Home / Artykuły / Nocny wyścig w Katarze: W jaki sposób na pustyni nastaje dzień?

Nocny wyścig w Katarze: W jaki sposób na pustyni nastaje dzień?

Losail International Circuit

W ten weekend po raz trzeci odbędzie się wyścig Mistrzostw Świata World Superbike i World Supersport przy sztucznym oświetleniu na torze Losail w Dosze. W jaki sposób noc przeistacza się w dzień?

W zaledwie 175 dni inżynierowie amerykańskiej firmy Musco Lighting przeobrazili noc w dzień na liczącym 5,380 km długości Losail International Circuit i zrealizowali największy projekt oświetleniowy w historii sportu. W 2004 roku otwarto wybudowany w niecały rok przez około 1000 robotników obiekt. Koszt budowy toru wynosił 58 milionów dolarów. Jednakże o technicznych kulisach tego przedsięwzięcia nie wspomniano dotąd ani słowem.

Musiały zostać poczynione ogromne nakłady, aby móc urzeczywistnić zamiar oświetlenia takiego obiektu. 1300 roboczogodzin zajęło osiągnięcie porozumień i zezwoleń od kierowców, partnerów reklamowych, stacji telewizyjnych oraz zadowolenie potencjalnych widzów.
Oświetlona powierzchnia odpowiada 70 boiskom piłkarskim standardu FIFA, 35 boiskom do krykieta lub 1300 boiskom do koszykówki. Konieczne było zainstalowanie 3600 źródeł światła (z  250, 1500 i 2000 watowymi lampami wykonanych ze stopu metali lekkich) na 1000 masztów oświetleniowych, by oszczędzić na pustynnym obiekcie przejazdu z prędkością 330 km/h w zupełnych ciemnościach.

Imponujące liczby

Technicy Musco Lighting w sześć miesięcy wydali na budowę równowartość 10 milionów Euro i nie skrywali przy tym swoich zalet. System energetyczny stanowią 33 rozstawione wokół obiektu, napędzane silnikami diesla generatory, generujące moc 13 megawatów każdy. Łącznie 3600 lamp daje światło o jasności 450 milionów lumenów, a pojedyncze źródło światła od 1200, do 1600 lumenów. W ten sposób można by oświetlić 3000 prywatnych domów lub autostradę od stolicy Kataru do Moskwy.

Do budowy wykorzystano 3 miliony kilogramów betonu i przewody o łącznej długości 500 kilometrów. Wykop pod maszty (te wznoszą się na wysokość od 3 do 36 metrów) i odwierty w skale na łączną długość około 12600 metrów odpowiadają 42-krotnej wysokości wieży Eiffla.

Kliknij, aby pominąć reklamę

Do pierwszego testu oświetlono tylko trzy zakręty

Przed przystąpieniem do pracy w Katarze, Musco Lighting oświetliło już kilka owalnych torów w Ameryce, jak chociażby Iowa Motor Speedway. Do pierwszego testu, który odbył się 13 listopada 2007 roku, zaangażowano Lorisa Capirossiego, Marco Melandriego, Anthony’ego Westa, Jamesa Toselanda i Alexa De Angelisa. Wtedy oświetlone zostały tylko trzy zakręty. Początkowo została do tego wykorzystana maksymalna moc, która potem została zredukowana do 40-stu, a potem do 30-stu procent. ,,Od początku było to zdumiewające.” – przypomina sobie Capirossi. ,,Nawet dziś wszystko wygląda, jak w słoneczny dzień. Można jeździć nawet z przyciemnianym wizjerem. Przy 30-stu procentach maksymalnej mocy oświetlenia wszystko wyglądało perfekcyjnie, zaś przy 40-stu procentach wiedzieliśmy już delikatne cienie. “

Podczas oficjalnego testu IRTA w lutym 2008 roku wszystkie obecne gwiazdy były zdumione mocą oświetlenia. 5 lutego tor wyścigowy został po raz pierwszy w pełni oświetlony. ,,Przewieźliśmy wszystkich naszych inżynierów i przez dziesięć dni kombinowaliśmy, jaki poziom natężenia światła byłby odpowiedni. Byliśmy zadowoleni i odetchnęliśmy z ulgą, kiedy próba generalna przebiegła bezproblemowo.” – wyjaśnia wiceprezydent Musco Jeff Rogers. ,,W Dornie, zarządcy toru i kierowcach znaleźliśmy odpowiednich partnerów, a współpraca nie mogłaby układać się lepiej. Nie usłyszeliśmy ani jednego negatywnego komentarza.  Dotychczas oświetlaliśmy tylko owalne tory. Te 16 zakrętów toru Losail było dla nas nowym wyzwaniem. Dlatego przed pierwszym wieczorem byłem zdenerwowany i spięty w oczekiwaniu na opinie. Ten projekt był dla nas kamieniem milowym i gigantycznym przedsięwzięciem.”

