Jak zwykle niesamowitych emocji dostarczyli nam zawodnicy MotoGP podczas pierwszej w tym roku sesji kwalifikacyjnej, która odbyła się na torze Losail w Katarze! Po pole position sięgnął obrońca tytułu Marc Marquez, a czołową trójkę rozdzieliła mniej niż jedna dziesiąta sekundy! Aż dwie wywrotki zaliczył natomiast – w ciągu zaledwie 15 minut – faworyt do wygrania Q2, Aleix Espargaro.
Pomimo tego, że Marc Marquez w ten weekend powraca do ścigania po złamaniu prawej nogi w trakcie treningu, nie przeszkodziło mu to w sięgnięciu po pierwsze tegoroczne pole position. Ci, co obstawiali pobicie rekordu okrążenia z kwalifikacji jeszcze z 2008 pomylili się, ponieważ dziś #93 uzyskał czas 1’54.507, czyli o ponad pół sekundy gorszy.
Przewaga obrońcy tytułu mistrzowskiego nad rywalami była znikoma, ponieważ drugi w Q2 Alvaro Bautista stracił do pierwszego miejsca zaledwie 0.057sek. Po raz pierwszy w swojej karierze z pierwszego rzędu ruszy natomiast Bradley Smith, dla którego to drugi sezon w klasie królewskiej. Brytyjczyk stracił do Marqueza niecałą jedną dziesiątą sekundy.
W drugim rzędzie zobaczymy Andreę Dovizioso, który na Ducati – tak jak pozostała trójka jeżdżąca na Desmosedici – korzysta z przywilejów bardziej miękkiej mieszanki opon. Zaledwie 0.017sek wolniej od Włocha pojechał triumfator dwóch ostatnich rund w Katarze, Jorge Lorenzo. Kolejnych 0.042sek słabiej pojechał natomiast Dani Pedrosa, który jeszcze nigdy nie wygrał na obiekcie Losail. Warto zwrócić uwagę, iż dziś „Por Fuera” wydawał się być szybszy niż wczoraj i przede wszystkim, nieco mniej wściekły.
Siódmy czas przypadł Niemcowi Stefanowi Bradlowi, do którego mniej niż dwie dziesiąte stracił Cal Crutchlow. Brytyjczyk, tak jak i ostatni w Q2 – dwunasty – Pol Espargaro awansowali do drugiej części kwalifikacji dzięki dobrej jeździe w Q1. Obok #35, trzeci rząd uzupełni jutro Aleix Espargaro. Hiszpan wyraźnie nie wytrzymał presji, gdyż w ciągu zaledwie 15 minut dwukrotnie przewrócił się, grzebiąc szanse na start z pierwszego rzędu. Zaledwie dziesiąty – ale jednocześnie o mniej niż 0.6sek wolniejszy niż Marquez – był Valentino Rossi. Tuż za Włochem uplasował się jego rodak Andrea Iannone oraz wspomniany wcześniej młodszy z braci Espargaro – Pol.
Z dobrej strony w Q1 zaprezentował się Nicky Hayden, o cztery dziesiąte sekundy przegrywając awans do dalszej części walki o pola startowe. Obok niego, w piątym rzędzie zobaczymy jutro jego rodaka, a zarazem najstarszego zawodnika w stawce, Colina Edwardsa. Dwie kolejne lokaty wywalczyli dwaj inni kierowcy jeżdżący na produkcyjnej wersji Hondy – RCV1000R – Hiroshi AOyama i debiutujący w MotoGP Scott Redding.
Na deskach lądowało dziś jeszcze kilku kierowców, a najbardziej pechowym okazał się być zakręt numer dwa. Tam upadki zaliczyli Kolumbijczyk Yonny Hernandez i Australijczyk Brok Parkes, jak również pierwszą z dwóch swoich wywrotek Aleix Espargaro.
