Nadchodząca runda wyścigów motocyklowych w Katarze zadecyduje o Mistrzostwie Świata Supersport 600 i dostarczy firmie Pirelli cenne informacje na temat zastosowania większych rozmiarów opon w czołowej klasie wyścigów motocyklowych.
Doha (Katar), 22 października 2018 r.
Przed nami ostatnia runda sezonu Mistrzostw Świata MOTUL FIM Superbike w 2018 r., która odbędzie się w Katarze już w najbliższy czwartek i potrwa do soboty, 27 października br. Wyścigowe zmagania odbędą się w piątek i sobotę.
Zawodnicy z cyklów wyścigowych WorldSBK i WorldSSP600 wystartują na torze Losail International Circuit w Doha. Na szczególną uwagę zasługuje tu kategoria 600, w której kwestia tytułu mistrzowskiego nie została jeszcze rozstrzygnięta. Pretendentami do zwycięstwa są francuski zawodnik Jules Cluzel oraz Niemiec Sandro Cortese. Obaj startują na motocyklach Yamaha YZF-R6.
Pirelli to główny sponsor ostatniej rundy Mistrzostw Świata FIM Superbike, która zostanie nazwana Rundą Pirelli Katar. Po nieobecności w Argentynie, Pirelli ponownie dostarczy opony w większych rozmiarach (przód i tył), do których dołączą również inne mieszanki w standardowych rozmiarach.
Tor wyścigowy Losail International Circuit przeszedł inaugurację w 2004 roku i jest jednym z nielicznych torów na świecie, który oferuje możliwość rywalizacji w nocy dzięki doskonałemu systemowi oświetlenia. Trasa ma 5380 metrów długości, włącznie z 1068 metrową prostą startową. Na trasie znajduje się 6 lewych oraz 10 prawych zakrętów. Tor ma szerokość 12 metrów i poza główną prostą, reszta toru to połączenie szybkich i średnich zakrętów, w tym dwóch szybkich lewych. Zawodnik startujący z Pole Position ustawia się po prawej stronie toru.
Tor jest w większości otoczony sztuczną roślinnością, aby ograniczyć osadzanie się piasku pochodzącego z pustyni. Mimo to, zwłaszcza podczas pierwszych sesji, jeźdźcy mogą napotkać piaszczyste osady na asfalcie, co wymusza przejechanie kilku okrążeń toru w celu oczyszczenia optymalnej linii jazdy.
Od początku istnienia tor nie był modyfikowany i ma jednolitą nawierzchnię. Jest ona dość zużyta i wymaga opon o dobrej przyczepności, które będą w stanie zrekompensować i zniwelować braki w nawierzchni, jakie pojawiły się w ciągu lat eksploatacji. Opony muszą zapewniać dobry kompromis pomiędzy stabilnością przedniej osi podczas trudnego i wymagającego hamowania, a dobrym poziomem trakcji w celu prawidłowego ustawienia trajektorii w szybkich zakrętach. Przednia opona musi być zdolna do pochłaniania dużej mocy zgromadzonej podczas hamowania, podczas gdy z tyłu najlepiej sprawdzi się miękka mieszanka, zdolna do skutecznego tłumienia nierówności i dostarczenia w tym samym czasie odpowiedniej trakcji.
Rozwiązania dla klas WorldSBK i WorldSSP600
Na ostatnią rundę sezonu, firma Pirelli dostarczy do Kataru łącznie 2199 opon, aby spełnić wymagania klas WorldSBK i WorldSSP600. W przypadku klasy WorldSBK, zawodnicy będą mieli do dyspozycji po trzy rodzaje mieszanek na przód i tył. Do wyścigu kwalifikacyjnego przeznaczono opony supersoft, dostępne zarówno w standardowym rozmiarze 200/60, jak i w większym 200/65, który może być używany przez zawodników w drugiej sesji Superpole®.
Na przód, do rozwojowej opony SC1 V0952, znanej i cenionej przez zawodników, dołączy model SC1 X0417 w większym rozmiarze 125/70, który zadebiutował w rundzie Misano Adriatico. Trzecia opcja – SC2 X0605 – została wprowadzona w Brnie, a także przywieziona do Misano i Portimão. W porównaniu do standardowego modelu SC2, oferuje jeszcze wyższy poziom wytrzymałości oraz precyzji. Powinna zapewnić również bardziej równomierne zużycie.
