Jak pokazują statystyki, jednoślady są w Polsce coraz popularniejsze. Ich sprzedaż wzrasta w szybkim tempie w dużej mierze za sprawą liberalnych przepisów, które umożliwiają prowadzenie motocykla z silnikiem o pojemności nie większej niż 125 cm3 osobom bez prawa jazdy kategorii A. Jeżeli zamierzasz kupić jednoślad, pamiętaj jednak, że musisz go ubezpieczyć. Dowiedz się więcej na ten temat.
OC dla jednośladu
W świetle obowiązującego w Polsce prawa, zarówno skutery, jak i motocykle niezależnie od pojemności silnika uznaje się za pojazdy mechaniczne, w związku z czym istnieje konieczność ich ubezpieczenia. Bez względu na to, czy jesteś właścicielem sportowego modelu z potężnym silnikiem o pojemności 1600 cm3, czy miejskiego skutera o pojemności 50 cm3, Twoim obowiązkiem jest wykupienia OC. Obligatoryjne ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej daje Ci pewność, że jeśli spowodujesz szkodę w ruchu drogowym, zostanie ona opłacona z polisy, a nie bezpośrednio z Twoich pieniędzy.
A co, jeśli nie wykupisz OC dla swojego jednośladu? Cóż, wtedy czekają Cię nieprzyjemności, ponieważ za brak obowiązkowej polisy grożą kary. Choć nie są takie wysokie jak w przypadku samochodów i maksymalnie wynoszą 750 zł przy braku ubezpieczenia powyżej 14 dni (brak OC do 3 dni oznacza karę 150 zł, a od 4 do 14 dni – 380 zł), to i tak nie warto ryzykować. Szczególnie, że obecnie grzywny są wystawiane w sposób automatyczny, bez potrzeby przeprowadzania kontroli drogowej. Kara finansowa to jedno, ale jeśli bez OC spowodujesz szkodę, czekają Cię jeszcze większe wydatki, bo odszkodowanie będzie trzeba zapłacić z własnej kieszeni.
Co istotne, podobnie jak kary, tak i samo OC jest znacznie tańsze dla właścicieli jednośladów. Podczas gdy w dużych miastach średnia cena obowiązkowego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej dla auta wynosi ok. 1000 zł, ta sama polisa dla motocykla lub skutera kosztuje mniej więcej 100-500 zł. Co ma wpływ na cenę OC? Zależy ona od pojemności silnika oraz innych parametrów uwzględnianych przez towarzystwa ubezpieczeniowe przy wyliczeniu składki, jak wiek, historia ubezpieczeniowa, miejsce zamieszkania czy stan cywilny właściciela pojazdu. Oczywiście im mniejsza pojemność silnika jednośladu, tym tańsze OC. Taki sam mechanizm funkcjonuje przy kupowaniu obowiązkowej polisy dla samochodu.
Co z autocasco
W odróżnieniu od OC autocasco jest nieobowiązkowe i jak najbardziej można nim ubezpieczyć dowolny jednoślad. Jakie korzyści daje AC? Otóż mając tę polisę, możesz skutecznie ubiegać się odszkodowanie niezależnie od sprawcy i rodzaju szkody. Bez względu na to, czy z własnej winy uderzysz w drzewo, zderzysz się ze zwierzęciem, czy Twój motocykl lub skuter zostanie skradziony, towarzystwo ubezpieczeniowe wypłaci odszkodowanie, które pokryje powstałe szkody bądź wartość utraconego pojazdu.
W praktyce okazuje się jednak, że znalezienie autocasco dla jednośladu nie jest łatwym ani oczywistym zadaniem jak w przypadku samochodu. Niektóre towarzystwa wprost przyznają, że nie mają żadnej oferty dla właścicieli motocykli ani skuterów i odsyłają ich z kwitkiem. Na szczęście istnieją też firmy, które przygotowały autocasco specjalnie z myślą o kierowcach chcących ubezpieczyć swój jednoślad. Niestety cena AC dla jednośladów jest znacznie wyższa niż OC dla samochodów, co towarzystwa argumentują wysokim ryzykiem kradzieży. Jeżeli mimo wszystko planujesz wykpienie autocasco dla swojego motocykla bądź skutera, najbardziej aktualne oferty pomoże Ci znaleźć kalkulator OC i AC.
Źródło: art. sponsorowany
Zajmuję się ubezpieczeniami, gdyby ktoś potrzebował zapraszam na PW. ;)
Żeby znaleźć oszczędności warto sprawdzić jak wyglądają ceny w róznych towarzystwach. Idealnie nadaje się do tego ubezpieczamy-auto.pl. Wystarczy wypełnić formularz, wpisać dane, wtedy otrzymamy kompleksowe dane na temat zakresu i ceny OC. Polecam!