Jak w WSBK działają przepisy limitu paliwa?

Oficjalnie ogłoszono nowe przepisy, które będą obowiązywać w sezonie 2025 w WSBK. Zmiany obejmują kilka kluczowych aspektów, ale największe emocje wzbudza nowa regulacja dotycząca przepływu paliwa. To fundamentalna modyfikacja, która może znacząco wpłynąć na rywalizację między producentami, zastępująca limity obrotów, różne dla producentów.

Nowe zasady przepływu paliwa – rewolucyjna zmiana dla producentów

W przyszłym sezonie każdy producent będzie musiał dostosować się do limitu przepływu paliwa, który wyniesie 47 kg na godzinę. Jest to istotna zmiana, ponieważ dotychczasowe przepisy nie regulowały tego aspektu w tak restrykcyjny sposób. Nowe zasady przewidują pewną tolerancję – 2 g na okrążenie. Oznacza to, że drobne odchylenia nie będą karane, ale jakiekolwiek przekroczenie tej wartości może skutkować konsekwencjami regulaminowymi.

Dodatkowo, jeśli któryś z producentów zdobędzie przewagę 12 punktów koncesyjnych nad drugim w klasyfikacji, jego limit przepływu paliwa może zostać zmniejszony o 0,5 kg na godzinę. Redukcja ta nastąpi w specjalnych punktach kontrolnych, które będą organizowane co dwie rundy WSBK.

Kliknij, aby pominąć reklamę

Jednocześnie producenci, którzy korzystają z koncesji (przywilejów), otrzymają możliwość zwiększenia przepływu paliwa o 0,5 kg na godzinę. Warto również podkreślić, że w nadchodzącym sezonie nie będą obowiązywały żadne ograniczenia dotyczące maksymalnych obrotów silnika, co może wpłynąć na strategię poszczególnych zespołów.

Ograniczenie liczby dostępnych opon

Kolejną istotną zmianą jest zmniejszenie liczby opon dostępnych na każdy weekend wyścigowy. Od 2025 roku każdy zawodnik będzie miał do dyspozycji 10 przednich opon oraz 11 tylnych. Jest to modyfikacja, która może wpłynąć na strategie wyścigowe zespołów, ponieważ konieczne będzie bardziej przemyślane zarządzanie ogumieniem w trakcie całego weekendu.

Zmiany w regulaminie testów – większa przejrzystość zasad

Wprowadzono również istotną zmianę dotyczącą zasad przeprowadzania testów, a konkretnie nową definicję połowy dnia testowego.

Kliknij, aby pominąć reklamę

Nowa interpretacja tego przewiduje dwie opcje:
– pierwsza to ciągła sesja testowa trwająca cztery godziny,
– druga możliwość to pięciogodzinny blok testowy z godzinną przerwą na lunch.

Zmodyfikowano także liczbę dni testowych dostępnych dla producentów. Do tej pory mieli oni 10 dni testowych, jednak w nowym sezonie będą mogli korzystać z 12 dni testowych, wliczając w to zarówno testy oficjalne, jak i wspierane przez organizatorów.

Dodatkowym benefitem dla zespołów objętych systemem koncesji jest przyznanie 6 dodatkowych dni testowych, co pozwala im lepiej rozwijać swoje motocykle. Wprowadzono także nową kategorię przywilejów testowych – tzw. „superkoncesję”. Jeśli dany producent spełni określone kryteria, może otrzymać kolejne 6 dni testowych. Oznacza to, że niektóre zespoły będą mogły przeprowadzić aż 24 dni testowe, uwzględniając testy oficjalne i wspierane.

Zmiany w naliczaniu punktów koncesyjnych – tylko lider!

Ważną modyfikacją, która może wpłynąć na konkurencyjność w WSBK, jest zmiana sposobu naliczania punktów koncesyjnych. Do tej pory każdy zawodnik przyczyniał się do puli punktów koncesyjnych swojego producenta. Od sezonu 2025 liczyć się będzie jedynie najwyżej sklasyfikowany zawodnik danego producenta! Ma to istotne znaczenie dla strategii zespołów, ponieważ oznacza, że słabsze wyniki innych zawodników tej samej marki nie będą już wpływały na bilans koncesyjny.

Kliknij, aby pominąć reklamę

Wprowadzono również nowe zasady dotyczące przyznawania dodatkowych przywilejów testowych. Jeśli dany producent znajdzie się 30 punktów koncesyjnych za liderem klasyfikacji, jego wyniki zostaną przeanalizowane przez Concession Token Performance Calculator. Może to skutkować przyznaniem dodatkowych koncesji lub superkoncesji, co pozwoli zespołowi na rozwój motocykla w trakcie sezonu.

Źródło: crash.net

Paweł Krupka

Na MOTOGP.PL - od 2009 roku. W kręgu zainteresowań - wszystko co związane z motorsportem, od żużla, przez MotoGP do Formuły 1.

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Back to top button