David Alonso potwierdził swoją totalną dominację w tym sezonie! Kolumbijczyk sięgnął po wygraną na torze Circuit de Catalunya, wyścigu o GP Solidarności. Ku czci powodzianom mistrz świata wygrał po raz czternasty w sezonie, w tym siódmy raz z rzędu! Chapeau bau! Drugie miejsce zajął Daniel Holgado, który przypieczętował tytuł wicemistrza świata Moto3. Jako trzeci linię mety przeciął Adrian Fernandez, jednak za ścięcie pierwszej szykany toru otrzymał karę, dzięki czemu to Angel Piqueras odziedziczył po nim podium. Na dalekich pozycjach po szalonym ostatnim kółku znaleźli się Ivan Ortola i Collin Veijer, którzy przecięli linię mety odpowiednio na dziesiątej i jedenastej pozycji. Ostatecznie to Holender może cieszyć się z najniższego stopnia podium w klasyfikacji końcowej.
Zmagania przebiegały w słonecznych warunkach. Zawodnicy mieli do przejechania osiemnaście okrążeń. Z pole position po raz siódmy w tym sezonie startował David Alonso. Obok niego ustawili się Collin Veijer i Ivan Ortola. Z piątego pola ruszał wicelider tabeli Daniel Holgado.
Alonso utrzymał prowadzenie po starcie. Jako drugi w szykanę złożył się Ortola. Holgado awansował na trzecią lokatę. Hiszpan wyprzedzał Veijera, a więc swojego rywala w walce o wicemistrzostwo Moto3. Piątą pozycję zajmował Angel Piqueras. Jeszcze w tracie pierwszego okrążenia wyprzedził go David Munoz. W czołowej dziesiątce mieścili się jeszcze Adrian Fernandez, Tayio Furusato, Jacob Roulstone i Joel Kelso. W zakręcie czwartym wywrotkę zaliczył Stefano Nepa. Na jedenastą pozycję, po starcie z czwartej lokaty, spadł Luca Lunetta. Okazało się, że młodszy z Włochów był winnym kolizji starszego.
Na drugim okrążeniu Holgado przypuścił skuteczny atak na drugą lokatę Ortoli. Hiszpan został wyprzedzony jeszcze przez Munoza i Fernandeza. Na siódmą pozycję spadł z kolei Veijer.
Na trzecim kółku prowadzący Alonso spadł na czwarte miejsce. Prowadzenie objął Holgado, który wyprzedzał Munoza i Fernandeza. Piątą lokatę zajmował Ortola, który wyprzedzał Piquerasa, Roulstone’a i Veijera. Czołową dziesiątkę dopełniali Kelso i Furusato.
Cztery okrążenia za nami. Holgado był naciskany przez Munoza i Fernandeza, jednak póki co utrzymywał prowadzenie. Alonso spadł na szóste miejsce, wyprzedzony przez Ortolę i Piquerasa. Za mistrzem świata znajdowali się Australijczycy, a więc Roulstone i Kelso. Na dziewiąte miejsce spadł Veijer, który póki co nie miał tempa. Tatsuki Suzuki wypchnął z pierwszej dziesiątki Furusato. Karę dłuższej pętli za doprowadzenie do wywrotki Nepy otrzymał Lunetta. Włoski debiutant w tym momencie jechał dwunasty.
Na piątym kółku Fernandez został nowym liderem wyścigu. Za drugim Holgado jechał Piqueras, który wyprzedził Munoza i Ortolę. Co ciekawe, Alonso spadł na ósmą lokatę, za Roulstone’a i Kelso. Do mety jednak daleka droga, a znając Kolumbijczyka, rozkręci się w końcówce.
Sześć okrążeń za nami. Fernandez utrzymywał prowadzenie. Munoz wyprzedził na prostej start-meta Holgado, jednak wicelider tabeli skontrował go w pierwszym sektorze. Na czwartym miejscu podążał Ortola, który wyprzedzał Piquerasa, Kelso i Alonso. Na dziewiątą pozycję spadł Roulstone.
Na siódmym kółku na czele utrzymywali się Fernandez, Holgado i Munoz. Piqueras wyprzedził czwartego Ortolę. Alonso awansował na szóstą lokatę. Na siódme miejsce wskoczył Furusato, który odnotował najlepszy czas okrążenia.
Osiem okrążeń za nami. Alonso uzyskał najlepszy czas okrążenia. Mistrz świata póki co jechał szósty. Prowadzenie kosztem Fernandeza objął Holgado. Munoz utrzymywał najniższy stopień podium. Czwarty jechał Ortola, natomiast piąty Piqueras. Z wyścigu wycofał się Riccardo Rossi. Karę „double-lap” wykonał Lunetta, który w konsekwencji wypadł poza czołową dwudziestkę.
