Oddajemy w Wasze ręce kolejny ciekawy artykuł od Kasi „Karen” Łapczyńskiej. Tym razem poruszony został temat ogumienia w MotoGP. Ciekawa rozmowa z przedstawicielem marki Michelin, która od 2016 roku ponownie dostarcza opony dla zawodników w klasie królewskiej. Zapraszamy do lektury.
„Obiecałam, że poprzedni artykuł dotyczący opon (można go przeczytać TUTAJ) doczeka się swojej rozszerzonej kontynuacji. W tym celu postanowiłam zaczerpnąć wiedzy „u źródła” – na temat opon używanych obecnie w MotoGP porozmawiałam z przedstawicielem firmy Michelin, Timem Walpole’em.
Katarzyna Łapczyńska: Na każdą rundę Michelin przygotowuje różne mieszanki – na przykład hard, medium, soft lub też hard, medium, soft, extra soft. Czy podczas każdej rundy pod hasłem „soft” kryje się dokładnie ta sama mieszanka, czy też „soft” na rundę w Misano oznacza zupełnie inną mieszankę niż „soft” przygotowany np. na tor Assen?
Tim Walpole: Michelin przygotowuje różne mieszanki w przeciągu całego sezonu i nazwa „soft” nie zawsze oznacza dokładnie ten sam rodzaj opony. To, jaka opona będzie się kryła pod konkretnym oznaczeniem na konkretną rundę, zależy od stanu asfaltu (przyczepny, śliski), długości toru, temperatur itd. Firma zabiera na daną rundę te opony, które uważa za najbardziej odpowiednie do danego toru. Są one określane jako „soft”, „medium” i „hard” skalowo – ze względu na miękkość i przewidywane zużycie jakiego oczekuje się na danym obiekcie.
Czy w MotoGP istnieją jakieś sztywne reguły, np. mieszankę soft należy stosować gdy asfalt jest gorący? Oczywiście jest wiele zmiennych, które mają na to wpływ, ale generalnie – czy można przyjąć jakąś regułę?
– Wybór opon zależy od teamów i zawodników. Michelin sugeruje i radzi, jakich opon należy użyć, ale ostateczna decyzja nie zależy od nas. Tak jak mówisz, jest bardzo wiele czynników, które wpływają na dobór opon, więc nie ma na to żadnej reguły. Michelin musi brać pod uwagę wszystkie zespoły i kierowców. Jak pokazały przykłady, są zawodnicy, którzy podejmują nietypowe decyzje i one się sprawdzają, np. Andrea Ianonne i jego wybór miększej opony niż reszta stawki w 2016 roku na torze Red Bull Ring. Dzięki temu wygrał wyścig.
Jeśli chodzi o kwalifikację – czy zawodnicy zawsze wybierają miękkie opony, czy również zdarzają się wyjątki i zależy to od toru czy temperatury?
– Michelin w 2017 roku jest zobligowany do dostarczania opon typu soft, medium i hard. Wybór opony na kwalifikacje również zależy od zawodnika, ale w tym wypadku raczej nie ma wyjątków – miękka opona daje świetną przyczepność, najlepszą by osiągnąć szybki czas na jednym kółku.
Michelin produkuje również opony drogowe i sportowe dla użytkowników standardowych motocykli. Czy mógłbyś wyjaśnić różnicę pomiędzy „zwykłymi” oponami a ogumieniem z MotoGP?
– Wszystkie opony z MotoGP są wyprodukowane z prototypowych materiałów, ich konstrukcja również jest nietypowa, ale informacje z wyścigów są przez nas bezpośrednio wykorzystywane do projektowania opon drogowych. Był to główny powód, dla którego zdecydowaliśmy się na to, by opony królewskiej kategorii powróciły do 17 cali – większość sportowych motocykli drogowych jeździ na takim ogumieniu. Dzięki temu możemy pracować szybciej nad wdrożeniem technologii MotoGP na drogi.
Czy oponę używaną w MotoGP moglibyśmy zamontować i użyć w motocyklu drogowym?
– Zdecydowanie nie. Wszystkie opony królewskiej kategorii są własnością firmy Michelin i nie wolno ich sprzedawać. Ani nowych, ani używanych.
Jak wygląda sprawa opon asymetrycznych? Na czym polega ich konstrukcja?
– Opony asymetryczne są używane na torach, na których zużycie jednej strony opony jest (w założeniu) zdecydowanie większe niż ze strony drugiej, na przykład gdy obiekt ma 10 zakrętów prawych i 3 lewe. Taka guma jest ze strony mocniej eksploatowanej twardsza, niż z drugiej. Jej środek również może być wykonany z twardszego komponentu.
Jaka jest masa opony używanej w MotoGP? Zapewne zależy to od mieszanki, ale mniej więcej – czy mógłbyś udzielić takiej informacji?
– Nie możemy udzielać takich informacji, ale mogę zdradzić, że opony MotoGP są lżejsze niż opony drogowe, co więcej, opony firmy Michelin są lżejsze od poprzednich opon używanych w MotoGP (opon Bridgestone – dop.aut).
Czy optymalna temperatura pracy opon MotoGP również jest tajemnicą?
– Tak, są to informacje tajne.
W jaki sposób Michelin zdobywa informacje w celu udoskonalania swoich produktów – czy wszystkie opony z całego weekendu wyścigowego trafiają z powrotem do was, czy wybieracie je losowo?
– Wszystkie opony są analizowane po powrocie do Francji. Michelin używa również informacji od teamów i zawodników, aby stworzyć opony najlepsze do jazdy po konkretnym torze.
Jakie informacje od teamów są dla was najważniejsze? Opinie zawodników, telemetria, a może coś jeszcze?
– Tak naprawdę wszystkie informacje są dla producenta ważne. To mix danych, który pozwala inżynierom pracować nad poprawą jakości opon, które dostarczamy.”
Tekst i zdjęcia: Tekst i zdjęcia: „Karen” www.lapczynska.com, michelin.com
Do czego służy urządzenie na dwóch przedostatnich zdjęciach?