Casey Stoner okazał się być najszybszym zawodnikiem klasy MotoGP podczas pierwszego treningu wolnego na obiekcie Le Mans. Australijczyk, który wczoraj ogłosił zakończenie kariery po tym sezonie, wcale jednak nie zwalnia tempa i znacznie wyprzedził rywali.
To właśnie duet zespołu Repsol Honda okazał się być najszybszym spośród całej stawki przy okazji pierwszej sesji treningowej we Francji. Górą z wynikiem 1’34.321 był właśnie broniący tytułu mistrzowskiego #1, który o ponad pół sekundy wyprzedził swojego team-partnera Daniego Pedrosę. Ta dwójka jako jedyna zeszła dzisiejszego poranka z wynikami poniżej 1’35. Para ta nadal pracuje nad tym, aby wyeliminować towarzyszące ich Hondom RC 213V wibracje.
Dwie kolejne lokaty przypadły tymczasem dwóm zawodnikom Yamahy, jednak najszybszym z kierowców jeżdżących na M1-kach był, nieco niespodziewanie, Andrea Dovizioso. W przeszłości Włoch aż siedmiokrotnie stawał tutaj na podium, a w FP1 raz jeszcze potwierdził swoją dobrą dyspozycję na tej trasie i coraz lepsze dopasowanie do nowego motocykla. Drugi z kierowców ekipy Monster Yamaha Tech3, dla której jest to przecież domowa runda, Cal Crutchlow tym razem był siódmy. Brytyjczyk jako ostatni stracił do lidera mniej niż sekundę, a przy okazji warto nadmienić, że #35 jeździ tu dopiero drugi raz w życiu.
Czwarta lokata, ze stratą nieco ponad jednej dziesiątej do „Doviego” przypadła Benowi Spiesowi, który tak jak w Portugalii całkiem udanie rozpoczął weekend. Amerykanin liczy jednak na to, że z każdą kolejną sesją będzie dokonywał postępu i w końcu będzie walczył w czołówce. Słabo mimo wszystko poszło Jorge Lorenzo, którego od jego głównego rywala w tym roku – Stonera oddzieliło aż dziewięć dziesiątych sekundy. Hiszpan z ekipy Yamaha Factory Racing także rok temu nie zaliczył tu udanych zmagań, ale tym razem powinno być lepiej.
Najszybszym spośród zawodników Ducati, nieco niespodziewanie, był w FP1 Hector Barbera. Jeżdżący na satelickim GP12 Hiszpan uplasował się na pozycji numer pięć, wyprzedzając o 0.026sek Mistrza Świata sezonu 2010 – Lorenzo. Fabryczni kierowcy producenta z Bolonii – Nicky Hayden i Valentino Rossi uzupełnili TOP10. I o ile Amerykanina od pierwszego zawodnika w tabeli oddzieliła nieco ponad sekunda, o tyle Włoch stracił już do Stonera półtorej sekundy. Jedenasty by Karel Abraham, który jako pierwszy nie pobił bariery 1’36.
Stawkę zawodników jeżdżących na motocyklach prototypowych uzupełnili sateliccy kierowcy Hondy, których w tabeli generalnej dzieli zaledwie kilka oczek na korzyść Alvaro Bautisty. Dzisiejszego poranka z tej dwójki szybszy był raz jeszcze Hiszpan, któremu przypadło miejsce numer osiem i miano pierwszego, którego od Stonera oddzieliła ponad sekunda. Dopiero dwunasty był tymczasem reprezentant ekipy LCR Honda MotoGP – Stefan Bradl. Niemiec stracił ponad dwie sekundy do lidera, a od kierowcy teamu San Carlo Honda Gresini był wolniejszy o ponad sekundę.
