W tym tygodniu zawodnicy kategorii 125ccm, 250ccm oraz MotoGP odwiedzą tor TT Assen w Holandii, gdzie odbędzie się dziewiąta runda mistrzostw w tym sezonie. Assen jest jedynym torem, który gości najlepszych kierowców nieprzerwanie od momentu, w którW tym tygodniu zawodnicy kategorii 125ccm, 250ccm oraz MotoGP odwiedzą tor TT Assen w Holandii, gdzie odbędzie się dziewiąta runda mistrzostw w tym sezonie. Assen jest jedynym torem, który gości najlepszych kierowców nieprzerwanie od momentu, w którym powstała seria Grand Prix motocyklowych mistrzostw świata.
Tor powstał w roku 1925 i corocznie odbywały się na nim lokalne wyścigi, aż do momentu, gdy został on włączony do kalendarza mistrzostw świata w 1949 roku. Poniżej przedstawiono najważniejsze momenty w długiej historii wyścigów Grand Prix na torze w Assen:
1949- Na 16.5 kilometrowej trasie zwyciężył Nello Pagani, który jako pierwszy w historii odniósł dwa zwycięstwa podczas jednego Grand Prix( w klasie 500ccm i 125ccm). Wyścig kategorii 350ccm zwyciężył Freddie Frith, który wygrał wszystkie pięć wyścigów tej kategorii w sezonie, a następnie zakończył karierę.
1955- W tym roku miejsce miała duża przebudowa toru, którego długość została zredukowana do 7.7 km. Wydarzeniem był też słynny strajk zawodników 350ccm, którzy przejechali jedno bardzo wolne okrążenie, na znak protestu wobec braku środków pieniężnych na organizację wyścigów.
1964- Jim Redman wygrał trzy wyścigi na swojej Hondzie w ciągu jednego dnia odpowiednio w klasie 125ccm, 250ccm oraz 350ccm.
1968- Holenderska publiczność oszalała, gdy ich rodak Paul Lodewijkx wygrał wyścig w klasie 50ccm i jako pierwszy reprezentant tego kraju stanął na najwyższym stopniu podium podczas GP Holandii.
1975- Barry Sheene odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w premierowej klasie wyprzedzając Giacomo Agostiniego na ostatnim zakręcie. Obaj kierowcy przecięli linię w tym samym momencie. To jedyny taki przypadek w najwyższej klasie.
1977- Wil Hartog jadąc na Suzuki jako pierwszy Holender wygrał wyścig na torze w Assen w najwyższej kategorii.
1980- holenderska publiczność znów miała powody do radości, gdy Jack Middleburg zwyciężył w klasie 500ccm.
1982- Franco Uncini wygrał przerywany wyścig klasy 500ccm. Wyścig został przerwany w związku z ulewą, jaka nawiedziła Holandię i dokończony, gdy pogoda się polepszyła.
1985- Randy Mamola zwyciężył w wyścigu jadąc na trzy cylindrowej Hondzie NS500. To ostatni przypadek, gdy w najwyższej klasie zwyciężył zawodnik jadący na maszynie mającej mniej niż cztery cylindry.
1991- Kelvin Schwantz ustalił nowy rekord okrążenia na drodze do zwycięstwa w wyścigu. Rekord ten nie został pobity aż do roku 2001, gdy zdecydowano przekodować tor i widnieje wciąż w księdze rekordów.
1998- Marco Melandri wygrał wyścig klasy 125ccm i stał się najmłodszym zwycięzcą wyścigu Grand Prix w historii. Miał wtedy dokładnie 15 lat i 324 dni.
2006- Nicky Hayden zwyciężył w wyścigu klasy Moto GP. Było to jubileuszowe 200 zwycięstwo Hondy w królewskiej klasie.
Źródło: www.motogp.com