Już w ten weekend odbędzie się runda o GP Aragonii. Ultranowoczeny obiekt, jakim jest Motorland Aragon, ma swoją przeszłość umiejscowioną w długiej historii rozgrywania wyścigów ulicznych w Alcaniz, które odbywały się w tym miejscu w latach 1963-2003. Coraz częściej jednak pojawiały się obawy o bezpieczeństwo takich wyścigów, co zaowocowało propozycją zbudowania kompleksu sportowego z prawdziwego zdarzenia.
Ze wsparciem lokalnych instytucji, do zaprojektowania zatrudniono niemieckiego architekta Hermanna Tilke. Tor o długości 5078m, składający się z 17 zakrętów, od początku bardzo spodobał się zawodnikom już od pierwszego wyścigu w 2010 roku. Przyniosło to nagrodę IRTA dla najlepszej rundy grand prix. Po raz pierwszy nagroda ta trafiła do obiektu, który zadebiutował w mistrzostwach świata.
Motorland Aragón, Teruel, Hiszpania
Adres strony www: www.motorlandaragon.com
O torze:
Długość: 5078m
Szerokość: 15m
Lewe zakręty: 10
Prawe zakręty: 7
Najdłuższa prosta: 968m
Zbudowany: 2009
Rekordy:
Pole Position: 1m 46.322s (171.9Km/h) Francesco Bagnaia (Ducati, 2021)
Okrążenie wyścigu: 1m 48.089s (169.0Km/h) Franco Morbidelli (Yamaha, 2020)
Wyścig: 41m 44.442s (167.8 km/h) Francesco Bagnaia (Ducati, 2021)
Zwycięzca w 2021 roku: Francesco Bagnaia (Ducati)
Źródło: Repsol Honda
Mój ulubiony (obok Catalunya) tor w Hiszpanii.
Beznadziejny obiekt, przypomina turecki instambuł park. Tor na środku pustkowia, najmniej popularna runda w europie przez kibiców. Nigdy nie było zacietej walki o wygraną, no i najważniejsze, gdzie on jest ultranowoczesny? :D
beznadziejny to jest twój komentarz rozumiem że można nie lubić torów ale Aragon jest fajnym obiektem mimo że jest położony na pustyni
Sama nitka i charakterystyka toru jest ok, co zwykle u Tilke gmbh rzadko się zdarza bo majster robi głownie pod F1. Ale że na pustyni i w około nic nie rozwinięte to prawdziwy majstersztyk Carmelo i grupki powiązanej z Hondą oraz Repsolem… jeśli ktoś pamięta jak Aragon znalazło się w kalendarzu (ponoć tylko na zastępstwo za inny tor blisko PL) to myślę że będzie wiedział jak się rozgrywa takie interesy $$$ Tak samo większość kwestii technicznych od zawsze dla Hondy bo przecież musi mieć z górki ;)
Cóż, mnie się podoba. Może i pośrodku niczego, e sama nitka jest bardzo dobrze zrównoważona, a nie jak np. Phillip Island czy to coś, gdzie ostatnio był wyścig….
Polecam obejrzeć skróty tych wyścigów. 2014, 2015, 2017 i 2018 to naprawdę dobre ściganie, więc nie biadolić, że nuda.
Zgadzam się. Dla mnie ulubiony tor w Hiszpanii, a wyścigi na nim są całkiem fajne, zwłaszcza w porównaniu z Jerez, gdzie nuda jest raczej regułą niż wyjątkiem ;)