Home / MotoGP / Komisja Europejska reaguje. Przejęcie Dorny przez Liberty Media się opóźni!

Komisja Europejska reaguje. Przejęcie Dorny przez Liberty Media się opóźni!

Komisja Europejska postanowiła dokładniej przeanalizować przejęcie Dorny przez Liberty Media. Dorna jest właścicielem praw do MotoGP. Według warunków transakcji ogłoszonej w maju, amerykańska firma medialna miałaby nabyć 86% udziałów w Dornie, co wycenia hiszpańską firmę na 4,2 miliarda euro. Jednakże transakcja, która pierwotnie miała zostać sfinalizowana przed końcem 2024 roku, nie zostanie zrealizowana w przewidzianym terminie ze względu na interwencję.

Po wstępnym raporcie opublikowanym przez Bloomberg w zeszłym tygodniu, organ ds. konkurencji ogłosił w czwartek, że rozpoczyna „dogłębne śledztwo”, aby wyjaśnić, czy umowa nie narusza unijnych przepisów antymonopolowych. Śledztwo to nadzoruje biuro kierowane przez Teresę Riberę, która jest jednocześnie wiceprzewodniczącą Komisji Europejskiej i hiszpańskiego rządu.

Podejrzenia dotyczą tego, że przejęcie MotoGP mogłoby doprowadzić do sytuacji, w której Liberty – już teraz będące właścicielem Formuły 1 – uzyska dominującą pozycję na rynku przyznawania praw do transmisji wyścigów w Europie. To z kolei mogłoby skutkować wzrostem cen dla konsumentów.

Kliknij, aby pominąć reklamy

„Transakcja budzi poważne obawy dotyczące konkurencji na potencjalnie wąskich rynkach krajowych związanych z licencjonowaniem praw do transmisji treści motoryzacyjnych w Europejskim Obszarze Gospodarczym, gdzie Formuła 1 jest wyraźnym liderem na wszystkich rynkach europejskich, a MotoGP jest najczęściej jej jedynym konkurentem” – stwierdziła Komisja w pierwszym z dwóch punktów uzasadniających decyzję o wstrzymaniu natychmiastowej zgody na przejęcie.

„Transakcja może również wyeliminować istotne ograniczenia konkurencyjne między obiema stronami na niektórych potencjalnych szerszych rynkach krajowych związanych z licencjonowaniem praw do transmisji wszystkich treści sportowych lub ich segmentów. W szczególności wydaje się, że Formuła 1 i MotoGP konkurują ze sobą bezpośrednio” – dodano.

Jednocześnie Komisja zbada wpływ Johna Malone’a, głównego udziałowca zarówno Liberty Media, jak i Liberty Global, oraz to, czy jego działania mogą doprowadzić do wyeliminowania konkurencyjnych nadawców w krajach, w których Liberty działa, takich jak Belgia, Irlandia i Holandia.

Śledztwo wkracza teraz w drugą fazę, która może potrwać do 90 dni roboczych od daty złożenia kontraktu – 14 listopada. Ostateczny termin na podjęcie decyzji został wydłużony niemal połowy 2025 roku. Umowa między Liberty a Dorną zakłada, że w przypadku wycofania się z oferty Liberty będzie musiało zapłacić promotorowi MotoGP kwotę 126 milionów euro.

Źródło: motorsport.com

Kliknij, aby pominąć reklamy

AUTOR: Paweł Krupka

Fan sportów motorowych każdego rodzaju - w szczególności Formuły 1, poprzez wyścigi motocyklowe, rajdy samochodowe, a na żużlu kończąc. Na portalu MOTOGP.PL regularnie od 2009 roku.

komentarze 4

  1. Liberty zapłaciło kwotę za 5 producentów w MotoGp, a do czasu finalizacji tej transakcji, zapewne tylu ich nie będzie:/

    • Ja bym takim pesymistą nie był ( tyle że może to tylko moje myślenie życzeniowe) uważam że zazwyczaj producenci wycofują się ze sportu głownie przez pryzmat wyników tzn. nie takoch wyników jakich chciał zarząd a względy finansowe są tylko pretekstem, taki roczny budżet KTMa jest pryszczem z porownaniu do długów które ma właściciel także uważam że jeszcze jakiś czas mogą się ściągać ( tyle jak powtarzam to mogą być tylko moje życzenia)

      • Wycofują się jak jest decyzja z góry ;)
        Miejmy tylko nadzieję, że nie stanie się to przed początkiem sezonu 2025.

      • Jeśli podmioty zainteresowane kupieniem udziałów w KTM uznają, że wolą pieniądze z MotoGp czy Moto3 przeznaczyć na pensje czy spłaty zobowiązań wobec dostawców, to niestety może nie być innej opcji.
        Nawet jeśli, jak KTM twierdzi, 2025 jest już opłacony i będą startować.

        Według mnie, może być tak:
        2025 KTM i Tech3 są w stawce
        2026 KTM zamienia się w RedBull cośtamcośtam motoracing, a Tech3 znajduje innego producenta
        od 2027 tylko Tech3

Dodaj komentarz

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
131 zapytań w 0,987 sek