Podczas wyścigu z serii WorldSBK na torze Laguna Seca, marka Pirelli skupi się na miękkich oponach zarówno dla przodu, jak i tyłu. Oficjalny dostawca ogumienia do motocykli produkcyjnych, kontynuuje prace nad nowym rozmiarem tylnej opony – 200/65. Testy opon przeprowadzane są na różnorodnych torach i przy odmiennych konfiguracjach, w celu porównania ich ze standardowymi rozmiarami.
Kalifornijski tor Laguna Seca będzie gospodarzem kolejnej rundy MOTUL FIM Superbike World Championship, która odbędzie się w dniach 22 – 24 czerwca br. Kolejna odsłona cyklu wyścigów motocykli produkcyjnych powróci na ten tor po raz szesnasty (szósty z rzędu), po debiucie w 1995 roku. Jak zwykle, tylko zawodnicy WorldSBK odwiedzają rundę USA, a inne klasy powracają na tor w Misano Adriatico.
Tor Laguna Seca
Aby zmierzyć się z torem Laguna Seca, w tym roku Pirelli zdecydowała się polegać wyłącznie na miękkich oponach zarówno z przodu jak i z tyłu.
Firma z Bicocca skupiła się na kontynuacji rozwoju nowego rozmiaru tylnej opony – 200/65 – który został wprowadzony po raz pierwszy podczas pierwszej rundy w Australii, powracając w rundzie Imola, wprowadzając dwa rozwiązania: W1002 i X0175. Obie wersje różnią się od siebie zastosowaną mieszanką, a podczas rund na torze w Brnie i Donington, wielu zawodników doceniło nowe rozwiązania.
W Laguna Seca Pirelli wprowadzi wersję W1002 i bezpośrednio porówna ją z rozwiązaniem testowym W1050 w standardowym rozmiarze: obie opcje wykorzystują tą samą mieszankę, co pozwoli Pirelli zbierać dalsze dane by porównać, jak zachowują się opony z identyczną mieszanką, ale w różnych rozmiarach. Pozwoli to porównać efektywność większego rozmiarów w odniesieniu do standardowego.
Tor WeatherTech Raceway Laguna Seca powstał w 1957 roku, jednak w 1988 uległ zmianie – stworzono dodatkową sekcję między zakrętami 2 i 5. Było to konieczne, aby osiągnąć minimalną długość wymaganą przez zasady FIM.
W latach 2005-2006 zmodyfikowano kilka małych sekcji, w tym wygładzono wybicie przed słynnym „Korkociągiem”, poszerzono drogi ewakuacyjne, wymieniono krawężniki, poszerzono główną prostą i przeniesiono niektóre obszary ochronne – wszystko po to, aby tor był bezpieczniejszy.
Tor znajduje się 250 metrów nad poziomem morza, niedaleko miasta Monterey, z którego roztacza się widok na piękną zatokę w Kalifornii. Znajduje się na zboczu wzgórza, zaczynając od dna doliny, następnie wznosi się w kierunku górnego narożnika od zakrętu 5 do zakrętów 8 i 8a, a następnie gwałtownie opada w kierunku linii mety.
Pętla toru ma 3610 metrów długości (2,243 mili), z 7 skrętami w lewo i 4 w prawo, ma szerokość 15 metrów z najdłuższą prostą, która mierzy 453 metrów (0,281 mili). Tor biegnie w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara, a kierowca startujący z Pole Position zaczyna po prawej stronie.
Laguna Seca to prawdopodobnie najciekawszy tor w Stanach Zjednoczonych głównie ze względu na jego nietypową konfigurację i falowanie, posiada wiele wolnych i technicznych zakrętów. Jest to również tor, w którym wyprzedzanie jest trudne, a stosunkowo mało punktów do ataku sprawia, że zawodnicy muszą częściej ryzykować.
