Większość z nas wie na pewno, czym jest wał napędowy. To element biorący czynny udział w przekazywaniu energii mechanicznej z silnika na koła. Zlokalizowany jest w podwoziu pojazdu, posiadającego najczęściej napęd na obie – bądź tylko tylną oś. Skoro część ta jest tak ważna, to zdecydowanie istotne jest regularne dbanie o nią i poddawanie regeneracji.
Tej równie często wymagają wały Kardana. Są wizualnie bardzo podobne do tradycyjnych wałów napędowych, jednak ich budowa jest z reguły bardziej skomplikowana. W poniższej części wpisu wyjaśnimy, czym jest tego rodzaju wał oraz w jakich samochodach można go spotkać. Zapraszamy!
Wał Kardana – nazewnictwo i definicja
Wał Kardana jest tak określany od nazwiska jego wynalazcy, a dokładniej Girolama Cardana. To nieco różniący się budową od tradycyjnego wału element układu napędu w samochodzie. Choć jego rola jest taka sama, a mianowicie ma przekazywać moc z silnika na koła, to w świecie motoryzacji uznaje się go za bardziej „wygodny”.
Sam termin tego elementu określa dwa standardowe wały napędowe, połączone ze sobą tzw. sprzęgłem Kardana. To mówiąc bardziej precyzyjnie przeguby krzyżakowe, łączące obywa pręty. Jak widać, samo nazewnictwo jest mylące i może wzbudzać wiele kontrowersji. Niemniej jednak, wszystko postaramy się wyjaśnić w poniższym akapicie.
Jak zbudowany jest wał Kardana?
Wszystkie wały kardana dzielą się na dwie części – czynny oraz bierny. Obie są połączone wcześniej wspomnianym sprzęgłem, umożliwiającym zmianę kąta ich nachylenia. Dzięki tak skonstruowanej budowie, mogą pracować pod kątem nawet 45o, co czyni je bardzo uniwersalnymi. Cały element składa się ze złącza kołnierzowego, przegubu krzyżakowego, złącz rurowych, korpusu wału i połączeń przesuwnych.
Wiele osób, przez wzgląd na zdolność zmiany kąta pracy takiego wału, zaczyna snuć niepoprawne wnioski. Funkcja pracy pod różnymi nachyleniami wcale nie oznacza, że dopuszczają one nieprawidłowości wynikające z ich błędnego wyważenia. Ich precyzyjna trajektoria obrotu powinna występować zawsze, a kiedy kierowcy czują, że coś jest nie tak w kontekście pracy układu napędu, warto jak najszybciej udać się do specjalistów od regeneracji tych części.
Gdzie zaobserwujemy wały kardana?
Przez wzgląd na swoją uniwersalność, części te stały się niezwykle popularne w wielu branżach. Oczywiście, najczęściej można spotkać je w samochodach z napędem na tył, jednak mogą odgrywać ważną rolę również w motocyklach.
To jednak nie wszystko. Często odnajdują się również w maszynach rolniczych oraz w inżynierii. Doskonale spiszą się w kwestii łączenia napędu ciągnika z naczepą wymagającą mocy mechanicznej. Regulacja kąta strony biernej pozwoli na opuszczanie maszyny w trakcie pracy na roli, a dźwignięcie jej po skończeniu określonej czynności.
Podsumowując, sprzęgło Kardana posiada mało skomplikowaną budowę i nie jest zbyt drogie w eksploatacji. Śmiało można wykorzystać je we wszystkich opisanych wcześniej przykładach i nie obawiać się o nieprawidłowość w działaniu.
Źródło: art. sponsorowany