Zawodnicy klasy Moto3 w końcu, w niedzielę na torze Losail International Circuit, będą mogli wystartować do historycznego wyścigu. Kategoria ta zastąpiła bowiem dawne 125-tki i wszystko wskazuje na to, że rywalizacja może być jeszcze bardziej zacięta niż dotychczas.
Klasa 125cc obecna była w Motocyklowych Mistrzostwach Świata od samego ich początku, bowiem od 1949 roku. Po tak długim okresie jednak zdecydowano się na zmiany i od tego sezonu kategoria ta przekształciła się w Moto3. Teraz motocykle są nie dwu, a czterosuwowe i mają silniki o pojemności 250cc. W przeciwieństwie jednak do Moto2, tutaj nie mamy jednego dostawy jednostek napędowych. O tytuł mistrzowski walczyć zaś będzie trzydziestu dwóch zawodników.
Zimowe testy pokazały, że najprawdopodobniej pierwsze skrzypce w nowopowstałej klasie grać będzie Maveric Viñales, który rok temu w 125-tkach sięgnął po tytuł drugiego v-ce Mistrza Świata. Teraz był on wyraźnie szybszy na swojej maszynie z ramą FTRa i silnikiem Hondy.
W barwach Blusens Avintia jego prywatnym sponsorem będzie też Repsol, który wspiera także i duet teamu Estrella Galicia 0’0. W tym drugim zespole jeżdżą natomiast Alex Rins i Miguel Oliveira, obaj na Hondach. Hiszpan wywalczył rok temu tytuł w klasie 125cc w swoich rodzimych mistrzostwach CEV, podczas gdy Portugalczyk ścigał się w Grand Prix w zeszłym sezonie, tracąc na ostatnich kilka rund miejsce w swym zespole.
Szybcy byli także i reprezentanci zespołów prowadzonych przez Niklasa Ajo, a w szczególności ci reprezentujący barwy Red Bull KTM Ajo. Wielu jako czarnego konia nadchodzącego wyścigu w Katarze typuje młodego Brytyjczyka Danny’ego Kenta, ale nie można zapominać też o czwartym zawodniku minionego sezonu w najniższej kategorii – Niemcu Sandro Cortese. Wraz z tą dwójką ścigać się będzie także i tegoroczny debiutant, a rok temu zdobywca drugiego miejsca w klasyfikacji generalnej Red Bull Rookies Cup – Australijczyk Arthur Sissis.
Poza tą trójką, w dwóch pozostałych ekipach Fina ścigać się będą jeszcze dwaj kierowcy. Pierwszym z nich jest jego syn – Niklas Ajo, który oficjalnie reprezentować będzie barwy TT Motion Events Racing, oraz Malezyjczyk Zulfahmi Khairuddin – nadal rywalizujący pod szyldem AirAsia-SIC-Ajo. Cała ta piątka dostanie do swojej dyspozycji motocykle marki KTM.
Zaskoczyć mogą, jeśli nie na torze położonym nieopodal Doha to w całym sezonie, dwaj Włosi. Najmłodszy w całej stawce Niccolo Antonelli reprezentuje, jeżdżąc na Hondzie, team San Carlo Honda Gresini. Ten zaledwie 16’letni zawodnik zimą radził sobie całkiem nieźle, tak jak i Romano Fenati. #5 z ekipy Italia FMI do dyspozycji ma FTRa z jednostką napędową Hondy, a w trakcie prób w Jerez okazał się być niemałym zaskoczeniem.
Zwycięski w zeszłym sezonie 125cc zespół tym razem wystawi dwóch zawodników. Mowa o ekipie prowadzonej przez Jorge Martineza „Aspara”, której sponsorem tytularnym nadal będzie Bankia. Hiszpan raz jeszcze walczyć będzie o najwyższe laury mając na pokładzie dwóch swoich rodaków – Alberto Moncayo oraz niezwykle doświadczonego Hectora Faubela. #55 liczy już sobie dwadzieścia osiem lat, co sprawia, że jest najstarszym zawodnikiem w całej stawce Moto3.
