Trudno jest jednoznacznie znaleźć odpowiedź na pytanie, jakie opony letnie kupić. Oferta rynkowa obfituje w szereg propozycji, różniących się nie tylko rozmiarem, ceną czy oznaczeniami znajdującymi się na unijnej etykiecie. Przy wyborze istotne są wytyczne producenta samochodu oraz szeroko rozumiane preferencje kierowcy. Postaramy się przybliżyć Ci najważniejsze kwestie związane z zakupem letniego ogumienia, abyś podjął najlepszą decyzję.
Pierwsza wątpliwość może dotyczyć znalezienia właściwego rozmiaru. W teorii najprostsze jest odczytanie informacji z boku opony zamontowanej w samochodzie. Kiedy masz wątpliwości związane z tym, czy w Twoim aucie jest właściwe ogumienie, możesz sprawdzić to w inny sposób. Stosowne rekomendacje znajdziesz w książce serwisowej oraz na nalepkach umieszczonych we wnęce drzwi kierowcy i na klapce wlewu paliwa. W analogiczny sposób znajdziesz wytyczne dotyczące właściwego ciśnienia i zalecanych zmian związanych ze zmianą obciążenia pojazdu.
Jak czytać oznaczenia na oponie?
Z boku każdej opony, po marce producenta i nazwie danego modelu, znajduje się ciąg cyfr i liter. Jako przykład posłuży zaliczana do klasy medium opona Kleber Dynaxer HP4 195/60R16 89V:
– Kleber Dynaxer HP4 – oznaczenie marki oraz modelu (4 wskazuje na generację);
– 195 – szerokość opony mierzona w mm;
– 60 – profil, czyli wysokość boku opony, stanowiący 60% szerokości (w tym przypadku 117 mm);
– R – opona radialna;
– 16 – rozmiar felgi (podawany w calach);
– 89 – indeks nośności (tutaj 580 kg na jedno koło);
– V – indeks prędkości (tutaj 240 km/h).
Oczywiście nie ma przeszkód, aby zamontować opony letnie z wyższym od zalecanego indeksem prędkości. Trzeba tylko się liczyć z tym, że takie ogumienie lepiej zachowuje się podczas dynamicznej jazdy, ale też zazwyczaj emituje wyższy poziom hałasu i ma wyższe opory toczenia (związane z kilkuprocentowym wzrostem zużycia paliwa). O ile ustawodawca zezwala na montaż opon z wyższym indeksem prędkości, to korzystanie z ogumienia o niższym indeksie jest warunkowo dozwolone tylko w oponach zimowych. Nawet jeśli korzystanie z opon o niższym indeksie prędkości byłoby dozwolone, to ze względów bezpieczeństwa nie można polecać tej opcji.
Rodzaj bieżnika w oponach letnich
Przy ogumieniu zimowym i całorocznym głównym kryterium wyboru jest rzeźba bieżnika. Chociaż wiele osób bagatelizuje ten aspekt przy zakupie letniego ogumienia, to trzeba wiedzieć, że bieżnik opon letnich pełni równie istotną funkcję.
Bieżnik symetryczny dominuje w klasie ekonomicznej (budżetowej) i średniej (medium). Atutami opon z bieżnikiem symetrycznym są przede wszystkim niska cena zakupu, niskie opory toczenia oraz wysoki komfort akustyczny. Głównym mankamentem jest ograniczona przyczepność na mokrej nawierzchni.
Bieżnik kierunkowy spotyka się w oponach klas: budżetowej, średniej i premium. Ten rodzaj zalecany jest do samochodów klasy średniej i wyższej oraz do aut o sportowym charakterze.
Bieżnik asymetryczny to najbardziej dynamicznie rozwijający się segment. Obecnie większość aut klasy średniej i wyższej czy zaliczanych do segmentów premium wyjeżdża z fabryki na ogumieniu z tym typem bieżnika. W oponach asymetrycznych udało się połączyć sprzeczności, czyli znakomitą przyczepność w każdych warunkach, zmniejszone opory toczenia oraz niski poziom emitowanego hałasu.
Etykiety unijne – o czym informują?
Podstawową wiedzę o oponach możesz znaleźć na unijnej etykiecie. Zawarte tam informacje informują o: oporach toczenia, hamowaniu na mokrej nawierzchni i hałasie zewnętrznym.
Wprowadzenie jednolitego systemu oznaczenia opon miało ułatwić konsumentom zakup ogumienia zgodnego z preferencjami. Z założenia więc unijna etykieta ma motywować producentów do rozwoju i tym samym przyczynić się do poprawy jakości. Jednak ze względu na to, że nie są to dane miarodajne, nie można przykładać do nich zbyt dużej wagi. Lepiej przed zakupem zagłębić się w lekturze niezależnych testów opon i zapoznać się z opiniami wulkanizatorów czy kierowców.
Gdzie kupić opony letnie?
Szeroki wybór letniego ogumienia znajdziesz w sklepie Inter Cars. W katalogu są zarówno marki premium (np. Bridgestone, Michelin, Pirelli, Continental), jak i klasy średniej (Kleber, Uniroyal, Hankook, Kumho) oraz budżetowej (Dębica, Barum, Kormoran czy Apollo). Zakres oferty i liczne filtry pozwolą znaleźć Ci opony dopasowane do potrzeb. Sprawdź już teraz i wybierz dla siebie idealne ogumienie letnie.
Źródło: art. sponsorowany
U mnie problem z wyborem opon skończył się w momencie w którym się zorientowałem, że przez intercars.pl można się skonsultować. Oni pomagają wybrać kapcie a potem dowożą je prosto do warsztatu na wybrany dzień i tam zmieniają od ręki. To jest dopiero Ameryka. W końcu nie trzeba udawać eksperta od wszystkiego…