Z powodu opadów deszczu na torze Assen sesja Superpole podzielona została nie jak zwykle na trzy, a na dwie części, spośród których każda liczyła dwadzieścia minut. Na koniec tor przesechł, a pierwsze pole wywalczył Tom Sykes – po raz trzeci w tym sezonie!
Superpole I
Pierwsza z dwóch zaplanowanych na dziś części Superpole rozpoczęła się od mocnego uderzenia dwóch zawodników zespołu Liberty Racing – Sylvaina Guintoliego, który sięgnął w kwalifikacjach po prowizoryczne pierwsze miejsce na starcie, oraz Jakuba Smrza. Ta dwójka kilkukrotnie zmieniała się na pozycji lidera, zanim z wynikiem najpierw 1’39.980, a potem o 0.150sek lepszym, nie pogodził ich na dziesięć minut Jonathan Rea, triumfator ubiegłorocznego, holenderskiego wyścigu numer jeden.
Na sam koniec tymczasem tor zaczął wyraźnie przesychać, co pozwoliło na znaczną poprawę czasów. Najpierw na czele Brytyjczyka zmienił jego rodak, jeżdżący na BMW Leon Haslam, a następnie obrońca tytułu mistrzowskiego Carlos Checa. Pierwszą część Superpole na czele, z wynikiem 1’38.078 zakończył jednak ten, który miał wyraźne aspiracje do zdobycia pierwszego pola – Sylvain Guintoli. Drugi niespodziewanie w tej części był John Hopkins, a TOP3 uzupełnił wyżej wspomniany #7.
Jako, że po pierwszej części Superpole odpadało aż ośmiu zawodników, w ostatecznej walce zabrakło kilku szybkich kierowców. Po upadkach z dalszą walką o najwyższe lokaty startowe mogli pożegnać się kierowca BMW – Ayrton Badovini, jeżdżący na Ducati Maxime Berger oraz kierowca Aprilii – Eugene Laverty. Im ostatecznie przypadły miejsca kolejno – czternaste dla Irlandczyka, piętnaste dla Francuza i szesnaste dla Włocha. Do tego tria, które odpadło po Superpole I, dołączyli Marco Melandri, David Salom, Chaz Davies, Leon Camier oraz Brett McCormick.
Superpole II
Drugą, a zarazem ostatnią, także dwudziestominutową część Superpole najlepiej rozpoczął Jonathan Rea. Brytyjczyk dzięki wynikowi 1’37.799 znalazł się na prowadzeniu, ale już kilkanaście sekund później jego czas – aż o 1.350sek – poprawił Tom Sykes. Jako, że tor Assen, chociaż przed rozpoczęciem popołudniowej walki o pola startowe zadeklarowany został jako mokry, pod koniec Superpole II był już właściwie suchy. Dzięki temu na pięć minut do końca tejże sesji Brytyjczyk z ekipy Kawasaki Racing Team zszedł z czasem do 1’35.399, co dało mu trzecie z rzędu w tym roku pierwsze pole startowe! Wcześniej po odwołaniu Superpole stanął on na czele stawki na starcie w Australii, a potem nie dał im szans w walce o pierwsze miejsce także na włoskiej Imoli.
Drugi wynik przypadł Jonathanowi Rea, który rok temu wygrał holenderski pierwszy wyścig, a w tym sezonie z chęcią stanąłby na podium. Strata Brytyjczyka jeżdżącego w barwach Honda World Superbike Team do triumfatora wyniosła jednak ponad sekundę! Pierwszą linię uzupełniać jutro będą tymczasem dwaj reprezentanci zespołu Liberty Racing, którzy awansowali do ostatniej części Superpole. Szybszym z nich, o trzy dziesiąte, był Jakub Smrz, który to wyprzedził Sylvaina Guintoliego.
Aż sekundę i osiem dziesiątych do Sykesa stracił natomiast obrońca tytułu mistrzowskiego i triumfator trzech z czterech ostatnich wyścigów – Carlos Checa. Mimo tak słabego wyniku Hiszpan i tak ustawi jednak swoje Ducati na piątym polu startowym. Za #7 znaleźli się w popołudniowej tabeli wyników dwaj kierowcy BMW – Michel Fabrizio reprezentujący barwy Italia Goldbet był siódmy, zaraz przed jeżdżącym w oficjalnej ekipie niemieckiego producenta Leonem Haslamem. Drugi rząd uzupełni natomiast kierowca Suzuki – John Hopkins.
Mieszane warunki podczas całego weekendu w Assen sprawiły jednak kilka niespodzianek, w tym chyba największą, a mianowicie brak awansu do Superpole w wykonaniu Maxa Biaggiego. Obecny v-ce lider klasyfikacji generalnej najpierw w Q1 spisał się słabo, a dziś w Q2 deszcz uniemożliwił mu poprawę wyniku. Tym samym jutro Włocha ścigającego się na Aprilii czeka trudne zadanie…
Jutrzejsze wyścigi o tradycyjnych porach – 12:00 a potem o 15:30.
Zapraszamy do typowania wyników jutrzejszego wyścigu w naszej Lidze Typerów.
Wyniki sesji Superpole w Assen
1. Tom Sykes (GBR) Kawasaki Racing ZX-10R 1’35.399
2. Jonathan Rea (GBR) Honda WSBK CBR1000RR 1’36.432
3. Jakub Smrz (CZE) Liberty Effenbert Ducati 1098R 1’36.566
4. Sylvain Guintoli (FRA) Effenbert Liberty Ducati 1098R 1’36.875
5. Carlos Checa (SPA) Althea Ducati 1098R 1’37.156
6. Michel Fabrizio (ITA) BMW Italia Goldbet S1000RR 1’47.311
7. Leon Haslam (GBR) BMW Motorrad S1000RR 1’37.592
8. John Hopkins (USA) Crescent Fixi Suzuki GSX-R1000 1’37.913
--- Superpole I ---
9. Marco Melandri (ITA) BMW Motorrad S1000RR 1’40.516
10. David Salom (SPA) Pedercini Kawasaki ZX-10R 1’40.523
11. Chaz Davies (GBR) ParkinGO MTC Aprilia RSV-4 1’40.627
12. Leon Camier (GBR) Crescent Fixi Suzuki GSX-R1000 1’40.681
13. Brett McCormick (CAN) Liberty Effenbert Ducati 1098R 1’41.962
14. Eugene Laverty (IRL) Aprilia Racing RSV-4 1’43.947
15. Maxime Berger (FRA) Effenbert Liberty Ducati 1098R 1’44.022
16. Ayrton Badovini (ITA) BMW Italia Goldbet S1000RR 1’44.500
--- Nie awansowali do Superpole ---
17. Max Biaggi (ITA) Aprilia Racing RSV-4 1’40.231
18. Niccolo Canepa (ITA) Red Devils Ducati 1098R 1’40.859
19. Davide Giugliano (ITA) Althea Ducati 1098R 1’41.161
20. Leandro Mercado (ARG) Pedercini Kawasaki ZX-10R 1’41.693
21. Hiroshi Aoyama (JPN) Honda WSBK CBR1000RR 1’41.768
22. Mark Aitchison (AUS) Grillini Progea BMW S1000RR 1’43.144
23. Lorenzo Zanetti (ITA) PATA Ducati 1098R 1’50.808