Dziś kolejna część artykułu, który ma na celu przybliżyć przepisy panujące w serii MotoGP. Tym razem przedstawiamy dokładne zasady testów, które to mają miejsce każdego roku przed rozpoczęciem sezonu Motocyklowych Mistrzostw Świata. Zapraszamy do lektury.
Dziś kolejna część artykułu, który ma na celu przybliżyć przepisy panujące w serii MotoGP. Tym razem przedstawiamy dokładne zasady testów, które to mają miejsce każdego roku przed rozpoczęciem sezonu Motocyklowych Mistrzostw Świata. Zapraszamy do lektury.
Testy przygotowujące do sezonu, są z pewnością jedną z najważniejszych spraw we wszystkich trzech kategoriach wyścigowych Motocyklowych Mistrzostw Świata. Próby planowane są na różnych torach świata, tak aby zespoły mogły sprawdzić swoje motocykle na najbardziej zróżnicowanych konfiguracjach obiektów.
To właśnie wtedy teamy mają możliwość zebrania dużej ilości danych o ich maszynach, przetestować najróżniejsze mieszanki opon, przeprowadzić symulacje wyścigu a przede wszystkim poprawić osiągi motocykli.
Dla zawodnika testy są również bardzo ważne. Ma on możliwość, jeżeli zmienił zespół, zapoznać się z nowym motocyklem, poznać nowe opony. Jest to też dobra okazja dla jeźdźca, by dobrze zapoznać się ze swym nowym zespołem. Przedsezonowe próby to oczywiście też czas przygotowania fizycznego do nadchodzącego sezonu.
KONIEC SEZONU:
Dodatkowo zespoły mają szansę testowania po kilku rundach Grand Prix. Po zakończeniu sezonu, teamy mają zaledwie kilka dni testów. Później następuje kategoryczny zakaz prób, który to trwa blisko dwa miesiące. Dzieje się tak od 1-wszego grudnia do prawie końca stycznia. Jednakże takie miesiące jak listopad i luty są bardzo ważnymi dla rozwoju nowych maszyn MotoGP.
Okres pomiędzy sezonami 2006 i 2007 był szczególnie ważny z dwóch powodów. Po pierwsze, zmieniono pojemność maksymalną silników z 990cc do 800cc. Drugim faktem było wprowadzenie limitu opon zabieranych na jeden weekend Grand Prix.
Przed sezonem 2008 zawodnicy testowali kolejno: w Walencji (kilka dni po zakończeniu sezonu 2007), w Malezji (Sepang) oraz na torze Jerez de la Frontera w południowej Hiszpanii. Następnie po zimowej przerwie, jeźdźcy powrócili kolejno na tor Sepang, Phillip Island (tylko kilka zespołów), znów zawitali do Malezji, by w dniach od 16-tego do 18-tego lutego walczyć podczas oficjalnych prób IRTA w Jerez. Ostatnim przygotowaniem do sezonu były dwudniowe, nocne testy w Katarze.
OGRANICZENIA:
Treningi albo testy z udziałem motocykli MotoGP lub zawodników klasy królewskiej posiadają następujące ograniczenia:
OGRANICZENIA:
Zabronione jest testowanie motocykli MotoGP przez zawodników startujących w danej klasie:
– na każdym torze w okresie od 1 grudnia do 20 stycznia następnego roku,
– na torach, na których w aktualnym roku odbędzie się Grand Prix. Zakaz obowiązuje na 14 dni przed rozpoczęciem pierwszej rundy sezonu,
– podczas „przerw” na torach, na których w aktualnym roku odbędzie się Grand Prix.
Przerwa to okres 2 tygodni, kiedy nie rozgrywane są jakiekolwiek wyścigi w Mistrzostwach. Trwa ona od środy, po ostatnim Grand Prix, od godziny 9:00 do kolejnej rundy.
WYJĄTKI:
Następujące wyjątki względem ograniczeń to:
– Wolne treningi bądź kwalifikacje przed wyścigiem,
– Treningi po każdym Grand Prix na torze, na którym odbył się wyścig, poza przerwą zdefiniowaną powyżej,
– Oficjalne przedsezonowe testy organizowane przez IRTA,
– Każde aktywności, na które zezwoli Dyrekcja Wyścigu,
– Producenci i konstruktorzy, którzy zaopatrują motocykle klasy MotoGP mogą, na 14 dni przed inauguracyjnym wyścigiem sezonu, wyznaczyć 3 obiekty, na których odbędą się w aktualnym roku Grand Prix i testować na nich swoje maszyny MotoGP. Zawodnikiem dosiadającym motocykla nie może być kierowca ścigający się w danym sezonie w Mistrzostwach Świata. Testować można cały czas, poza pewnymi wyjątkami:
– na 14 dni przed rundą GP na danym torze,
– podczas przerwy zdefiniowanej powyżej,
– podczas „zimowej przerwy” zdefiniowanej powyżej.
Na kolejną część artykułu zapraszamy do naszego portalu już jutro, kiedy to przybliżymy dokładną budowę opon, których to używają zawodnicy Motocyklowych Mistrzostw Świata.
Źródło: www.motogp.com
Zdjęcie: Rizla Suzuki MotoGP