Zaskakujące – tak w jednym słowie można opisać wyniki pierwszego dnia, drugiej sesji testowej na torze Sepang. Pod nieobecność kontuzjowanego Marca Marqueza w czołówce zrobiło się niezwykle ciasno, ale nazwiska znajdujące się na szczycie tabeli nie są tymi, jakich można się było spodziewać.
Najlepszy, z wynikiem 2’00.848 okazał się być Alvaro Bautista, który wyprzedził dwóch swoich rodaków. Dla Hiszpana jest to praktycznie wyrównanie czasu, jaki osiągnął on na początku lutego w trakcie malezyjskich prób. Wówczas jednak najlepszy rezultat osiągnął Marc Marquez, pauzujący w tym tygodniu z powodu złamania prawej kości piszczelowej w trakcie treningu. Odnośnikiem w trakcie tych testów będzie więc czas jaki zanotował #93 – 1’59.533.
Wracając do dzisiejszego dnia. Zaraz za „SuperBautim” uplasowali się… bracia Espargaro! Szybszym z nich był o rok starszy, Aleix, którego od Bautisty oddzieliło zaledwie 0.052sek! Jego młodszy brat, a zarazem Mistrz Świata Moto2, Pol był trzeci ze stratą 0.151sek do lidera. Przy okazji #44 jako ostatni pobił barierę 2’01. Niespodziewane jest też nazwisko zawodnika, który wywalczył miejsce numer cztery – Andrei Dovizioso. Mniej niż dwie dziesiąte straty mogą napawać Włocha optymizmem przed nadchodzącym sezonem.
Faworyci tym razem znaleźli się w dalszej części stawki. Stawiany w roli głównego kandydata do walki o tytuł, ale mający problemy ze swoją Yamahą M1 (z powodu zmniejszenia ilości paliwa zużywanego w wyścigu, a w konsekwencji konieczności zmiany ustawień elektroniki) – Jorge Lorenzo. Zdecydowanie przegrana o trzy dziesiąte sekundy to nie to, na co liczył Hiszpan, tym bardziej, że był wolniejszy od jeżdżącego na – teoretycznie – gorszej Yamasze w kategorii „Open” Aleixa Espargaro. Tylko dwie tysięczne wolniej od „Por Fuery” pojechał na jednym okrążeniu Dani Pedrosa, zaś czołową siódemkę – z półsekundową stratą do lidera – uzupełnił Valentino Rossi.
Jako ostatni o mniej niż sekundę wolniej od lidera pojechali Stefan Bradl oraz Bradley Smith. Czołową dziesiątkę uzupełnił tymczasem Nicky Hayden, jeżdżący na Hondzie RCV1000R w specyfikacji „Open”. Z kierowców tej maszyny, Amerykanin wydaje się najszybciej dokonywać postępów, a dziś od lidera dzieliło go dokładnie 1.379sek. Pół sekundy wolniejszy był jego team-partner z ekipy Drive M7 Aspar – Japończyk Hiroshi Aoyama.
Pomiędzy tą dwójką znaleźli się tymczasem reprezentanci Ducati, znacznie jednak wolniejsi niż czwarty dziś „Dovi”. Jego zespołowy kolega Cal Crutchlow był jedenasty i tylko o 0.015sek wyprzedził Andreę Iannone. Strata tego duetu do Bautisty wyniosła półtorej sekundy. Nadal nie wiadomo, czy wszyscy reprezentanci producenta z Bolonii – tak jak Yonny Hernandez – nie będą przypadkiem startować w kategorii „Open”.
Na torze nie zabrakło też kierowców testowych. Dla Ducati jeździł Michele Pirro, dla Yamahy – Katsuyuki Nakasuga, zaś ponownie w stawce pojawili się reprezentanci Suzuki: Randy de Puniet i Nobuatsu Aoki.
Testy potrwają do piątku. Warto nadmienić, że tor był dziś brudny, tak więc dopiero jutro i pojutrze powinniśmy spodziewać się lepszych wyników.
Wyniki pierwszego dnia testów na Sepang:
1. Alvaro Bautista SPA Go&Fun Honda Gresini (RC213V) 2’00.848 (okr. 60/61)
2. Aleix Espargaro SPA NGM Mobile Forward Racing (FTR-M1) 2’00.900 | +0.052 (28/31)
3. Pol Espargaro SPA Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 2’00.999 | +0.151 (53/57)
4. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (Desmosedici) 2’01.029 | +0.181 (46/47)
5. Jorge Lorenzo SPA Yamaha Factory Racing (YZR-M1) 2’01.158 | +0.310 (54/56)
6. Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team (RC213V) 2’01.160 | +0.312 (46/47)
7. Valentino Rossi ITA Yamaha Factory Racing (YZR-M1) 2’01.349 | +0.501 (28/65)
8. Stefan Bradl GER LCR Honda MotoGP (RC213V) 2’01.491 | +0.643 (32/50)
9. Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 2’01.644 | +0.796 (47/54)
10. Nicky Hayden USA Drive M7 Aspar (RCV1000R) 2’02.227 | +1.379 (53/55)
11. Cal Crutchlow GBR Ducati Team (Desmosedici) 2’02.319 | +1.471 (45/48)
12. Andrea Iannone ITA Pramac Racing (Desmosedici) 2’02.334 | +1.486 (30/51)
13. Hiroshi Aoyama JPN Drive M7 Aspar (RCV1000R) 2’02.709 | +1.861 (57/59)
14. Colin Edwards USA NGM Mobile Forward Racing (FTR-M1) 2’02.743 | +1.895 (29/47)
15. Yonny Hernandez COL Pramac Racing (Desmosedici) 2’02.823 | +1.975 (45/50)
16. Hector Barbera SPA Avintia Blusens (FTR-Kawasaki) 2’02.975 | +2.127 (45/47)
17. Randy De Puniet FRA Suzuki Test Rider (XRH-1) 2’03.341 | +2.493 (66/73)
18. Scott Redding GBR Go&Fun Honda Gresini (RCV1000R) 2’03.553 | +2.705 (50/51)
19. Michele Pirro ITA Ducati Test Rider (Desmosedici) 2’03.991 | +3.143 (37/40)
20. Katsuyuki Nakasuga JPN Yamaha Test Rider (YZR-M1) 2’04.165 | +3.317 (41/45)
21. Mike Di Meglio FRA Avintia Blusens (FTR-Kawasaki) 2’04.885 | +4.037 (27/59)
22. Karel Abraham CZE Cardion AB Motoracing (RCV1000R) 2’05.638 | +4.790 (31/36)
23. Nobuatsu Aoki JPN Suzuki Test Rider (XRH-1) 2’07.302 | +6.454 (3/10)
Niebieski = klasa Fabryczna – jednostka ECU, oprogramowanie producenta.
Zbiornik paliwa o poj. 20 litrów, pięć zmian silnika w sezonie. Wszystkie silniki zespołu w ciągu roku muszą być jednakowe (zatrzymany rozwój).
Czerwony = klasa Otwarta – standardowy system ECU, wraz z oprogramowaniem.
Zbiornik paliwa o poj. 24 litrów, dwanaście zmian silnika w sezonie. Dozwolony rozwój jednostek w trakcie roku. Dodatkowo możliwość użycia bardziej miękkiej tylnej opony niż klasa Fabryczna.
Czarny = Zawodnik Testowy
Pierwszy dzień, więc spokojnie, wszystko wróci do porządku.
MM złamał kość strzałkową czy piszczelową ?