Ducati Jorge Lorenzo, jak Valentino Rossi rozpocznie walkę o dziesiąty tytuł mistrzowski i jak na jego tle wypadnie nowy nabytek Yamany – Maverick Vinales, oraz czy Honda odrobiła prace domowe po zeszłorocznych problematycznych przygotowaniach przedsezonowych.
Ale to oczywiście nie wszystko! W tym roku mamy w MotoGP aż czterech debiutantów, którzy na testach często pokazywali się ze świetnej strony. Kilka ekip całkiem przemeblowało swoje składy, jak Aprilia czy Suzuki. Mamy także debiutanów z KTM, którzy póki co na testach mocno odstawali od reszty. Zagadek jest więc mnóstwo, a to przecież tylko klasa MotoGP! Nie mniej ciekawie będzie w niższych kategoriach Moto2 i Moto3.
Tor Losail położony jest na obrzeżach stolicy Kataru, którą jest Doha. Powstawał niewiele ponad rok, a budowa pochłonęła 58 milionów dolarów. Pierwszą wielką imprezą było GP Kataru w 2004 roku. Wtedy jeszcze była to runda, rozgrywana w dzień.
Tor ma „płynny” charakter i długość 5,4km. Otacza go sztuczna trawa, która ma zapobiegać nawiewaniu piasku znad otaczającej go pustyni. Tor posiada bardzo długą, ponad kilometrową prostą startową i jest połączeniem szybkich i średnio-szybkich zakretów. Mimo, że jest to tor prawoskrętny, zawodnicy chwalą sobie zwłaszcza lewe zakręty.
Od 2008 roku rozgrywane jest na Losail – jako jedyne w kalendarzu – nocne grand prix. Zmiana czasu rozgrywania rundy okazała się ogromnym sukcesem i jest tak do dziś. Czyni to z GP Kataru unikalną w całym kalendarzu rundę.
W tym roku po raz pierwszy możliwe będzie rozgrywanie wyścigu MotoGP, jeśli padać będzie deszcz, lub tor będzie mokry. Będzie to jednak wymagało wcześniejszego przetestowania takich warunków na treningach, oraz zgody wszystkich zawodników. Michelin po raz pierwszy zabiera więc opony deszczowe do Kataru. Na razie prognozy mówią o możliwości opadów w weekend. Tak właśnie było podczas przedsezonowych testów niższych klas.
>> Zobacz godziny transmisji telewizyjnych oraz harmonogram rundy w Katarze <<
Dystans wyścigu MotoGP: 118,4km (22 okrążenia)
Dystans wyścigu Moto2: 107,6 (20 okrążeń)
Dystans wyścigu Moto3: 96,8km (18 okrążeń)
Rekord okrążenia wyścigu: 1:54.927s (Jorge Lorenzo, 2016)
Rekord okrążenia: 1:53.927s (Jorge Lorenzo, kwalifikacje 2008)
Średnia szybkość: 161,1km.h
Najwyższa szybkość: 351,2km/h (Andrea Iannone)
Źródło: motogp.com
Fanów jeszcze interesuje, jak Viniales ogarnie temat ;)
Będzie ogień!