Home / Artykuły / Jak chronić lakier samochodowy: powłoka kwarcowa czy ceramiczna?

Jak chronić lakier samochodowy: powłoka kwarcowa czy ceramiczna?

Posiadacze samochodów z reguły chcą zadbać o nie jak najlepiej. Można powierzać to specjalistom, ale część kierowców woli zrobić to na własną rękę. Nie należy się dziwić – wszak miłośnicy motoryzacji z reguły są przekonani o tym, że nikt tak nie zadba o ich auta, jak oni sami.

Warto wykazać taką troskę zwłaszcza w kontekście sezonu zimowego, kiedy lakiery samochodowe są w szczególny sposób narażone na uszczerbek. Wpływa na to zarówno pogoda, jak i pojawiające się czynniki ryzyka z solą drogową na czele. Może ona prowadzić do początkowo drobnych, a z czasem pogłębiających się uszkodzeń powłoki lakierniczej.

Jakie są sposoby na ochronę lakieru?

Najbardziej podstawowa i najpopularniejsza opcja impregnacji lakierów to ręczne nałożenie warstwy wosku. Nie jest to wcale rozwiązanie mało popularne ani nisko oceniane z uwagi na swoją skuteczność. Do wyboru mamy naturalne oraz syntetyczne mieszanki woskujące. Te pierwsze nieco trudniej się aplikuje, ale warto to zrobić z uwagi na ich trwałość. Warstwa może wykazywać ochronne właściwości nawet przez kilka miesięcy. Dostępne są także rozwiązania zapewniające głębsze zabezpieczenie powłoki lakierniczej. Mowa o nakładanych powłokach, które intensyfikują kolor karoserii, a jednocześnie czynią ją odporną na czynniki zewnętrzne przez szereg miesięcy. Tańszą opcją jest powłoka kwarcowa, na którą decyduje się wielu właścicieli pojazdów. Po nałożeniu utrzymuje się ona około roku, co jest niezłym wynikiem. Skutkiem jej obecności jest efekt „odpychania” wody oraz zanieczyszczeń, co znacznie ułatwi regularne mycie auta.

Powłoka ceramiczna, czyli ochrona z segmentu premium

Jeśli ktoś ma wyższe wymagania w aspekcie zabezpieczania lakieru, może zdecydować się na nałożenie powłoki ceramicznej. Jej trwałość to nawet pięć lat, co rekompensuje w dużym stopniu relatywnie wysoki koszt zabiegu. W zamian za to lakiery samochodowe zyskują odporność na mikrouszkodzenia, promieniowanie UV czy oddziaływanie silnej chemii. Samo nakładanie powłok ochronnych zdecydowanie lepiej powierzać profesjonalnym pracowniom detailingowym. Fachowcy z doświadczeniem oczyszczą karoserię, skorygują ubytki w lakierze, dobiorą też najwłaściwsze preparaty. Aplikacja jest czasochłonna, ponieważ musi zostać wykonana z dużą dokładnością.

Na powłokę ceramiczną decydują się z reguły posiadacze samochodów kosztownych, w tym ekskluzywnych limuzyn bądź maszyn sportowych. Jest ona stosowana także w odniesieniu do aut zabytkowych, w tym eksponatów w kolekcjach prywatnych lub komercyjnych. Część pracowni zajmujących się detailingiem oferuje wykonanie powłoki hybrydowej, która łączy cechy kwarcu i ceramiki. Lakier staje się szklisty, kolor wyraźnie się pogłębia, nie brakuje też ochrony przed zarysowaniami. Karoseria zyskuje cechy hydrofobowe, a całość dużo łatwiej umyć i utrzymać wspaniały połysk. Reasumując, dla rezultatów typowo estetycznych i ochrony przed zabrudzeniami na krótszy czas wystarczy wosk. Ochrona zaawansowana wymaga sięgnięcia po jedną z powłok.

Polecamy wciąż rosnący blog/poradnik lakierniczy Multichem, producenta lakierów i dodatków lakierniczych marki Profix. Przeczytasz tam jeszcze więcej o lakiernictwie i zabezpieczeniu pięknego wyglądu Twojego auta.

Źródło: art. sponsorowany

AUTOR: Paweł Krupka

Fan sportów motorowych każdego rodzaju - w szczególności Formuły 1, poprzez wyścigi motocyklowe, rajdy samochodowe, a na żużlu kończąc. Na portalu MOTOGP.PL regularnie od 2009 roku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
142 zapytań w 1,215 sek