Marc Marquez nie zwalnia tempa na obiekcie Sepang International Circuit i nie tylko uzyskał najlepszy czas podczas drugiego dnia testów, ale również jako jedyny zszedł poniżej bariery dwóch minut! Przewaga Hiszpana nad rywalami znowu była spora, jednak dalej w tabeli było dość „ciasno”.
Przejeżdżając 65 okrążeń, Mistrz Świata był jednym z bardziej zapracowanych zawodników dzisiejszego dnia. Co ciekawe, jesteśmy też coraz bliżej absolutnego rekordu obiektu położonego nieopodal Kuala Lumpur. W lutym 2012 roku Casey Stoner uzyskał czas 1’59.607, a więc nieco ponad trzy dziesiąte sekundy lepszy od tego dzisiejszego Marqueza. Nie zdziwimy się, jeśli jutro Marc pojedzie jeszcze szybciej niż Australijczyk dwa lata temu.
Cztery dziesiąte wolniej do #93 pojechał natomiast jego team-partner Dani Pedrosa, dzięki czemu zajął on drugie miejsce dzisiejszego dnia. Zaledwie 0.003sek wolniej od starszego z zawodników Repsol Hondy pojechał, również korzystający z fabrycznej RC213V, Niemiec Stefan Bradl. Drugi z satelickich reprezentantów japońskiego producenta, szybki wczoraj Alvaro Bautista, tym razem musiał zadowolić się pozycją numer dziewięć.
Wczoraj drugi, a dziś czwarty był tymczasem Valentino Rossi, nieco ponad pół sekundy wolniejszy od lidera. O ile wczoraj Włoch był zadowolony, ponieważ nowa M1-ka w jego przypadku lepiej spisuje się na hamowaniach, o tyle drugi z kierowców Yamaha Factory Racing nie miał aż tak zadowolonej miny. Jorge Lorenzo zmaga się z nieco bardziej nerwowym zachowaniem swojego motocykla, a wszystko to przez zmniejszony w myśl nowych przepisów zbiornik paliwa oraz zmianę ustawień elektroniki (tak aby maszyna zużywała na wyścig 20, a nie 21 litrów paliwa).
Nie przestaje zaskakiwać Aleix Espargaro, kolejny raz najszybszy w klasie Open. Hiszpan korzysta w barwach NGM Mobile Forward Racing z silnikiem z Yamahy M1 oraz podwoziem FTR. Hiszpan wywalczył piąte miejsce i był szybszy o 0.026sek od Lorenzo (dziś szósty)! Trzy setne sekundy do Jorge stracił natomiast satelicki kierowca Yamahy, Bradley Smith. Niecałe pół sekundy wolniej od Brytyjczyka pojechał natomiast Mistrz Moto2, Pol Espargaro. Hiszpan jako pierwszy nie pobił bariery 2’01 i zajął ostatecznie dziesiąte miejsce. Wbrew wcześniejszym pogłoskom, duet Monster Yamaha Tech3 nie dostał, póki co, do dyspozycji szybszej skrzyni biegów, z której dwójka Lorenzo-Rossi korzysta od połowy ubiegłego sezonu.
Kolejny raz najszybszym zawodnikiem Ducati był reprezentant teamu Pramac Racing, Andrea Iannone. Blisko sekundowa strata do lidera dała Włochowi ósme miejsce. Jedenasty wynik przypadł Andrei Dovizioso, przed Calem Crutchlowem i Michele Pirro. Dwójkę fabrycznych kierowców Ducati rozdzieliło ćwierć sekundy, a strata Brytyjczyka do Marqueza wyniosła blisko półtorej sekundy.
