Pierwszy dzień oficjalnych testów nowopowstałej klasy Moto3 za nami. Z powodu warunków pogodowych zawodnicy nie jeździli od samego rana, ale tak czy inaczej ostatecznie z boksów wyjechało łącznie trzydziestu trzech kierowców, którzy w nadchodzącym sezonie rywalizować będą w najniższej kategorii.
Najlepszy dzisiejszego dnia na torze w Walencji okazał się być, czwarty zawodnik ubiegłorocznego cyklu zmagań w 125cc, Sandro Cortese. Niemiec jeżdżący na KTMie w zespole Red Bull KTM Ajo uzyskał ostatecznie, na jednym z trzydziestu dziewięciu pokonanych okrążeń, czas 1’41.6.
Bardzo dobrze poradził sobie tymczasem duet zespołu Aspar Team Moto3, spośród których lepszy był, ostatecznie drugi, Alberto Moncayo. Co ciekawe jednak, Hiszpan stracił do #11 aż dziewięć dziesiątych sekundy, ale za to uzyskał identyczny czas co jego nowy team-partner Hector Faubel. #55 pokonał czterdzieści pięć okrążeń, o trzy mniej niż #23, i tak jak on uzyskał czas 1’42.5.
Czwarta lokata przypadła kolejnemu podopiecznemu Akiego Ajo – jego synowi Niklasowi. Fin co prawda ściga się w teamie pod nazwą TT Motion Events Racing, ale to nadal ten sam zespół. Do Cortese stracił on jednak ponad sekundę. Jeśli już jesteśmy przy zawodnikach tego zespołu, to nie sposób nie wspomnieć o szóstym w tabeli Dannym Kentcie czy jedenastym, absolwentowi słynnego pucharu Red Bull Rookies, Arthurze Sissisie. Włoch uzyskał jednak czas 1’45.0 i wraz z Brytyjczykiem ściga się w tych samych barwach co Sandro. Tymczasem reprezentujący także team Ajo – Zulfahmi Khairuddin jeżdżących w barwach AirAsia-Sic-Ajo – był ósmy.
W czołowej dziesiątce znalazł się także i duet ekipy RW Racing GP, którzy tak jak wszyscy zawodnicy Akiego, jeżdżą na KTMach. Piąte miejsce, z wynikiem 1’42.8 wywalczył Luis Salom, a jego zespołowy kolega Brad Binder zajął dziesiątą pozycję, tracąc dokładnie 3.3sek do lidera.
TOP10 uzupełnili tymczasem obaj kierowcy teamu Monlau Competicion. Szybszym z nich był, ostatecznie siódmy, Miguel Oliveira, który jednak w trakcie tych prób wcale nie będzie dzielił garażu z Alexem Rinsem. Hiszpan, który używać będzie numeru #42, nie testuje w Walencji, bowiem całkiem niedawno połamał się podczas upadku na treningu. Z tego też powodu podczas tych prób zastępuje go jego imiennik – Marquez, młodszy brat zawodnika Moto2. Alex zajął dwunaste miejsce i podobnie jak Alberto, tak i on jeździł na Hondzie.
Efren Vazquez, reprezentant zespołu Laglisse, był dziewiąty. Jak wiadomo, ekipa ta miała też wystawiać zawodników w MotoGP, ale tak się nie stało. Hiszpan tymczasem z wynikiem 1’44.4 stracił sporo do lidera, ale swojego team-partnera Adriana Martina, wyprzedził o ponad sekundę. Obaj ci panowie jeździć będą na motocyklach Hondy.
Co ciekawe, nie poznaliśmy dziś czasów, jakie notował Maveric Vinales. Dziś rano Hiszpan z zespołu Avinita Racing, powszechnie znanego jako BQR, podpisał kontrakt z hiszpańskim potentatem paliwowym, firmą Repsol. I chociaż #25 pokonał trzydzieści pięć okrążeń, to jego ekipa nie podała jego wyników notowanych na Hondzie.
Nieoficjalne wyniki pierwszego dnia w Walencji:
(czasy podane przez zespoły)
1. Sandro Cortese (GER) RED BULL KTM AJO – 1’41.6 (39)
2. Alberto Moncayo (SPA) ASPAR TEAM Moto3 – 1’42.5 (48)
3. Hector Faubel (SPA) ASPAR TEAM Moto3 – 1’42.5 (45)
4. Niklas Ajo (FIN) TT MOTION EVENTS RACING – 1’42.7 (37)
5. Luis Salom (SPA) RW RACING GP – 1’42.8 (30)
6. Danny Kent (GBR) RED BULL KTM AJO – 1’42.8 (43)
7. Miguel Oliveira (POR) MONLAU COMPETICION – 1’42.9 (35)
8. Zulfahmi Khairuddin – AIRASIA – SIC – AJO – 1’43.0 (33)
9. Efren Vazquez (SPA) TEAM LAGLISSE – 1’44.4 (30)
10. Brad Binder (RPA) RW RACING GP – 1’44.9 (42)
11. Arthur Sissis (ITA) RED BULL KTM AJO – 1’45.0 (52)
12. Alex Marquez (SPA) MONLAU COMPETICION – 1’45.1 (28)
13. Toni Finsterbusch (GER) RACING TEAM GERMANY – 1’45.2 (10)
14. Adrian Martin (SPA) TEAM LAGLISSE HONDA – 1’45.5 (29)
15. Niccolo Antonelli (ITA) SAN CARLO GRESINI – 1’45.8 (26)
16. Kenta Fujii (JPN) TECHNOMAG-CIP-TSR – 1’46.2 (59)
17. Danny Webb (GBR) MAHINDRA RACING – 1’46.5 (36)
18. Louis Rossi (FRA) RACING TEAM GERMANY – 1’46.5 (36)
19. Isaac Vinales (SPA) ONGETTA-CENTRO SETA – 1’46.6 (18)
20. Alan Techer (FRA) TECHNOMAG-CIP-TSR – 1’46.7 (40)
21. Jack Miller (AUS) CARRETTA TECHNOLOGY – 1’47.1 (35)
22. Alexis Masbou (FRA) CARRETTA TECHNOLOGY – 1’47.7 (52)
23. Giulian Pedone (SWI) AMBROGIO NEXT RACING – 1’48.7 (50)
24. Jasper Iwema (NED) MOTO FGR – 1’49.2 (21)
25. Luigi Morciano (ITA) IODA TEAM ITALIA – 1’50.1 (9)
26. Riccardo Moretti (ITA) MAHINDRA RACING – 1’50.1 (13)
27. Romano Fenati (ITA) TEAM ITALIA FMI – brak czasu
28. Alessandro Tonucci (ITA) TEAM ITALIA FMI – brak czasu
29. Ivan Moreno (SPA) TEAM MACHADO – brak czasu
30. Maverick Vinales (SPA) AVINTIA RACING Moto 3 – brak czasu
31. Marcel Schrotter (GER) MAHINDRA RACING – brak czasu
32. Jakub Kornfeil (CZE) REDOX-ONGETTA-CENTRO SETA – brak czasu
33. Jonas Folger (GER) MZ RACING TEAM – brak czasu
Wiem, że testy testami i dopiero sezon wszystko rozstrzygnie, ale moim zdaniem Sandro Cortese będzie mistrzem świata w Moto3 i to nawet w tym sezonie.