Home / Artykuły / Wytrzymałość kasku motocyklowego – w jaki sposób ją sprawdzić?

Wytrzymałość kasku motocyklowego – w jaki sposób ją sprawdzić?

Kask motocyklowy to jeden z najważniejszych elementów ubioru motocyklisty. Odpowiada za ochronę głowy w czasie upadku, zabezpieczając przed urazami czaszki i mózgu. Kask dobrej jakości musi być wytrzymały i odporny na uszkodzenia mechaniczne. W jaki sposób sprawdzić, czy spełnia on swoją rolę i jest wystarczająco trwały?

Pamiętajmy, że kaski motocyklowe podzielone są na kilka typów, z których każdy w inny sposób ochrania głowę. W tekście przedstawimy najpopularniejsze z nich, wskażemy z jakich materiałów powinien być wykonany skuteczny kask oraz jakie certyfikaty świadczą o ich wytrzymałości.

Jaki kask jest najbezpieczniejszy?

Zacznijmy od tego, że rozróżniamy kilka grup kasków motocyklowych. Najpopularniejsze to:

  • kask integralny
  • kask crossowy
  • kask otwarty
  • kask szczękowy

Każdy z nich wygląda inaczej i reprezentuje inną jakość ochrony głowy. Najbardziej zabezpieczone są kaski integralne i crossowe. Kask crossowy to element przeznaczony dla osób poruszających się na jednośladach enduro i cross. Ma zabudowaną formę, wysuniętą część czołową (która chroni przed słońcem i ewentualnym zderzeniem np. z drzewem) oraz miejsce na gogle. W przeciwieństwie do kasku integralnego, nie posiada szybki ochronnej na oczy (każdy zawodnik enduro czy cross posiada zewnętrzne gogle, których używa w czasie jazdy).

Kask integralny nie ma z kolei wysuniętej części czołowej, ale za to posiada wbudowaną szybę chroniącą oczy (niektóre nawet podwójną – przezroczystą i przeciwsłoneczną). Używa się ich w czasie jazdy na ścigaczach, ale też na motocyklach turystycznych oraz cruiser. Obydwa kaski łączy to, że mają zabudowaną szczękę i w pełni chronią całą głowę. Są rekomendowane również początkującym motocyklistom.

Dobrym wyborem może być też kask szczękowy. Ma on zabudowaną głowę, ale jego szczęka jest podnoszona. Ze względu na wygodę, mniejszą wagę i opływowy kształt, bardzo cenią je sobie motocykliści podróżujący na długich trasach (szczególnie tych turystycznych). Nie są one jednak tak bezpieczne jak kaski integralne, bo nie posiadają zwartej, jednolitej budowy. Jeszcze mniej skuteczny jest kask otwarty. Ma on kształt pancerza na głowę, który jest zabudowany z tyłu i niekiedy z góry. Nie ma jednak ochrony szczękowej. Kaski otwarte posiadają też szybki zabezpieczające. Uwaga! Pamiętajmy, że niektóre kaski otwarte nie chronią nawet tyłu głowy i takich bezsprzecznie należy unikać (przez wielu motocyklistów nazywane są „garnkami”).

Z jakich materiałów powinien być wykonany wytrzymały kask?

Nie tylko sama struktura budowy kasku jest ważna. Przy zakupie bezpiecznego okrycia głowy warto zwrócić też uwagę na materiał wykonania. Najtańsze (i jednocześnie mniej skuteczne) kaski wykonane są z tzw. ABS, czyli tworzywa termoplastycznego bazującego na plastiku. Bardziej trwałe są części poliwęglanowe, jednak te również należą do kategorii tworzyw sztucznych.

Najskuteczniejsze są za to laminaty. Wśród nich możemy wymienić włókno szklane, karbon, kevlar czy kompozyty. Wszystkie mają jednolitą, wzmocnioną strukturę, która wytrzymuje cięższe uderzenia i skutecznie chroni głowę. Z trwałego multikompozytu wykonane są m.in. kaski Shoei, które zapewniają wysoką ochronę przy zachowaniu wygody noszenia i parametrów aerodynamicznych. Kask Shoei będzie z pewnością dobrą inwestycją w bezpieczeństwo.

Jakie certyfikaty świadczą o skuteczności kasku motocyklowego?

Sami nie będziemy testować kasków i sprawdzać ich wytrzymałości, bo element narażony na upadek czy uderzenie nadaje się do wyrzucenia. Warto jednak zaufać wyspecjalizowanym organizacjom, które zadbały o odpowiednie certyfikowanie kasków pod kątem bezpieczeństwa. Dzięki temu możemy znaleźć bezpieczne akcesoria, bez samodzielnego testowania ich wytrzymałości.

Najważniejsze certyfikaty, które określają wytrzymałość kasków, to europejski ECE, amerykański DOT (to urzędy zarządzane przez administrację Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych), a także prywatny Snell.

Restrykcyjnym certyfikatem dysponuje DOT. Amerykanie sprawdzają nie tylko zdolność pochłaniania energii przez konstrukcję kasku, ale też jego odporność na przebicie. Kaski z certyfikatem DOT są dużo cięższe od tych z normą ECE, gdyż muszą wytrzymać większe obciążenia.

Najtrudniej o certyfikat Snell. Ta organizacja non-profit łączy wymagania DOT i ECE, narzucając dodatkowo własne wymogi, takie jak kontrola trwałości części szczękowej czy drobiazgowa analiza wytrzymałości kasku na uderzenia. Kaski z certyfikatem Snell są najmocniejsze i zapewniają najwyższą ochronę.

Jakich kasków nie powinniśmy kupować?

Na koniec wskażemy jakich kasków należy się wystrzegać. Zdecydowanie niewskazane jest kupowanie tych elementów w niesprawdzonych miejscach. Wybrany sklep powinien mieć dobrą opinię, a w ofercie wiele modeli kasków od renomowanych marek jak wspomniany Shoei czy HJC. Błędem jest też kupowanie najtańszych akcesoriów rodem z Chin. Te sprawiają tylko wrażenie wytrzymałych i nie stanowią odpowiedniej ochrony. Pamiętajmy, że niekiedy warto zrezygnować z designerskiego wyglądu i pozornych oszczędności na rzecz bezpieczeństwa.

Inną kwestią jest kupowanie kasku z drugiej ręki. Nie znamy historii używanego elementu, który może być np. powypadkowy. Co więcej, nawet małe uszkodzenie takiej części obniża jego właściwości ochronne. Z tego względu lepiej dołożyć do budżetu i kupić naprawdę dobry kask, z odpowiednimi certyfikatami i gwarancją. To jedyny sposób na pełną ochronę głowy podczas jazdy.

Materiał Partnera

AUTOR: Paweł Krupka

Fan sportów motorowych każdego rodzaju - w szczególności Formuły 1, poprzez wyścigi motocyklowe, rajdy samochodowe, a na żużlu kończąc. Na portalu MOTOGP.PL regularnie od 2009 roku.

komentarze 3

  1. fajnie fajnie… tylko, że 3/4 tutejszych bywalców nie wie o co chodzi, a 1/4 to już dawno wie… ale rozumiem :)

  2. A gdzie informacja o testach Sharpa?

    Myślę, że wieloma testami / certyfikatami dupsko sobie można…

  3. To napiszcie jeszcze o zapięciu DD, dlaczego jest najlepsze. A także o sposobu montażu kamer na kaskach. A raczej zaleceniach producentów kasków, aby na kasku, nic nie montować.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
129 zapytań w 0,419 sek