Home / Artykuły / Największe zagrożenia motocyklistów

Największe zagrożenia motocyklistów

Jazda motocyklem to za każdym razem jedyna w swoim rodzaju niepowtarzalna przygoda, która oferuje zupełnie inny rodzaj doświadczeń niż podróż samochodem. Jednak nie zawsze droga jest usłana różami i należy odpowiednio przygotować się na często nękające motocyklistów niebezpieczeństwa, zagrożenia. Mając świadomość ich istnienia zwiększamy szanse zapobiegania im.

Niebezpieczne wibracje przedniego koła – shimmy

Shimmy jest zjawiskiem, które sprawia, że przednie koło doznaje niebezpiecznych wibracji, czego konsekwencją są szybkie i niekontrolowane ruchy kierownicy. Wyczuwalne telepanie od jednego ogranicznika do drugiego może być szybkie i krótkie, ale i tak będzie wprowadzało duży dyskomfort podczas jazdy. Do najczęstszych przyczyn powstawania shimmy należą wszelkiego rodzaju nierówności, gwałtowne przyspieszanie czy skręcona kierownica w chwili opadania na koło. Gwałtowne hamowanie, które może wiązać się ze zgubieniem przyczepności przedniej opony także ma wpływ na występowanie shimmy.

Części motocyklowe, które są w takich przypadkach najczęściej do wymiany to odważniki na końcach kierownicy. Inny sposób na shimmy to wymiana lub wyważenie przedniej opony czy też felgi. Jeśli wymienione części motocyklowe nie przyniosą spodziewanych rezultatów, to możliwe, że wystarczy rozluźnić uchwyty na kierownicy i motocykl poprzez efekt żyroskopowy sam będzie w stanie ustabilizować kierownicę. Można też zapobiegać wspomnianemu zjawisku poprzez montaż amortyzatora skrętu, który może być olejowy lub elektroniczny.

Śliska lub nierówna nawierzchnia

W tym przypadku żadne części motocyklowe nie są w stanie uchronić nas przed niekorzystnymi warunkami panującymi na drodze czy też złym stanem nawierzchni. Jazda w ulewnym deszczu nie jest przyjemna i wymaga dużych umiejętności od kierowcy. Gwałtowne hamowanie w takich warunkach nie wchodzi w grę, ponieważ może zakończyć się groźnym upadkiem. Na wrogiej nawierzchni należy przemyśleć każdy manewr na motocyklu, o uślizg przedniej opony naprawdę nie jest trudno.

Często dochodzi do upadków podczas pokonywania zakrętu. Wszyscy, którzy kochają szybkie oraz ciasne zakręty muszą bronić się przed lowside. Niski upadek z motocykla zdarzył się praktycznie każdemu, a ci którzy jeszcze nie mieli okazji tego zaznać, prędzej czy później zapoznają się z tym uczuciem. Zmniejszyć ryzyko lowside można poprzez zastosowanie dobrych opon. Z kolei system ABS, to części motocyklowe, które w znaczący sposób są w stanie poprawić sprawność hamowania na nierównej nawierzchni.

Zasada ograniczonego zaufania

Teoria, która sprawdza się w każdym świecie motoryzacji. Zasada ograniczonego zaufania polega na zakładaniu najgorszego podczas każdej sytuacji na drodze. To nic, że na danym skrzyżowaniu mamy pierwszeństwo, nie każdy z uczestników ruchu drogowego może się zastosować do obowiązujących przepisów. Lepiej zwolnić i mieć w pogotowiu hamulce. Niestety motocykliści są mniejszymi uczestnikami ruchu i z tego względu często uważa się ich za mniej istotnych.

Najczęstszym powodem wypadków jest wymuszenie pierwszeństwa oraz zbyt duża prędkość połączona z brawurą na drodze. Nie należy zapominać o częstym spoglądaniu w lusterka. Oczy dookoła głowy i brak zawahania podczas wykonywania manewrów na drodze, to sposoby, które mogą uchronić każdego motocyklistę przed poważnymi konsekwencjami kolizji. Istnieją części motocyklowe, takie jak crashpady, które mogą uratować niektóre podzespoły naszego motocykla od uszkodzeń, ale nie gwarantują ochrony życia kierowcy.

Sklep motocyklowy Motobros

Źródło: art. sponsorowany

AUTOR: Paweł Krupka

Fan sportów motorowych każdego rodzaju - w szczególności Formuły 1, poprzez wyścigi motocyklowe, rajdy samochodowe, a na żużlu kończąc. Na portalu MOTOGP.PL regularnie od 2009 roku.

Dodaj komentarz

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
145 zapytań w 1,132 sek