Home / Artykuły / Uważaj na drodze! Te zmiany w przepisach drogowych uderzyły w kierowców od 2024 r.

Uważaj na drodze! Te zmiany w przepisach drogowych uderzyły w kierowców od 2024 r.

Rok 2024 przyniesie istotne zmiany w przepisach drogowych, które bezpośrednio wpłyną na kierowców i posiadaczy samochodów w Polsce. Nowe regulacje obejmą m.in. proces rejestracji aut, wprowadzenie stref niskoemisyjnych oraz zaostrzenie kar za jazdę po alkoholu. Przygotuj się na konieczność dostosowania do wymogów prawnych, a w skrajnych przypadkach nawet na wymianę samochodu!

Zmiany dotyczące przerejestrowania auta

1 stycznia 2024 roku weszły w życie nowe przepisy dotyczące rejestracji pojazdów. Główną zmianą jest wprowadzenie obowiązku rejestracji zamiast zgłoszenia zakupu auta zarejestrowanego wcześniej w Polsce. Oznacza to, że w ciągu 30 dni od nabycia trzeba będzie zarejestrować pojazd, a nie wystarczy samo zgłoszenie nabycia, jak do tej pory.

Nowe przepisy wprowadzają również wyższe kary za niedotrzymanie terminu rejestracji. Dla osób fizycznych będzie to 500 zł w przypadku opóźnienia do 180 dni i 1000 zł przy opóźnieniu powyżej 180 dni. Dla przedsiębiorców kary wyniosą odpowiednio 1000 zł oraz 2000 zł. To znacznie więcej niż wynosi np. sankcja za brak OC, ale i tak lepiej się pilnować.

Co ważne, obowiązek rejestracji w 30 dni od zakupu dotyczy tylko aut kupionych po 1 stycznia 2024 roku. W przypadku zakupu przed tą datą nadal obowiązuje konieczność zgłoszenia nabycia w ciągu 30 dni. Przepisy przejściowe będą miały zastosowanie również do postępowań wszczętych przed 1 stycznia 2024 roku.

Strefy Czystego Transportu w największych miastach

W 2024 roku planowane jest wprowadzenie Stref Czystego Transportu w kilku polskich miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie i potencjalnie we Wrocławiu. Strefy te mają na celu ograniczenie ruchu pojazdów starszych i bardziej emisyjnych w centrach miast.

W Warszawie Strefa Czystego Transportu obejmie Śródmieście, Żoliborz, część Woli, Ochoty i Pragi. Do strefy nie będą mogły wjeżdżać samochody z silnikiem diesla starsze niż 18-letnie oraz benzynowe starsze niż 27-letnie. Wyjątki dotyczyć będą m.in. pojazdów służb mundurowych, ratowniczych oraz osób niepełnosprawnych.

Z kolei w Krakowie całe miasto zostanie objęte strefą. Tu również obowiązywać będą ograniczenia dla starszych pojazdów – diesli starszych niż 21 lat i benzynowych starszych niż 26 lat. Dodatkowo od 2026 roku do Krakowa będą mogły wjeżdżać tylko auta z normą emisji spalin Euro 3 i wyższą.

Wprowadzenie Stref Czystego Transportu ma na celu poprawę jakości powietrza w polskich miastach. Jednak dla wielu osób, zwłaszcza tych o niskich dochodach, może to oznaczać konieczność wymiany samochodu na nowszy lub rezygnację z jego użytkowania.

Nowe przepisy dotyczące pijanych kierowców

Od 14 marca 2024 roku w życie wejdą nowe przepisy dotyczące konfiskaty pojazdów kierowcom prowadzącym w stanie nietrzeźwości. Sąd będzie musiał orzec przepadek pojazdu wobec kierowców z co najmniej 1,5 promila alkoholu we krwi. Podobnie w sytuacji, gdy kierowca spowoduje wypadek, mając ponad 1 promil alkoholu.

Ulgi przewidziano dla kierowców zawodowych prowadzących pojazdy firmowe. W ich przypadku sąd zamiast konfiskaty pojazdu będzie mógł orzec karę finansową w wysokości od 5 do 60 tysięcy złotych. Ma to chronić firmy transportowe przed stratami związanymi z utratą drogich pojazdów ciężarowych. Swoją drogą warto pamiętać, że w razie szkód wyrządzonych w trakcie jazdy pod wpływem alkoholu nie należy się odszkodowanie z autocasco.

Nowe przepisy budzą kontrowersje wśród kierowców i ekspertów. Z jednej strony konfiskata aut może odstraszać przed jazdą na podwójnym gazie. Z drugiej podnoszone są argumenty o zbyt surowym traktowaniu, zwłaszcza gdy pojazd nie należy do kierowcy. Przepisy wejdą w życie 14 marca 2024 roku po długim vacatio legis. Jeśli poszukujesz więcej podobnych informacji, porównywarka ubezpieczeń OC jest stroną godną polecenia.

Źródło: artykuł sponsorowany

komentarze 2

  1. skręca mnie jak słyszę, że auta starsze są bardziej emisyjne

  2. przecież nie chodzi o emisyjność tylko o to aby biedniejszych wypchnąć z miast bo bogatsi nie mają gdzie parkować.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
146 zapytań w 1,890 sek