Dziesięć kółek do końca. Holgado utrzymał się na czele. Drugiego Fernandeza skutecznie zaatakował Munoz. Na kolejnych lokatach bez zmian – Ortola, Piqueras, Alonso, Kelso i Furusato. Czołową dziesiątkę dopełniali Veijer i Roulstone. Ostrzeżenia za przekraczanie limitów toru otrzymali Suzuki, Xabi Zurutuza i Noah Dettwiler.
Dziewięć okrążeń do mety. Do pracy zabierał się Alonso. Kolumbijczyk najpierw wyprzedził w pierwszym zakręcie toru piątego Piquerasa, natomiast w piątym czwartego Ortolę. W międzyczasie Fernandez ponownie wskoczył na czoło stawki.
Osiem kółek do końca. Prowadził Fernandez, natomiast na drugie miejsce awansował Alonso. Pomiędzy Munozem i Ortolą doszło do kontaktu, jednak na szczęście utrzymali się na motocyklach. Co ciekawe, to pierwsza z kilka potyczek pomiędzy Hiszpanami. Na ósme miejsce awansował Ryusei Yamanaka. Veijer zamykał czołową dziesiątkę.
Siedem okrążeń do mety. Fernandez zyskał nieco dystansu na Alonso i Holgado, którzy wymieniali się pozycjami. Czwarte miejsce zajmował Munoz, który wyprzedzał Piquerasa, Ortolę i Furusato. Yamanaka utrzymywał ósmą pozycję. Czołową dziesiątkę nadal dopełniali Kelso i Veijer.
Sześć kółek do końca. Fernandez nadal posiadał nieco zapasu nad drugim Alonso. Munoz skutecznie zaatakował trzeciego Holgado. Piąty Ortola otrzymał ostrzeżenie za przekraczanie limitów toru. Na szóstej lokacie jechał Piqueras, który wyprzedzał Furusato, Yamanakę i Veijera. Kelso spadł na jedenastą pozycję. Do czołowej dziesiątki wskoczył jego kosztem Jose Antonio Rueda.
Pięć okrążeń do mety. Fernandez w końcu został złapany w tunel aerodynamiczny, w konsekwencji czego spadł za Alonso i Holgado. Za kierowcą Leopard Racing jechali Ortola i Munoz, między którymi ponownie doszło do kontaktu. Najlepszy czas okrążenia uzyskał dziewiąty Veijer. Holender nadal miał szansę na podium, gdyż ponad dziesięciu zawodników mieściło się w niecałych dwóch sekundach!
Cztery kółka do końca. Prowadzący Alonso uzyskał najlepszy czas okrążenia. O drugą lokatę walczyli Holgado, Ortola i Fernandez. Ostatecznie w takiej kolejności wjechali w pierwszy zakręt. Piątą lokatę zajmował Munoz. Ósmy Furusato również otrzymał ostrzeżenie za przekraczanie limitów toru.
Trzy okrążenia do mety. Alonso spadł na czwarte miejsce. Prowadzenie objął Fernandez prowadzenie przed Munozem i Ortolą, którzy kilkukrotnie już mieli ze sobą spięcie. Mistrz świata próbował zaatakować Ortolę, jednak doszło między nimi do kontaktu, co wykorzystał Holgado. Tegoroczny czempion musiał atakować z piątej pozycji.
Dwa kółka do mety. Fernandez utrzymał prowadzenie. Za nim jechali Holgado i Alonso, którzy wykorzystali tunel aerodynamiczny na prostej start-meta. Kolejne pozycje zajmowali Munoz i Ortola, między którymi nadal iskrzyło. Do walki z nimi próbował dołączyć Piqueras. W czołowej dziesiątce jechali jeszcze Yamanaka, Furusato, Rueda i Roulstone.
Alonso nie zamierzał czekać z atakiem na prostej start-meta. Jeszcze na przedostatnim okrążeniu skutecznie zaatakował w „dziesiątce” Holgado. Szeroko na wyjściu z tego zakrętu wyszedł Fernandez, dzięki czemu to mistrz świata złożył się w „jedenastkę” jako lider! Kolumbijczyk rozpoczął finałowe kółko na czele stawki i bez trudu utrzymał się prowadzenie, wyjeżdżając w pierwszą szykanę toru. Znajdujący się na drugiej lokacie Fernandez stracił w tym miejscu przyczepność, przez co musiał ściąć szykanę! Hiszpan stracił pozycję tylko na rzecz Holgado, jednak nie było pewne, czy nie otrzyma kary.
