Pirelli jest oficjalnym sponsorem kolejnej rundy Mistrzostw Świata Superbike’ów, która odbywa się na torze Imola, gdzie testowane będą nowe opony SCX oraz nowe miękkie rozwiązania na tylną oś. Pirelli zaprezentuje także legendarną Hondę RC30 zespołu Rumi, w barwach którego Amerykanin Fred Merkel startował w zwycięskim wyścigu w sezonie 1989.
Od 10 do 12 maja na włoskim torze Imola odbywać się będzie piąta runda Mistrzostw Świata Superbike MOTUL FIM, której głównym sponsorem będzie Pirelli. Z tej okazji nazwa eventu została zmieniona na Pirelli Italian Round. Podczas eventu świętowany będzie 30. jubileusz pamiętnego zwycięstwa Freda Merkela na Hondzie RC30 wyposażonej w opony typu slick od Pirelli. To właśnie 30 kwietnia 1989 r. na torze Hungaroring amerykański jeździec zwyciężył w obu wyścigach w klasie Superbike, co przyniosło legendarne pierwsze zwycięstwo w serii dla włoskiego producenta opon.
Giorgio Barbier, Pirelli Moto Racing Director, wspomina tamten tryumf:
“Aż do 2003 r. Mistrzostwa Świata Superbike’ów pozwalały na otwartą rywalizację między firmami oponiarskimi. Podczas sezonu 1989, drugiego w historii serii, Fred reprezentował markę Pirelli, będąc przy tym aktualnym Mistrzem Świata. Pierwszy wyścig w Donington nie poszedł zgodnie z planem więc na kolejnym, rozgrywanym na Hungaroringu, Fred pałał silną żądzą rewanżu. To był idealny weekend, w trakcie którego udało mu się zdobyć Superpole oraz zwyciężyć w obu wyścigach na swojej Hondzie. Było to pierwsze zwycięstwo w wyścigu WorldSBK dla Pirelli, które było dobrym prognostykiem nadchodzących wyników. Na koniec sezonu Fred i Pirelli znaleźli się na najwyższym stopniu podium. Aby upamiętnić to wyjątkowe wydarzenie zdecydowaliśmy się na wystawienie legendarnego motocykla Honda RC30 podczas zawodów w strefie Pirelli, tak aby fani mogli odświeżyć sobie raz jeszcze znakomity wynik osiągnięty przez Freda 30 lat temu.”
Na wyścigu na torze Imola Pirelli postanowiło skoncentrować się na większych rozwiązaniach i rozwijaniu nowej opony SCX oraz rozwiązań na tył z miękką mieszanką.
Obiekt Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari w Imoli dysponuje torem wyścigowym o długości 4936 m, z 13 zakrętami w lewo oraz 9 w prawo i kierunkiem jazdy przeciwnym do wskazówek zegara. Tor zbudowany na brzegach Santerno jest jednym z bardziej technicznych, z wieloma trudnymi łukami wymagającymi utrzymania dobrego tempa i doskonałych umiejętności prowadzenia. Ostatnia wymiana nawierzchni miała miejsce w sierpniu 2011 i objęła ok 70% nawierzchni toru.
Rozwiązania dla klas WorldSBK i WorldSSP:
Firma Pirelli na piątą rundę Mistrzostw Świata przywiozła 3676 opon. Liczba ta zawiera mieszanki typu slick (gładkie i nacinane), pośrednie oraz mokre dla wszystkich z trzech klas zawodów.
W tegorocznych zawodach dostępne będą opony w większych rozmiarach: 125/70 na przód oraz 200/65 na tył, w tym dwie mieszanki niewykorzystywane do tej pory.
Rozwiązania na przód to znane już z rund w Aragón oraz Assen: standardowa SC1 w rozmiarze 125/70 z miękką mieszanką, oraz rozwojowe SC2 X1071 oraz X1118 z pośrednią mieszanką.
Jesli zaś chodzi o opony na tył, poza standardowymi SC0 200/65 dostępne będą także rozwojowe SC1 Y0187, obie znane już z wyścigów w Aragón oraz Assen. Pirelli zaprezentuje nowe miękkie rozwiązania Y0446, wykorzystujące tę samą strukturę, co standardowe SC0 jednak z mieszanką, bardziej zorientowaną na działanie w warunkach bardzo wysokiej temperatury asfaltu. Kolejną nowością jest mieszanka, dla opony SCX w specyfikacji Y0447, która pozwoli na jeszcze dłuższą jazdę oraz lepszy poziom przyczepności.
Dla jeźdźców rywalizujących w cyklu WorldSSP dostępnych będzie pięć rozwiązań, dwa na przód i trzy na tył. Na przód będą to podobnie, jak w Aragón i Assen, standardowe SC1 oraz rozwojowe SC2 X0582, które w porównaniu ze standardowymi SC2 oferują jeszcze lepszą przyczepność przy ograniczonym zużyciu. Na tył przeznaczono dwa rozwiązania z miękką mieszanką i jedno ze średnią. Miękkie mieszanki reprezentuje standardowa SC0 znana z sezonu 2018 oraz nowa SC0 z gamy przeznaczonej na 2019 r. Dołącza do nich standardowa SC1, która może okazać się przydatna szczególnie w przypadku brudnego asfaltu w pierwszych sesjach lub wyjątkowo niskich temperatur.
Statystyki Pirelli z Imoli 2018:
• Całkowita liczba opon dostarczonych przez Pirelli: 4612
• Liczba rozwiązań (w tym suche, pośrednie, miękkie) dla klasy WorldSBK: 6 na przód oraz 7 na tył
• Liczba opon dostępnych dla każdego z zawodników WorldSBK: 41 na przód oraz 39 na tył
• Liczba rozwiązań (w tym suche, pośrednie, miękkie) dla klasy WorldSSP: 5 na przód oraz 5 na tył
• Liczba opon dostępnych dla każdego z zawodników WorldSBK: 25 na przód i 26 na tył
• Nagrody WorldSBK za najszybsze okrążenie otrzymał: Jonathan Rea (Kawasaki Racing Team WorldSBK), z czasem 1’46.850 (Wyścig 1, drugie okrążenie) oraz 1’46.898 (Wyścig 2, piętnaste okrążenie)
• Nagrodę za najszybsze okrążenie WorldSSP otrzymał: Lucas Mahias (GRT Yamaha Official WorldSSP team), z czasem 1’51.529 na czwartym okrążeniu.
• Temperatura podczas Wyścigu 1: powietrze 27° C, asfalt 44° C
• Temperatura podczas Wyścigu 2: powietrze 25° C, asfalt 46° C
• Prędkość maksymalna osiągnięta przez opony Pirelli DIABLO™ Superbike: 280.7 km/h, w Wyścigu 1 przez Chaza Daviesa (Aruba.it Racing – Ducati) na siedemnastym okrążeniu
• Prędkość maksymalna osiągnięta przez opony Pirelli DIABLO™ Supercorsa SC w wyścigu WorldSSP: 255.5 km/h przez Lorisa Cressona (Kallio Racing) na siódmym okrążeniu.
Źródło: inf. prasowa