Z kolei na tyle pojawi się kilka rozwiązań w wersji miękkiej i jedna o mieszance średniej. Odmiany miękkie to standardowe SC0 i ewolucja SC0 W1002. Ta ostatnia, wprowadzona na Imoli i obecna również na torach Donington i Laguna Seca, została zaprezentowana w innowacyjnym rozmiarze 200/65, który oferuje szerszy obszar styku z nawierzchnią, co z kolei przekłada się na lepszą dystrybucję mocy. Oprócz tego, taka opona powinna gwarantować jeszcze lepszą przyczepność.
Ostatnią opcją jest ewolucja SC1 X0140, wprowadzona podczas zawodów odbywających się na MotorLand Aragón, a także zastosowana podczas rund w Assen, Brnie i Magny-Cours. Opona została zaprojektowana w taki sposób, aby oferować wysoki poziom wydajności i ograniczone zużycie, co sprawdza się podczas pierwszych sesji na zanieczyszczonej nawierzchni toru.
Dla zawodników startujących w cyklu WorldSSP600 dostępnych będzie pięć suchych mieszanek – dwie na przód oraz trzy na tył. Z przodu, zawodnicy będą mogli wybierać między ewolucją SC1 X0012 z miękką mieszanką oraz SC2 X0582, zaprojektowaną w taki sposób, aby zapewnić lepszą przyczepność i bardziej ograniczone zużycie w porównaniu do standardowej.
Z tyłu pojawi się standardowa opona SC0 oraz rozwojowe SC0 X0633, wprowadzone w Misano, a także dostępna na torach Portimão, Magny-Cours i San Juan Villicum. Nowa mieszanka powinna zapewniać lepszą odporność i stałą wydajność. Ewolucja SC1 X0093, dostarczana już przez Pirelli na zawody w Aragonii, Assen, Misano i Portimão, zaprojektowano w taki sposób, by zagwarantować wysoki poziom wydajności i ograniczyć zużycie. Jest ona trzecią opcją do wyboru, szczególnie przydatną w przypadku toru o zanieczyszczonej nawierzchni.
Statystyki Pirelli dla toru Losail z 2017 roku:
• Całkowita liczba opon dostarczonych przez Pirelli: 2808
• Liczba rozwiązań (w tym suche, pośrednie i mokre) dla klasy Superbike: 5 przednich i 5 tylnych
• Liczba opon dostępnych dla każdego motocykla Superbike: 34 z przodu i 28 z tyłu
• Liczba rozwiązań dla klasy Supersport (w tym suchych, pośrednich i mokrych): 5 przednich i 4 tylne
• Liczba opon dostępnych dla każdego motocykla Supersport: 25 z przodu i 21 z tyłu
• Nagroda za najlepsze okrążenie w klasie Superbike: Jonathan Rea (Kawasaki Racing Team WorldSBK), czas 1’57.577 (Wyścig 1, 2. okrążenie) oraz 1’57.061 (Wyścig 2, 2. okrążenie)
• Nagroda za najlepsze okrążenie w klasie Supersport: Kenan Sofuoglu (Kawasaki Puccetti Racing), czas 2’01.832 na 12. okrążeniu
• Temperatura w wyścigu 1: powietrze 27°C, asfalt 30°C
• Temperatura w wyścigu 2: powietrze 29°C, asfalt 30°C
• Maksymalna prędkość w trakcie wyścigu osiągnięta przez opony Pirelli DIABLO ™ Superbike: 320,5 km / h podczas pierwszego wyścigu przez Marco Melandriego (Aruba.it Racing – Ducati) na 4. okrążeniu i przez Alexa Lowesa (Oficjalny zespół Pata Yamaha WorldSBK) na 13. okrążeniu
• Maksymalna prędkość wyścigu osiągnięta przez opony Pirelli DIABLO ™ Supercorsa SC w wyścigu Supersport: 281,3 km / h przez Federico Caricasulo (GRT Yamaha Official WorldSSP Team) na 3. okrążeniu.
Źródło: inf. prasowa