W stawce ponownie pojawią się dwaj reprezentanci Mahindry i tak jak przed rokiem w 125-tkach, będą to Brytyjczyk Danny Webb i Niemiec Marcel Schrotter. Rodak #77 – Jonas Folger, po wielu perturbacjach z zespołem MZ Racing, w ostatniej chwili znalazł dla siebie miejsce w ekipie Iodaracing Project.
Poza wyżej wspomnianymi Fenatim, Antonellim, Rinsem i Sissisem będziemy mieli jeszcze siedmiu debiutantów. Są nimi: Australijczyk Jack Miller, Niemiec Toni Finsterbusch, Hiszpanie Ivan Moreno i Isaac Viñales (kuzyn Maverica), reprezentant RPA – Brad Binder, Japończyk Kenta Fuji oraz Francuz Alan Techer.
Pierwszy trening wolny klasy Moto3 w Katarze już jutro o godzinie 17.00 naszego czasu.
Lista zawodników Moto3 startujących w Katarze:
3 MORCIANO Luigi (ITA) Ioda Team Italia IODA
r 5 FENATI Romano (ITA) Team Italia FMI FTR HONDA
7 VAZQUEZ Efren (SPA) JHK T-Shirt Laglisse HONDA
r 8 MILLER Jack (AUS) Elba-Caretta Technology HONDA
r 9 FINSTERBUSCH Toni (GER) Cresto Guide MZ Racing MZ-RE HONDA
10 MASBOU Alexis (FRA) Elba-Caretta Technology HONDA
11 CORTESE Sandro (GER) Red Bull KTM Ajo KTM
15 GROTZKYJ Simone (ITA) Ambrogio Next Racing ORAL
19 TONUCCI Alessandro (ITA) Team Italia FMI FTR HONDA
r 21 MORENO Ivan (SPA) Andalucia JHK Laglisse FTR HONDA
23 MONCAYO Alberto (SPA) Bankia Aspar Team KALEX KTM
25 VIÑALES Maverick (SPA) Blusens Avintia FTR HONDA
26 MARTIN Adrian (SPA) JHK T-Shirt Laglisse HONDA
r 27 ANTONELLI Niccolo (ITA) San Carlo Gresini Moto3 HONDA
30 PEDONE Giulian (SWI) Ambrogio Next Racing ORAL
31 AJO Niklas (FIN) TT Motion Events Racing KTM
r 32 VIÑALES Isaac (SPA) Ongetta-Centro Seta FTR
39 SALOM Luis (SPA) RW Racing GP KALEX KTM
r 41 BINDER Brad (RSA) RW Racing GP KALEX KTM
r 42 RINS Alex (SPA) Estrella Galicia 0'0 HONDA
44 OLIVEIRA Miguel (POR) Estrella Galicia 0'0 HONDA
r 51 FUJII Kenta (JPN) Technomag-CIP-TSR HONDA
52 KENT Danny (GBR) Red Bull KTM Ajo KTM
53 IWEMA Jasper (NED) Moto FGR FGR HONDA
55 FAUBEL Hector (SPA) Bankia Aspar Team KALEX KTM
r 61 SISSIS Arthur (AUS) Red Bull KTM Ajo KTM
63 KHAIRUDDIN Zulfahmi (MAL) AirAsia-SIC-Ajo KTM
77 SCHROTTER Marcel (GER) Mahindra Racing MAHINDRA
84 KORNFEIL Jakub (CZE) Redox-Ongetta-Centro Seta FTR
r 89 TECHER Alan (FRA) Technomag-CIP-TSR HONDA
94 FOLGER Jonas (GER) IodaRacing Project IODA
96 ROSSI Louis (FRA) Racing Team Germany FTR HONDA
99 WEBB Danny (GBR) Mahindra Racing MAHINDRA
r – debiutant