Tuż po Nowym Roku tradycyjnie wystartuje kolejna edycja Rajdu Dakar, który od kilku już lat odbywa się na kontynencie południowoamerykańskim. Portal MOTOGP.PL będzie na bieżąco, dzień po dniu, relacjonował zmagania z tras Argentyny, Boliwii i Paragwaju, z akcentem na rywalizację w klasie motocykli i quadów. W sumie rajdzie wystartuje 10 reprezentantów z Polski, a o odzyskanie zwycięstwa wśród quadowców walczyć będzie Rafał Sonik. Więcej odnośnie zbliżającej się imprezy przeczytacie w kolejnych dniach.
Tymczasem tegoroczny zwycięzca Toby Price – fabryczny zawodnik ekipy KTM – opowiada o swojej broni, motocyklu KTM 450 Rally. Zobaczcie, na jakich maszynach zawodnicy jednośladów rywalizują na bezdrożach.
1. Nawigacja
„Największą różnicą względem motocykli z innych dyscyplin jest kolumna nawigacyjna. Korzystamy z systemów Garmin GPS, który zapisuje trasę, jaką pokonaliśmy każdego dnia. Naszego roadbooka, w którym umieszczamy informację o każdym etapie, nazywam pudełkiem śniadaniowym”.
2. Baki Paliwa
„Musimy mieć spore zapasy paliwa ze sobą, więc mamy jeden zbiornik z tyłu motocykla oraz dwa z przodu. Z tyłu wchodzi 17 litrów, a każdy z przednich mieści po dodatkowe 7-8.”
3. Zbiornik z wodą
„W płycie pod silnikiem znajduje się zbiornik z wodą, który jest obowiązkowy na pokładzie. Jeżeli mamy wyciek z chłodnicy, możemy z niego skorzystać i uzupełnić braki, żeby dojechać, albo w razie awaryjnej sytuacji, gdy utkniemy na pustyni możemy użyć go jako zapas pitnej wody”.
4. Przełożenia
„Motocykl ma sześć biegów, ale korzystamy z bardzo długich przełożeń, które pozwalają na osiąganie dużych prędkości. Czwarty, piąty i szósty bieg są bardzo długie, dzięki czemu możemy jechać nawet 165 kilometrów na godzinę”.
5. Opony
„Używamy opon Michelin Desert oraz musów zamiast dętek. Są to takie solidne, gumowe „donuty” wewnątrz opony, które nie mają powietrza, dzięki czemu nie da się złapać kapcia. Musi to być specjalna guma, żeby przy dużych prędkościach i wysokich temperaturach się nie spaliła”.
Źródło: Red Bull, Toby Price