Położenie toru oraz usytuowanie na wzgórzu niedaleko morza, powoduje duże wahania temperatury asfaltu między porannymi i popołudniowymi sesjami. W niektórych szczególnych sekcjach, takich jak słynny „Korkociąg” (zakręt 8 i 8a), czyli widowiskowa szykana położona na szczycie wzgórza, która biegnie na bardzo stromym zboczu, zawodnicy pokonują zakręty „na płasko” z prędkością około 80 km/h. Wymagana jest tam bardzo szybka i sprawna zmiana kierunku jazdy, powodująca bardzo wysokie naprężenie przedniej opony. Z drugiej strony gwałtowne zmiany położenia środka ciężkości wpływają na przyczepność tylnej opony.
Kolejną charakterystyczną sekcją jest prosta start-meta, która jest bardzo krótka, z dwiema niewielkimi zmianami kierunku. Maksymalną prędkością osiąganą przez motocykle klasy Superbike jest około 270 km/h.
Ważne jest również dobre przejechanie przez zakręt 3 i 4, co pozwoli zapewnić dobry czas okrążenia. To wszystko sprawia, że bardzo ważne jest, aby opony miały doskonałą wydajność nawet w wolnych i ciasnych zakrętach.
Rozwiązania dla klasy WorldSBK
Pirelli dostarczy do Laguna Seca 1369 kompletów opon. Ilość ta, która może wydawać się względnie niska w porównaniu z innymi rundami, będzie przeznaczona wyłącznie dla klasy WorldSBK. Jedynej, która pojawi się na legendarnym amerykańskim torze, i jak zawsze będzie wyposażona w gładkie ogumienie na warunki suche, oraz ogumienie pośrednie i deszczowe na warunki mokre.
Pięć rozwiązań na nawierzchnię suchą; trzy na przód oraz dwie na tył, oprócz supermiękkiej mieszanki kwalifikacyjnej, która może być wykorzystana tylko podczas drugiej sesji Superpole®.
Wszystkie trzy opcje na przód wykorzystują miękką mieszankę. Standardowy typ SC1 jest wspierany przez dwa rozwiązania rozwojowe: dobrze znany V0952, który był bardzo doceniany przez zawodników we wszystkich rundach w zeszłym rok, oraz W0657, opona wprowadzona przez Pirelli w zeszłym roku w Lausitzring oraz w 2017 roku na Portimão i Magny-Cours. W porównaniu do standardowego SC1, to ostatnie rozwiązanie oferuje jeszcze bardziej miękką mieszankę, aby zapewnić doskonały poziom przyczepności z przodu.
Na tył, zawodnicy będą mieli dwa rozwiązania do wyboru. Mowa o używanych w poprzednich rundach, dwóch rozwiązaniach o takiej samej miękkiej mieszance: W1050, w porównaniu do standardowej SC0, która jest ogólnie bardziej odpowiednia przy niskich temperaturach oraz W1002, wprowadzona w Imola i wykorzystywana również na Donington. Wykorzystuje taką samą mieszankę, co rozwiązanie W1050, ale w innowacyjnym rozmiarze 200/65, który oferuje szerszy obszar styku. To z kolei skutkuje lepszą dystrybucją naprężeń i gwarantuje jeszcze lepszą przyczepność, szczególnie przy wysokich temperaturach.
Statystyki Pirelli z 2017 roku na Laguna Seca
Liczba opon przywieziona przez Pirelli: 1451
Liczba rozwiązań (w tym suche, pośrednie i mokre) dla klasy Superbike: 5 przednich i 5 tylnych
Liczba opon dla każdego zawodnika Superbike: 35 przednich oraz 28 tylnych
Superbike Best Lap Awards zdobyte przez: Jonathan Rea (Kawasaki Racing Team), czas 1’23.553 (Wyścig 1 na 3. okrążeniu) i Tom Sykes (Kawasaki Racing Team), czas 1’59.728 (Wyścig 2 na 2. okrążeniu)
Temperatura podczas Wyścigu 1: powietrze 28° C, asfalt 58° C
Temperatura podczas Wyścigu 2: powietrze 21° C, asfalt 52° C
Maksymalna prędkość wyścigu osiągnięta przez opony Pirelli DIABLO™ Superbike: 259,5 km/h, Jonathan Rea (Kawasaki Racing Team) w drugim wyścigu na 3. okrążeniu.
Źródło: inf. prasowa