Sporego postępu względem wczorajszego dnia dokonał tymczasem Nicky Hayden, w barwach ekipy Aspara jeżdżący na produkcyjnej Hondzie RCV1000R. Co prawda Amerykanin był tylko czternasty i wolniejszy od #93 o 2.361sek, ale jednocześnie poprawił wczorajszy wynik aż o sekundę! Team-partner Aleixa Espargaro, Colin Edwards dziś był piętnasty i wyprzedzając kolejnego z zawodników klasy Open – Yonny’ego Hernandeza. Używający takiej samej maszyny co „Kentucky Kid”, debiutujący w klasie królewskiej Scott Redding zajął dwudzieste pierwsze miejsce z ponad trzysekundową stratą, zaś Karel Abraham był dopiero dwudziesty piąty i stracił ponad pięć sekund. Czech jednak nadal odczuwa skutki kontuzji barku. Testujący Suzuki Randy de Puniet był dwudziesty i trzy sekundy wolniejszy niż lider.
Testy zakończą się jutro.
Wyniki drugiego dnia testów na Sepang:
1. Marc Marquez SPA Repsol Honda Team (RC213V) 1’59.926 (38/65) *
2. Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team (RC213V) 2’00.336(12/61) *
3. Stefan Bradl GER LCR Honda MotoGP (RC213V) 2’00.339 (13/52) *
4. Valentino Rossi ITA Yamaha Factory Racing (YZR-M1) 2’00.464 (18/60) *
5. Aleix Espargaro SPA NGM Mobile Forward Racing (FTR-M1) 2’00.547 (16/42) **
6. Jorge Lorenzo SPA Yamaha Factory Racing (YZR-M1) 2’00.573 (27/49) *
7. Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 2’00.603 (27/66) *
8. Andrea Iannone ITA Pramac Racing (Desmosedici) 2’00.855 (9 /48) *
9. Alvaro Bautista SPA Go&Fun Honda Gresini (RC213V) 2’00.897 (51/55) *
10. Pol Espargaro SPA Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 2’01.061 (4 /48) *
11. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (Desmosedici) 2’01.146 (8 /45) *
12. Cal Crutchlow GBR Ducati Team (Desmosedici) 2’01.396 (11/47) *
13. Michele Pirro ITA Ducati Test Rider (Desmosedici) 2’02.177 (6 /56)
14. Nicky Hayden USA Drive M7 Aspar (RCV1000R) 2’02.287 (25/58) **
15. Colin Edwards USA NGM Mobile Forward Racing (FTR-M1) 2’02.545 (8 /35) **
16. Yonny Hernandez COL Pramac Racing (Desmosedici) 2’02.675 (13/45) **
17. Kosuke Akiyoshi JPN Honda Test Rider 2’02.692 (8 /68)
18. Hiroshi Aoyama JPN Drive M7 Aspar (RCV1000R) 2’02.825 (65/66) **
19. Katsuyuki Nakasuga JPN Yamaha Test Rider (YZR-M1) 2’02.970 (49/56)
20. Randy de Puniet FRA Suzuki Test Rider (XRH-1) 2’03.064 (73/96)
21. Scott Redding GBR Go&Fun Honda Gresini (RCV1000R) 2’03.117 (39/52) **
22. Michael Laverty GBR Paul Bird Motorsport (PBM-ART) 2’03.528 (37/41) **
23. Hector Barbera SPA Avintia Blusens (FTR-Kawasaki) 2’04.551 (2 /37) **
24. Broc Parkes AUS Paul Bird Motorsport (PBM-ART) 2’04.619 (42/43) **
25. Karel Abraham CZE Cardion AB Motoracing (RCV1000R) 2’05.261 (21/32) **
26. Mike di Meglio FRA Avintia Blusens (FTR-Kawasaki) 2’05.355 (4 /34) **
* klasa Fabryczna – jednostka ECU, oprogramowanie producenta.
Zbiornik paliwa o poj. 20 litrów, pięć zmian silnika w sezonie. Wszystkie silniki zespołu w ciągu roku muszą być jednakowe (zatrzymany rozwój).