Najszybszym spośród kierowców CRT był tym razem, startujący w ten weekend przed swoimi kibicami, Randy de Puniet. Francuz uzyskał na jednym kółku na swojej maszynie ART czas 1’36.935, który pozwolił mu zająć trzynaste miejsce i stracić nieco ponad 0.4sek do poprzedzającego go #6. Aż sekundę stracił do #14 jego team-partner z ekipy Power Electronics Aspar – Aleix Espargaro. Hiszpan już piętnaście minut po rozpoczęciu treningu wylądował na deskach w pierwszej szykanie, ale na szczęście nic mu się nie stało.
Dwie dziesiąte wolniejszy od #41 był jeżdżący także na motocyklu CRT dostarczanym przez Aprilię – Mattia Pasini. Włoch z teamu Speed Master o zaledwie 0.069sek wyprzedził Yonny’ego Hernandeza. O ile Kolumbijczyk z teamu Avintia Blusens jeździ na maszynie z podwoziem FTRa i jednostką napędową z Kawasaki ZX-10R, o tyle jego zespołowy kolega Ivan Silva (dziś dwudziesty) używa ramy stworzonej przez BQR.
Siedemnasty wynik padł łupem kierowcy ekipy San Carlo Honda Gresini – Michele Pirro. Włoch wylądował dziś na deskach w siódmym zakręcie, nie nabawiając się jednak kontuzji, ale jego motocykl FTR z silnikiem Hondy CBR1000RR uległ małemu uszkodzeniu. Stawkę uzupełnili dziewiętnasty Danilo Petrucci oraz Chris Vermeulen. Australijczyk zastępuje w ten weekend w ekipie NGM Mobile Forward Racing kontuzjowanego Amerykanina Colina Edwardsa.
Zachęcamy też do typowania Grand Prix Francji w naszej Lidze Typerów. Typowania kwalifikacji oraz wyścigów w klasach Moto2 i MotoGP kończą się pięć minut przed startem danej sesji/zmagań!
Wyniki pierwszej sesji treningowej we Francji:
1. Casey Stoner (AUS) Repsol Honda Team RC213V 1’34.321
2. Dani Pedrosa (SPA) Repsol Honda Team RC213V 1’34.908
3. Andrea Dovizioso (ITA) Monster Yamaha Tech3 YZR-M1 1’35.065
4. Ben Spies (USA) Yamaha Factory Racing YZR-M1 1’35.202
5. Hector Barbera (SPA) Pramac Racing Team GP12 1’35.213
6. Jorge Lorenzo (SPA) Yamaha Factory Racing YZR-M1 1’35.239
7. Cal Crutchlow (GBR) Monster Yamaha Tech3 YZR-M1 1’35.318
8. Alvaro Bautista (SPA) San Carlo Honda Gresini RC213V 1’35.336
9. Nicky Hayden (USA) Ducati Team GP12 1’35.403
10. Valentino Rossi (ITA) Ducati Team GP12 1’35.829
11. Karel Abraham (CZE) Cardion AB Motoracing GP12 1’36.291
12. Stefan Bradl (GER) LCR Honda MotoGP RC213V 1’36.500
13. Randy De Puniet (FRA) Power Electronics Aspar ART 1’36.935 *
14. Aleix Espargaro (SPA) Power Electronics Aspar ART 1’37.916 *
15. Mattia Pasini (ITA) Speed Master ART 1’38.140 *
16. Yonny Hernandez (COL) Avintia Blusens FTR-Kawasaki 1’38.209 *
17. Michele Pirro (ITA) San Carlo Honda Gresini FTR-Honda 1’38.255 *
18. James Ellison (GBR) Paul Bird Motorsport ART 1’38.943 *
19. Danilo Petrucci (ITA) Came IodaRacing Project Ioda-Aprilia 1’39.110 *
20. Ivan Silva (SPA) Avintia Blusens BQR-Kawasaki 1’39.729 *
21. Chris Vermeulen (AUS) NGM Mobile Forward Racing Suter-BMW 1’41.398 *
* zawodnik CRT