Efektywność i rozrzutność

Technicy Musco sięgnęli po 30 lat doświadczenia w kwestii stałego i okresowego oświetlania obiektów sportowych. Zastosowano technologie, dzięki którym efektywność energetyczna całej instalacji mogła zostać polepszona o przeszło 50 procent. Moc światła nie martwiła wykonawców ani nie przysporzyła im żadnych problemów. ,,Bliski Wschód nie jest najlepszym miejscem na tak rozbudowane inwestycje. Musieliśmy współpracować z małymi firmami. Czasami kłopotliwe było dostarczenie odpowiedniej ilości cementu i surowca.” – opowiada Rogers.

Kwestia oszczędzania energii na Bliskim Wschodzie nie stoi na pierwszym planie. Zazwyczaj Losail Circuit jest w pełni oświetlony nawet do dwunastu godzin po zakończeniu każdego wyścigu, aż do przedpołudnia następnego dnia. To, że każdy generator zużywa 1000 litrów paliwa na godzinę, nie jest tajemnicą. Zanim światła w Dosze zgasną na dobre, zawsze mija dużo czasu.

Kalendarium budowy oświetlenia na Losail International Circuit

  • 2 września 2007 r.:
    Prezydent Musco Lighting Joe Crookham, Prezydent QMMF Nasser Khalifa al Attiyah i dyrektor zarządzający Dorna Sports Carmelo Ezpeleta zawierają umowę na budowę oświetlenia obiektu Losail International Circuit w Dosze.
  • 25 września 2007 r.:
    James Ellison testuje po raz pierwszy na Iowa Motor Speedway w Ameryce. Udziela opinii i informacji inżynierom Musco z perspektywy zawodnika.
  • 12 listopada 2007 r.:
    Musco załadowuje 123 kontenery oceaniczne i wysyła je do Kataru. Pozostałe 44 skrzynie z oświetleniem zostają wysłane do Dohy transportem lotniczym.
  • 13 listopada 2007 r.:
    Capirossi, Melandri, West, Toseland i De Angelis testują po raz pierwszy w nocy na maszynach seryjnych. Tylko trzy zakręty zostały oświetlone.
  • 28 stycznia 2008 r.:
    Ostatni maszt oświetleniowy zostaje przytwierdzony do skalnego podłoża.
  • 9 marca 2008 r.:
    Losail International Circuit jest miejscem pierwszego nocnego wyścigu Grand Prix w historii.
  • 2 listopada 2014 r.:
    Pierwszy raz w historii World Superbike odbywa się wyścig przy sztucznym świetle.

Kliknij, aby pominąć reklamę

Źródło: Speedweek.com

AUTOR: Paweł Zglejc

Zdjęcie profilowe Paweł Zglejc | Einarmschwinge
Fan motocykli i wyścigów motocyklowych od 2007 roku dzięki takim zawodnikom jak Troy Bayliss, Casey Stoner i James Toseland. Jest przystojny i bardzo ładny :) Oficjalny chłopak Kasi Kowalskiej.

Komentarze: 1

  1. Zdjęcie profilowe polerst

    Świetny news, od dawna czekałem na coś takiego i zawsze mnie to bardzo interesowało :)
    Czemu nie mamy innych nocnych wyścigów w MotoGP? Ja rozumiem, że tu w deszczu nie da się jeździć, ale gdyby pokombinować z natężeniem światła, rozstawieniem go na torze i nachyleniem lamp? Czy faktycznie nie ma opcji, żeby w deszczu jeździć nocą? Z chęcią zobaczyłbym ze 3 wyścigi w nocy, bo wyścig w Katarze jest zawsze bardzo wyjątkowy i potem trochę się tęskni za tym klimatem :) F1 może, wiec czemu nie MotoGP?

Dodaj komentarz

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
95 zapytań w 0,999 sek
Zamknij
Zapraszamy na nasz Fanpage!