Home / Artykuły / Jak rozpoznać objawy uszkodzonej przekładni kierowniczej?

Jak rozpoznać objawy uszkodzonej przekładni kierowniczej?

Z awarią przekładni kierowniczej (maglownicy), wiążą się najczęściej takie objawy, jak stukanie w obrębie kierownicy czy wyczuwalny luz, a także wycieki płynu wspomagania. Niestety, czasem mogą one umknąć naszej uwadze. Dlatego warto zebrać odpowiednie informacje i dzięki temu od razu rozpoznać symptomy awarii tego układu.

Jak działa układ odpowiadający za sterowanie autem?

W samochodach można znaleźć dwie odmiany układów odpowiadających za sterowanie autem. W większości aktualnie produkowanych pojazdów najczęściej stosowanym typem jest odmiana zębatkowa. Natomiast w nieco starszych modelach często stosowana jest przekładnia śrubowa, nazywana również kulkową. Czym się charakteryzują?

Przekładnia kierownicza śrubowa – działanie

Przekładnia kierownicza śrubowa to element pojazdu, którego działanie można porównać do gwintu, na którym osadzona jest nakrętka. W trakcie prowadzenia pojazdu, jej położenie wielokrotnie się zmienia. Skutkuje to przesunięciem dźwigni kierowniczej poprzez mechanizm oddziaływujący na drążki jezdne.

Największą wadą przekładni śrubowej jest to, że z upływem czasu i kolejnymi przebytymi kilometrami, poszczególne komponenty mogą się poluzować i jednocześnie utrudnić płynne manewrowanie kierownicą. Przekładnia kierownicza śrubowo-kulkowa była stosowana w starszych pojazdach, na przykład pierwszych modelach kultowego Volkswagena Beetle.

Przekładnia kierownicza zębatkowa – czym się charakteryzuje?

Przekładnia kierownicza zębatkowa różni się od poprzedniej odmiany tym, że zastosowano w niej znacznie mniej ruchomych części. Składa się ona z koła zębatego na końcu kolumny kierownicy i zębatki, w którą się wczepia i wypycha ją do przodu i tyłu w trakcie prowadzenia pojazdu i manewrowania kierownicą.

W przekładni zębatkowej drążki przykręcone są bezpośrednio do końcówek zębatek i tym samym przenoszą ruch kierownicy na koła. Z kolei tarcza zębata jest prowadzona w dwóch tulejach wewnątrz obudowy, a naprzeciwko koła zębatego znajduje się zębnik, czyli element poślizgowy. Zapewnia on bezluzowy kontakt pomiędzy zębnikiem a tarczą zębatą w momencie, gdy tuleje zaczynają się zużywać. Warto zaznaczyć, że to właśnie przekładnia kierownicza zębatkowa jest najczęściej stosowana w aktualnie produkowanych pojazdach.

Uszkodzona przekładnia kierownicza – najczęściej występujące objawy

Skoro wiadomo już, jakie są najczęściej stosowane odmiany przekładni kierowniczej, warto dowiedzieć się, które objawy powinny wzmagać czujność i skłonić do wizyty u mechanika w celu rozwiązania niebezpiecznej usterki.

Najczęstsze objawy uszkodzonej przekładni kierowniczej

Objawy uszkodzonej maglownicy dają znać o sobie poprzez charakterystyczne grzechotanie, a także odczuwalny luz w trakcie sterowania kierownicą. Największe zagrożenie może powodować stopniowe zacieranie się maglownicy, ponieważ nie wiąże się z żadnym odgłosem.

Jak rozpoznać uszkodzoną maglownicę? Uwagę kierowcy powinien zwrócić wyjątkowo sztywny, a czasem nawet zacierający się układ kierowniczy. Jednak do najczęstszych objawów należy luz pomiędzy drążkiem kierowniczym a jego tulejami prowadzącymi.

Uszkodzona maglownica – pozostałe symptomy

Do pozostałych oznak uszkodzonej maglownicy należą takie objawy jak słyszalne stuki kierownicy. Można je zauważyć, a raczej usłyszeć szczególnie podczas jazdy po nierównych drogach. Innym symptomem tego, że została uszkodzona przekładnia kierownicza, jest bardzo duży luz, sprawiający, że osoba sterująca pojazdem nie jest w stanie przewidzieć tego, jak zachowa się pojazd. Można powiedzieć, że w takiej sytuacji skuteczna obsługa kierownicy, a tym samym pojazdu, jest wręcz niemożliwa. Jest to szczególnie widoczne w pojazdach z napędem na przednią oś, gdzie kierownica kręci się w jedną stronę podczas przyspieszania, a w drugą w trakcie zwalniania.

Wśród pozostałych objawów uszkodzonej maglownicy wyróżnić można także wyciek płynu wspomagania. Należy wtedy od razu zlokalizować jego miejsce, ponieważ czasami może on dotyczyć także pompy wspomagania. Kolejna oznaka awarii to wilgotna maglownica. Pocenie się tego elementu może być spowodowane uszkodzeniem uszczelek lub korpusu przekładni kierowniczej. 

Co więcej, uszkodzona przekładnia kierownicza może także zablokować działanie kierownicy. Bardzo często przyczyną tego stanu jest korozja, prowadząca do wyłamania się zębów zębatki.

Jak przeciwdziałać usterkom układu kierowniczego?

Awaria układu kierowniczego może być bardzo niebezpieczna. Utrata kontroli nad pojazdem przy pewnej prędkości będzie stanowić śmiertelne zagrożenie zarówno dla pasażerów pojazdu, jak i innych uczestników ruchu. Sposobem na to, aby uniknąć awarii układu kierowniczego, jest regularna konserwacja, a także wizyty kontrolne u mechanika. W przypadku pojawienia się wymienionych wcześniej symptomów należy niezwłocznie udać się do pobliskiego serwisu.

Źródło: art. sponsorowany

AUTOR: Paweł Krupka

Fan sportów motorowych każdego rodzaju - w szczególności Formuły 1, poprzez wyścigi motocyklowe, rajdy samochodowe, a na żużlu kończąc. Na portalu MOTOGP.PL regularnie od 2009 roku.

Dodaj komentarz

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
147 zapytań w 0,947 sek