Home / MotoGP / 1000cc nową oficjalną pojemnością w MotoGP

1000cc nową oficjalną pojemnością w MotoGP

Zaczęło się od plotek, potem okazało się, iż jest to oficjalna propozycja. Wszystko dzieje się jednak niesamowicie szybko i właśnie dzisiaj komisja ogłosiła, iż od 2012 roku zobaczymy maszyny z czterocylindrowymi silnikami 1000cc.

Spotkanie Grand PrZaczęło się od plotek, potem okazało się, iż jest to oficjalna propozycja. Wszystko dzieje się jednak niesamowicie szybko i właśnie dzisiaj komisja ogłosiła, iż od 2012 roku zobaczymy maszyny z czterocylindrowymi silnikami 1000cc.

Spotkanie Grand Prix Commission odbyło się dzisiaj w Genewie, dyskutowano na nim o przyszłości w klasie królewskiej. Sławna już propozycja owej zmiany została jednak złożona wcześniej. Wiele niejasności rozwiał niedawno Herve Poncharal w wywiadzie dla serwisu crash.net.

Autorem pomysłu była Dorna (organizacja posiadająca prawa reklamowe MotoGP), wsparta przez IRTA (zespoły). Swoich głosów w tej sprawie udzielili także Valentino Rossi oraz Dani Pedrosa ostro krytykując przy tym obecną generację silników, z wiadomych — często już poruszanych powodów (jeśli znajdą się tacy, którzy nie wiedzą, to dla formalności: chodzi o zbytnie nasycenie obecnych motocykli elektroniką oraz silnik 800cc niesprzyjający efektownej jeździe).

Na całą Komisję, która obradowała dzisiaj składają się takie organizacje jak: FIM, Dorna, MSMA (producenci) oraz IRTA. Jak się okazuje, nie było żadnych problemów z ‘przepchnięciem’ pomysłu, tak więc od 2012 roku będziemy oglądać motocykle z jednostkami o pojemności 1000cc (to nie to samo, co dawne 990cc). Wprowadzono także dwa limity: silnik może mieć maksymalnie cztery cylindry o średnicy nie przekraczającej 81 mm.

Prezydent FIM Vito Ippolito powiedział:
”Główne zmiany, jakie postanowiliśmy wprowadzić będą nowymi zasadami w klasie MotoGP. Będziemy mieć czterocylindrowe jednostki, czterosuwowe oczywiście, z maksymalną pojemnością 1000cc, a średnicą cylindra będzie 81mm. Ta specyfikacja będzie bazą dla producentów w kierunku rozwoju silnika. Na początku przyszłego roku wydamy bardziej kompletne i oficjalne regulacje w tej sprawie. 2012 będzie rokiem nowej ery w MotoGP.”

Carmelo Ezpeleta, Dyrektor Generalny w Dorna Sports:
”To było bardzo ważne spotkanie w sprawie przyszłości klasy królewskiej. Od 2012 roku motocykle będą miały pojemność silnika jednego litra i cztery cylindry. Zwymiarowanie jednostki jest bardzo ważne, ponieważ od tego będzie zależeć charakterystyka silnika. Doszliśmy do porozumienia w tej sprawie i przed startem sezonu 2010 będziemy mieć jeszcze dwa spotkania, aby zdefiniować resztę specyfikacji.”

Po raz drugi więc w tym roku wprowadzono zmiany w sprawie jednostek napędowych. W przyszłym roku każdy zawodnik będzie miał bowiem do dyspozycji jedynie sześć silników, co może okazać się znaczącym problemem. Przy 18 rundach daje to jedną jednostkę na trzy wyścigi – w tym sezonie zawodnicy mogli przecież w 7 rundach wykorzystać podobną ilość silników, jaką będą mieli do dyspozycji w całym przyszłym sezonie!

AUTOR: Redakcja

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
135 zapytań w 1,193 sek