Home / Artykuły / Wymiana opon motocyklowych – na co zwrócić uwagę?

Wymiana opon motocyklowych – na co zwrócić uwagę?

Wymiana opon motocyklowych to procedura, która prędzej czy później czeka każdego właściciela motocykla. Przejdźmy przez proces wymiany krok po kroku. Zastanówmy się również, kiedy warto się zdecydować na zmianę ogumienia, ile to kosztuje, a także czy da się wymienić oponę w motocyklu na własną rękę.

Wymiana opony w motocyklu – kiedy warto jej dokonać?

Wymiana opony motocyklowej to procedura, którą należy przeprowadzić, niezwłocznie, gdy wysokość bieżnika osiągnie wysokość 1,6 mm, lub na powierzchni ogumienia pojawią się uszkodzenia. Kupując opony motocyklowe wysokiej jakości, otrzymamy produkt, który nie tylko zagwarantuje bezpieczeństwo użytkowania. Pozwoli również cieszyć się każdym kilometrem jazdy jednośladem. Dlatego model ogumienia musi być dopasowany do charakterystyki motocykla oraz oczekiwań jego kierowcy.

Opony motocyklowe pochodzące z pewnego źródła i wyprodukowane przez renomowane marki muszą być również dopasowane rozmiarem. Po zaopatrzeniu się w komplet idealnego ogumienia można wybrać się do warsztatu wulkanizacyjnego, celem dokonania wymiany. A może niekoniecznie? Czy można to zrobić na własną rękę?

Jak wymienić oponę w motocyklu i czy jest to możliwe w domowych realiach?

Samodzielna wymiana opony nie jest łatwym zadaniem. Przede wszystkim ważne jest to, aby posiadać odpowiedni sprzęt. Jeśli nie dysponujesz montażownicą, wyważarką i mnóstwem innych akcesoriów, niezbędnych w demontażu starej i prawidłowym założeniu nowej gumy – nie warto się tego podejmować.

Jeśli natomiast posiadasz odpowiedni sprzęt wulkanizacyjny i odpowiednie umiejętności – na pewno nie trzeba tłumaczyć Ci jak tego dokonać. Na pewno wiesz, że w pierwszej kolejności należy wymontować oponę z motocykla i spuścić z niej powietrze. Następnie należy wykorzystać montażownicę do odczepienia i zdjęcia opony z felgi.

Po demontażu starej opony warto skorzystać z kremu do montażu opon i założyć nowe gumy. Jeżeli zatem nie jesteś w tej dziedzinie specjalistą – udaj się do warsztatu wulkanizacyjnego. Ogumienie jest zbyt ważnym komponentem, aby można pozostawić jego sprawność przypadkowi.

Ile kosztuje wymiana opon w motocyklu

Cennik wymiany opon motocyklowych wygląda różnie w zależności od wybranego warsztatu, jego lokalizacji, dodatkowych usług, a także od tego, z jakim jednośladem mamy do czynienia. Istotne jest również czy koło jest już zdemontowane, czy wymaga demontażu. Najtańsza wymiana przy zdemontowanym kole i oponie bezdętkowej to kwota rzędu kilkudziesięciu złotych.

Niewiele więcej kosztować będzie wymiana opony dętkowej w analogicznych warunkach. Jeśli do ceny usług trzeba będzie doliczyć także kwotę demontażu koła, kwota wzrośnie nawet do 100 złotych i wzwyż. Taki zabieg raczej nie powinien nas kosztować więcej niż 200 złotych – a to i tak bardzo szerokie „widełki”, zależne od wcześniej wspomnianych okoliczności.

Co należy zrobić po wymianie opon motocyklowych?

Po wymianie opon motocyklowych należy przeprowadzić wyważanie kół. Przeważnie w sprawdzonych warsztatach taka usługa zostanie nam zaproponowana od razu przy okazji wymiany opon. Wyważanie opony powinno się wykonywać przede wszystkim przy zakładaniu nowych gum. Warto jednak przeprowadzić je również w przypadku pojawienia się problemów z jazdą wyraźnie pochodzących z kół – być może, któryś z ciężarków odpadł podczas jazdy.

Wymiana opony na szerszą w motocyklu – czy warto i czy jest to możliwe?

Wymiana opony motocyklowej na szerszą to zabieg mający przede wszystkim poprawić walory wizualne jednośladu. Kierowcy zafascynowani poprawą wyglądu swojego motocykla mogą zapomnieć o jednej ważnej kwestii wpływającą na zachowanie motocykla podczas jazdy – fizyka. A ta jest nieubłagana. Montując z tyłu szerszą oponę, znacząco zaburzamy sposób działania sił na konstrukcję motocykla. W takiej sytuacji skręcanie pojazdem jest znacząco utrudnione. Dlatego nie zaleca się stosowania tego zabiegu. Jeżeli już koniecznie chcemy zwiększyć szerokość ogumienia, to nie należy zakładać rozmiaru drastycznie szerszego.

Pamiętajmy, że motocykl został przetestowany i przystosowany do pracy na ogumieniu w rozmiarze przewidzianym przez producenta. Dlatego, jeżeli chcemy zachować jak najlepsze właściwości jezdne, nie warto eksperymentować ze zmianą szerokości opon. Do każdej zmiany należy podchodzić bardzo ostrożnie, gdyż parametry jezdne takie jak przyczepność i zachowanie w zakrętach mogą ulec drastycznej zmianie.

Źródło: art. sponsorowany

AUTOR: Paweł Krupka

Fan sportów motorowych każdego rodzaju - w szczególności Formuły 1, poprzez wyścigi motocyklowe, rajdy samochodowe, a na żużlu kończąc. Na portalu MOTOGP.PL regularnie od 2009 roku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
132 zapytań w 0,502 sek