Home / Artykuły / Ciśnienie w skrzyni korbowej – przyczyny i objawy

Ciśnienie w skrzyni korbowej – przyczyny i objawy

Odpowietrzanie mechanizmu korbowego to główne zadanie skrzyni korbowej. Dzięki temu nie dochodzi do zbyt dużej akumulacji gazów, która grozi dość poważną awarią. Duże ciśnienie w skrzyni korbowej daje pewne objawy, które jednak nie zawsze wiążemy bezpośrednio z tą konkretną awarią. Z naszego artykułu dowiesz się, co powinno Cię niepokoić i kiedy warto udać się do mechanika.

Czego się dowiesz z tego wpisu?

  • Za co odpowiada skrzynia korbowa?
  • Jakie są przyczyny zbyt wysokiego ciśnienia w skrzyni korbowej?
  • Jak reagować, jeśli pojawią się symptomy zbyt wysokiego ciśnienia w skrzyni korbowej?

W skrócie

Skrzynia korbowa, choć niebezpośrednio, odpowiada za finalny efekt napędzania samochodu. Znajduje się w niej bowiem wał napędowy, który efekt spalania zamienia w siłę odpowiedzialną za napędzanie poszczególnych mechanizmów. Jest to jednak miejsce, gdzie może zachodzić duża akumulacja gazów spalinowych, co finalnie grozi awariami, nawet uszkodzeniem ważnych mechanizmów silnika. Dlatego warto obserwować objawy, które może dawać zbyt wysokie ciśnienie w skrzyni korbowej, i wiedzieć, jak na to zareagować.

Skrzynia korbowa – za co odpowiada i jakie jest prawidłowe ciśnienie w skrzyni korbowej?

Blok silnika składa się z dwóch elementów. Na górze znajduje się blok cylindrowy, na dole natomiast: skrzynia korbowa. W niektórych silnikach jest ona zintegrowanym elementem, w innych stanowi odrębną część. Skrzynia korbowa ma ogromnie ważne zadanie – w niej dochodzi do efektu przerabiania spalania na siłę poruszającą pojazd.

To jednak nie wszystko. Skrzynia korbowa ma jeszcze kilka innych funkcji, które czynią ją bardzo ważnym elementem budowy silnika:

  • zamyka od dołu konstrukcję silnika dzięki dobudowanej misce olejowej;
  • tworzy przestrzeń do pracy wału korbowego;
  • jest obudową mechanizmu napędowego i dodatkowym zabezpieczeniem chłodzącym;
  • pomaga w rozprowadzeniu właściwości smarnych;
  • mieści głowicę cylindra i utrzymuje wałek rozrządu.

Warto również pochylić się nad tym, z czego składa się skrzynia korbowa. W całości tego elementu muszą bowiem znaleźć się cztery konkretne: 

  1. powierzchnia uszczelniacza głowicy cylindra, 
  2. gniazdo tulei bieżnej cylindra, 
  3. otwory na popychacze,
  4. otwory gwintowe pod śruby głowicy cylindra. 

I choć wszystkie te terminy mogą brzmieć w sposób skomplikowany, to finalnie tworzą mechanizm, bez którego samochód nie byłby w stanie się poruszać. Aby mieć pewność, że skrzynia korbowa zachowa odpowiednie ciśnienie, powinno mieć ono nie więcej niż 1 bar.

Wysokie ciśnienie w skrzyni korbowej – jakie objawy?

Skupiamy się dzisiaj na wysokim ciśnieniu w skrzyni korbowej. Warto wiedzieć, od jakich objawów zaczyna się ten problem, by móc go szybko zdiagnozować i zażegnać.

  1. Wycieki oleju, które powstają na skutek uszkodzenia uszczelniaczy. Gazy, które gromadzą się w skrzyni korbowej, mogą również doprowadzać do tego, że zanieczyszczenia przedostaną się do oleju lub powstanie niepożądany osad.
  2. Problemy z uruchamianiem silnika lub wyraźny spadek jego wydajności, co będzie odczuwalne podczas jazdy.
  3. Dym, który wydobywa się z rury wydechowej. Wbrew powszechnej opinii sprzedawców samochodów używanych – nie jest to normalny objaw.
  4. Gwizdy dochodzące z układu dolotowego.

Każdy z tych objawów może oznaczać, że poprawnie nie pracuje odma, czyli element, który odpowiada za odpowietrzanie skrzyni korbowej. Jeśli jest zablokowana, wewnątrz gromadzi się zbyt dużo gazów, które finalnie mogą wywołać opisane powyżej objawy.

Przyczyny zbyt wysokiego ciśnienia w skrzyni korbowej

Tutaj warto zacząć od tego, że najczęściej za nieprawidłową pracę skrzyni korbowej odpowiadają… kierowcy, którzy nieregularnie serwisują samochody i lekceważą pierwsze objawy, jakie dają uszkodzone elementy. Zaczyna się bowiem od zbyt rzadkiego wymieniania uszczelek silnika, które się zużywają. Warto dbać również o takie mechanizmy, jak szczelność tłoków oraz pierścieni tłokowych, ciśnienie w cylindrach i stopień zużycia poszczególnych komponentów silnika.

Niezwykle istotne jest to, by nie lekceważyć czynności serwisowych. Wymiana poszczególnych części zamiennych skrzyni korbowej czy uszczelek nie jest ani kosztowna, ani czasochłonna, a może oszczędzić poważniejszych problemów. Oczywiście ważne jest również to, by w porę reagować. Jeśli zatem dostrzeżesz któryś z objawów, jak najszybciej umów samochód na wizytę u mechanika.

Poszukujesz innych części układu napędowego od sprawdzonych producentów? W sklepie motoryzacyjnym nocar.pl znajdziesz te i wiele innych części oraz akcesoriów samochodowych. Wejdź do sklepu motoryzacyjnego nocar.pl, gdzie znajdziesz te i wiele innych części oraz akcesoriów do samochodu w konkurencyjnych cenach!

Źródło: artykuł sponsorowany
Zdjęcia: freepik.com

Dodaj komentarz

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
139 zapytań w 41,251 sek