** klasa Otwarta – standardowy system ECU, wraz z oprogramowaniem.
Zbiornik paliwa o poj. 24 litrów, dwanaście zmian silnika w sezonie. Dozwolony rozwój jednostek w trakcie roku. Dodatkowo możliwość użycia bardziej miękkiej tylnej opony niż klasa Fabryczna.
Również z ciekawości poszperałem Sikor i też natrafiam na sprzeczne informacje odnośnie ramy A.Espargaro. Jednak oficjalnie Yamaha miała udostępniać tylko silniki.
Jeśli ta rama to konstrukcja FTR to trzeba przyznać że mają jakiś pomysł.
Aleix ma 0,6 sek straty do genialnego czasu MM.
Nieprawdopodobne
Cieszy postawa Ducati poniżej sekundy straty to świadczy o postępie.
Suzuki wedle przewidywań, wiele pracy przed Nimi, natomiast RCV1000R jest małym zaskoczeniem, tym bardziej po testach Stonera, który wypowiadał się bardzo pozytywnie o tej konstrukcji.
Testy testami, na dystansie wyścigowym wszystko się i tak zmienia
Przygladając się zdjęciom i porównując je wynika, ze jest to jednak rama Yamahy.
http://www.crash.net/motogp/news/200065/1/jubilant-aleix-espargaro-has-open-podium-aim.html
'Cal [Crutchlow] showed us last year that this bike can be on the podium. We are going to try for it and see if we arrive’ – Aleix Espargaro
Zatem ja zostaję przy wersji, że motocykl NGM Forward Racing, to podwozie + silnik M1, natomiast zbiornik paliwa, bodywork itd. supportowane przez FTR, elektronika Open, miękkie opony itd. zgodnie ze spec. Open
’Espargaro has vowed to aim for a podium finish this season and believes there is still much to come from the FTR-M1, which currently uses a Yamaha M1 engine, chassis, swing-arm and 'Factory Ohlins’ suspension.’
W zasadzie, to już wszystko jasne.
Właściwie Aleix dosiada M1 w specyfikacji satelickiej ( czyli bez szybkiej skrzyni). Kwestie zbiornika paliwa, subframe’u, czy owiewek i tak są często indywidualnie dopasowywane do sylwetki, stylu, pozycji i dobrego wyważenia motocykla.
Ciekawe, Yamaha twierdziła po sezonie że do dyspozycji będzie tylko silnik.
Jak to jest właściwie z tymi rekordami torów. Czas wykręcony podczas oficjalnych testów też zalicza się do oficjalnego rekordu toru? Brytyjska wikipedia podaje, ze rekordem jest czas Daniego z 2013 roku – 2:00.100 . Z kolei Motormania pisze , ze „Marc Marquez zakończył pierwszy dzień przedsezonowych testów MotoGP w Malezji niemal wyrównując własny rekord toru Sepang. ” – jak to możliwe , ze ”niemal wyrównując” skoro to pierwszy jego czas w karierze poniżej 2 minut na tym torze ? Oczywiście najlepszy czas nalezy do Stonera – 1’59.607. Z kolei na stronie motogp.com, gdzie mozemy sprawdzac wszystkie czasy w historii nie ma uwzględnionych danych z testów. Dziwi mnie tez to ,ze przynajmniej jeśli chodzi o Sepang, podczas testów zostały wykręcone lepsze czasy niż podczas sezonu.
Przeważnie jest tak, że za oficjalny rekord toru uznaje się najlepszy czas okrążenia wykręcony przez zawodnika podczas wyścigu.
Ale syf sie zrobił. Tak właściwie to wystepuje 6 odmian motocykli :
-motocykl fabryczny
-motocykl satelicki
-motocykl prototypowy produkcyjny Open
-motocykl prototypowy Open
-motocykl z prototypowym silnikiem ale z ramą od zewnętrznej firmy – Open
-motocykl z prototypowa ramą i seryjnym silnikiem Open