O 16:00 zawodników klasy królewskiej czeka jeszcze 20-minutowa sesja warm-up. Start wyścigu zaplanowano na 20:00. Nie zapomnijcie o typowaniu w naszej Lidze Typerów
Wyniki sesji kwalifikacyjnej w Katarze:
1. Marc Marquez ESP Repsol Honda Team (RC213V) 1m 54.507s
2. Alvaro Bautista ESP Go&Fun Honda Gresini (RC213V) 1m 54.564s | +0.057s
3. Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 1m 54.601s | +0.094s
4. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (Desmosedici) 1m 54.644s | +0.137s
5. Jorge Lorenzo ESP Movistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 1m 54.661s | +0.154s
6. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda Team (RC213V) 1m 54.703s | +0.196s
7. Stefan Bradl GER LCR Honda MotoGP (RC213V) 1m 54.871s | +0.364s
8. Cal Crutchlow GBR Ducati Team (Desmosedici) 1m 54.888s | +0.381s
9. Aleix Espargaro ESP NGM Forward Racing (Forward Yamaha) 1m 54.986s | +0.479s
10. Valentino Rossi ITA Movistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 1m 55.096s | +0.589s
11. Andrea Iannone ITA Pramac Racing (Desmosedici) 1m 55.127s | +0.620s
12. Pol Espargaro ESP Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 1m 55.152s | +0.645s
— Nie awansowali do Q2: —
13. Nicky Hayden USA Drive M7 Aspar (RCV1000R) 1m 55.894s | +0.488s
14. Colin Edwards USA NGM Forward Racing (Forward Yamaha) 1m 56.042s | +0.636s
15. Hiroshi Aoyama JPN Drive M7 Aspar (RCV1000R) 1m 56.479s | +1.073s
16. Scott Redding GBR Go&Fun Honda Gresini (RCV1000R) 1m 56.555s | +1.149s
17. Yonny Hernandez COL Pramac Racing (Desmosedici) 1m 56.648s | +1.242s
18. Karel Abraham CZE Cardion AB Motoracing (RCV1000R) 1m 56.715s | +1.309s
19. Hector Barbera ESP Avintia Racing (Avintia) 1m 57.006s | +1.600s
20. Danilo Petrucci ITA IodaRacing Project (ART) 1m 57.513s | +2.107s
21. Broc Parkes AUS Paul Bird Motorsport (PBM-ART) 1m 57.574s | +2.168s
22. Mike Di Meglio FRA Avintia Racing (Avintia) 1m 57.667s | +2.261s
23. Michael Laverty GBR Paul Bird Motorsport (PBM-ART) 1m 58.254s | +2.848s
niebieski = klasa fabryczna – jednostka ECU, oprogramowanie producenta. Zbiornik paliwa o poj. 20 litrów, pięć zmian silnika w sezonie. Wszystkie jednostki napędowe w ciągu roku muszą być jednakowe (zatrzymany rozwój).
czarny = klasa fabryczna (z ustępstwami) – jednostka ECU, oprogramowanie producenta. Przepisom podlega każdy producent, który w poprzednim sezonie nie wywalczył zwycięstwa na suchym torze (póki co Ducati, w przyszłości także inni producenci). Zbiornik paliwa o poj. 24 litrów, dwanaście zmian silnika w sezonie. Dozwolony rozwój jednostek napędowych w trakcie roku. Dodatkowo możliwość użycia bardziej miękkiej tylnej opony niż klasa fabryczna. Redukcja poj. silnika do 22 litrów w przypadku zdobycia a) zwycięstwa na suchym torze, b) dwóch drugich miejsc, c) trzech trzecich pozycji. Trzy zwycięstwa na suchym torze odbierają przywilej używania bardziej miękkiej, tylnej opony.
czerwony = klasa otwarta – standardowy system ECU, wraz z oprogramowaniem. Zbiornik paliwa o poj. 24 litrów, dwanaście zmian silnika w sezonie. Dozwolony rozwój jednostek napędowych w trakcie roku. Dodatkowo możliwość użycia bardziej miękkiej tylnej opony niż klasa fabryczna.
Wesoło :D Aleix się popisał… Zaskoczył mnie pozytywnie Smith, który najlepiej pogania nową Yamahę. VR46 bidnie strasznie, a podobno miał być odrodzony? Bez jajec… Lorek nawet wkurzony go odstawia jak chce
I weź tu teraz wytypuj pierwszą 10-tkę…. :)
Może być ciekawie.
Każdemu się zdarza, nawet Valentino. W wyścigu pewnie trochę pociśnie i wyprzedzi 4-5 kierowców.
Aleixa najbardziej szkoda, gdyby nie ta kraksa to pewnie by startował z pierwszego rzędu. Tak czy inaczej, nie mogę się doczekać jutrzejszego wyścigu.
Vale wyprzedzi pewnie jutro z 10 kierowców ale jeśli przegra z choć jednym kierowcą Ducati to będzie o czym myśleć. Marqez moim zdaniem powinien wyluzować w tym stanie ale ten gość to akurat chyba tego nie umie.
Eliminacje czysty dreszczowiec, szczególnie jeżeli chodzi o Aleixa. Szkoda go, bo weekend zaczął atomowo. Niestety jako fan VR46 muszę przyznać, że dzisiaj pojechał słabo, a miałem nadzieję, że będzie lepiej po całkiem udanych zimowych testach. MM93 trzeba przyznać pierwsza klasa. Jak oglądałem dzisiejsze eliminacje to chyba trzeba przyzwyczaić się że przyszedł czas na zmianę pokolenia w motoGP. Wyścig będzie ciekawy.
Iannone w tamtym roku stracił ok 1,8 sekundy do lidera w kwalifikacja… Dzisaj tylko 0,6 sekunyd Dovi w w tamtym ok 0.45 s a dzis tylko 0.137 Wiec progres u Czerwonych jest :-) Ciekawe jak bd z tempem w wyscigu ;-D
Ogólnie pierwsza 12 mieści się w granicy 0,5 sekundy wiec jutro bd arcyciekawie :-)
W tamtym roku dla Iannone był to debiut w MotoGP, więc różnica niekoniecznie musi przemawiać na korzyść progresu Ducati. No ale coś niewątpliwie ruszyło. Dorna pomieszała przed sezonem niesamowicie, ale chyba wszyscy tam odetchnęli. Tak ciasno w czołówce dawno nie było. Ja zacieram ręce.
Bradley trzeci sezon w MotoGP…? No chyba nie :)