Holgado do ostatnich metrów próbował gonić Alonso, jednak mistrz świata w swoim stylu nie pozostawił złudzeń rywalowi. To czternasta wygrana mistrza świata w tym sezonie i siódma z rzędu! Absolutny rekord! Fernandez dojechał trzeci, jednak przez ścięcie pierwszej szykany toru utracił podium na rzecz Piquerasa. Yamanaka w pierwszych dwóch sektorach liczył się w walce o podium, jednak wdał się w potyczkę z Munozem, co wykorzystał Rueda. Ostatecznie to ten ostatni wygrał pojedynek o piątą pozycję. Japończyk dojechał z kolei za Munozem. Na dużym chaosie na ostatnim kółku stracił Ortola, który ostatecznie przeciął linię mety dziesiąty. Hiszpan wyprzedził Veijera, jednak ostatecznie przegrał z nim walkę o najniższym stopień podium generalki. Przed Hiszpanem dojechali jeszcze Furusato i Roulstone. Pozostałe punkty wywalczyli Kelso, Suzuki, David Almansa i Matteo Bertelle.
David Alonso to bez wątpienia wschodząca gwiazda Motocyklowych MŚ. W przyszłym roku będzie startować w Moto2 i należy zadać pytanie, jak szybko trafi do klasy królewskiej? Kolumbijczyk absolutnie zdominował tegoroczny sezon – czternaście wygranych i ponad 400. pkt w klasyfikacji generalnej to kosmiczny wynik! Chapeau bau!
Tak zakończył się sezon 2024 Moto3. Dziękujemy za śledzenie relacji. Już nie możemy się doczekać sezonu 2025!
Wyniki wyścigu | ||||
Pos | Rider | Nat | Team | Time |
1 | David Alonso | COL | CFMOTO GaviotaAspar Team (CFMOTO) | 32m 27.723s |
2 | Daniel Holgado | SPA | Red Bull GASGAS Tech3 (GasGas) | +0.147s |
3 | Angel Piqueras | SPA | Leopard Racing (Honda) | +1.210s |
4 | Jose Antonio Rueda | SPA | Red Bull KTM Ajo (KTM) | +1.352s |
5 | Ryusei Yamanaka | JPN | MT Helmets – MSI (KTM) | +1.685s |
6 | David Munoz | SPA | BOE Motorsports (KTM) | +1.558s |
7 | Taiyo Furusato | JPN | Honda Team Asia (Honda) | +1.753s |
8 | Jacob Roulstone | AUS | Red Bull GASGAS Tech3 (GasGas) | +2.025s |
9 | Ivan Ortola | SPA | MT Helmets – MSI (KTM) | +2.093s |
10 | Collin Veijer | NED | Liqui Moly Husqvarna Intact GP(Husqvarna) | +2.713s |
11 | Adrian Fernandez | SPA | Leopard Racing (Honda) | +3.418s |
12 | Joel Kelso | AUS | BOE Motorsports (KTM) | +4.698s |
13 | Tatsuki Suzuki | JPN | Liqui Moly Husqvarna Intact GP (Husqvarna) | +10.823s |
14 | David Almansa | SPA | Kopron Rivacold Snipers Team (Honda) | +10.939s |
15 | Matteo Bertelle | ITA | Kopron Rivacold SnipersTeam (Honda) | +10.957s |
16 | Nicola Carraro | ITA | LEVELUP – MTA (KTM) | +10.970s |
17 | Scott Ogden | GBR | FleetSafe Honda MLav Racing (Honda) | +11.057s |
18 | Luca Lunetta | ITA | SIC58 Squadra Corse (Honda) | +12.962s |
19 | Alvaro Carpe | SPA | Red Bull KTM Ajo (KTM) | +13.437s |
20 | Filippo Farioli | ITA | SIC58 Squadra Corse (Honda) | +13.559s |
21 | Eddie O’Shea | GBR | FleetSafe Honda MLav Racing (Honda) | +14.219s |
22 | Xabi Zurutuza | SPA | Red Bull KTM Ajo (KTM) | +16.645s |
23 | Noah Dettwiler | SWI | CIP Green Power (KTM) | +36.537s |
24 | Tatchakorn Buasri | THA | Honda Team Asia (Honda) | +37.067s |
25 | Marcos Uriarte | SPA | CFMOTO GaviotaAspar Team (CFMOTO) | +38.187s |
26 | Riccardo Rossi | ITA | CIP Green Power (KTM) | DNF |
27 | Stefano Nepa | ITA | LEVELUP – MTA (KTM) | DNF |
Źródło: crash.net