Grand Prix Francji można uznać za – dotychczas – jeden z ciekawszych wyścigów w sezonie 2014, na początku którego nie brakowało manewrów wyprzedzania. Droga Marca Marqueza do triumfu nie była łatwa, ale ostatecznie sięgnął on po piąte zwycięstwo z rzędu, bijąc przy okazji kilka następnych rekordów.
Choć wczoraj Marc wywalczył pole position z przewagą aż siedmiu dziesiątych sekundy nad drugim Polem Espargaro, Marquez słabo spisał się na starcie wyścigu. Jeszcze na pierwszym okrążeniu spadł on, po szerokim wyjeździe w jednym z zakrętów, aż na dziesiąte miejsce! Broniący tytułu mistrzowskiego Hiszpan w pięknym stylu odrabiał straty, a w międzyczasie na czele doszło do przetasowań. Na samym starcie prowadzenie objął Andrea Dovizioso, po kilku kółkach spadając jednak za plecy Valentino Rossiego.
„The Doctor” uciekł rywalom na blisko sekundę, ale w tym momencie na drugą lokatę wysunął się #93 i zmiana lidera była tylko kwestią czasu. Za tą dwójką jechał Pol Espargaro, którego wkrótce wyprzedził Stefan Bradl. Nieco zaspali na pierwszych okrążeniach zarówno Jorge Lorenzo, jak i Dani Pedrosa, którzy choć odrabiali straty, to już nie w tak spektakularnym stylu jak Marquez. Już po jedenastu okrążeniach zawodnik Repsol Hondy był na drugim miejscu, by dwa kółka później wyprzedzić Rossiego po jego błędzie w jednym z łuków.
Od tego momentu przewaga Marca nad rywalami już tylko rosła, podobnie jak Valentino nad resztą zawodników. Za ich plecami trwała zacięta walka o miejsce numer trzy między młodszym z braci Espargaro, a Alvaro Bautistą. Do tego duetu zaczął też dojeżdżać – po wyprzedzeniu Jorge Lorenzo i Bradla, Dani Pedrosa.
Ostatecznie to Marquez sięgnął po zwycięstwo, swoje piąte w tym roku po starcie z pole position. Tym samym Marc pobił kolejny rekord i tylko umocnił się na prowadzeniu w tabeli generalnej. Drugi na mecie, po małych nerwach na koniec gdy doganiał go Alvaro Bautista, finiszował Valentino Rossi. Dla Włocha to 150. finisz na podium w klasie królewskiej, a jakby tego było mało – za dwa tygodnie wystartuje w swoim 300. wyścigu Grand Prix. Czołową trójkę uzupełnił właśnie „SuperBauti”, powracając do ścisłej czołówki po fatalnym początku sezonu.
Tylko sekundę do podium stracił Pol Espargaro, notując najlepszy finisz w karierze MotoGP. Do samego końca tegoroczny debiutant musiał bronić się przed Danim Pedrosą, któremu na koniec przypadło piąte miejsce. Hiszpan w tabeli generalnej traci już 42 punkty do lidera, a jego przewaga nad Rossim zmalała do zaledwie dwóch „oczek”. Dopiero szósty był, po popełnieniu kilku błędów, Jorge Lorenzo, który po kwalifikacjach zapowiadał walkę co najmniej o podium. Po dobrym początku, siódme miejsce przypadło Stefanowi Bradlowi.
Zaciętą walkę toczyli zawodnicy o pozycję numer osiem, z której zwycięsko wyszedł Andrea Dovizioso. Włoch wyprzedził najszybszego kierowcę „open”, Aleixa Espargaro oraz trzech Brytyjczyków: Bradleya Smitha, Cala Crutchlowa oraz Scotta Reddinga. Punkty wywalczyli jeszcze Yonny Hernandez, Hiroshi Aoyama i Karel Abraham. Po upadkach do mety nie dojechali Nicky Hayden, którego w pierwszej szykanie podciął Andrea Iannone. Włoch upadł jednak okrążenie później, a do pechowców dołączył jeszcze Hector Barbera. O szczęściu nie może też mówić Colin Edwards, który choć jechał po punkty, na sam koniec zaliczył awarię motocykla i „dopchnął” go do mety na siedemnastym miejscu.
Kolejne zmagania MotoGP już za niecałe dwa tygodnie na malowniczo położonym, włoskim torze Mugello.
Wyniki wyścigu we Francji:
1. Marc Marquez SPA Repsol Honda Team (RC213V) 44’03.925
2. Valentino Rossi ITA Movistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 44’05.411
3. Alvaro Bautista SPA Go&Fun Honda Gresini (RC213V) 44’07.069
4. Pol Espargaro SPA Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1)* 44’07.642
5. Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team (RC213V) 44’08.002
6. Jorge Lorenzo SPA Movistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 44’11.013
7. Stefan Bradl GER LCR Honda MotoGP (RC213V) 44’15.452
8. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (Desmosedici) 44’26.028
9. Aleix Espargaro SPA NGM Forward Racing (Forward Yamaha) 44’26.551
10. Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 44’27.033
11. Cal Crutchlow GBR Ducati Team (Desmosedici) 44’29.705
12. Scott Redding GBR Go&Fun Honda Gresini (RCV1000R)* 44’43.448
13. Yonny Hernandez COL Pramac Racing (Desmosedici) 44’46.469
14. Hiroshi Aoyama JPN Drive M7 Aspar (RCV1000R) 44’46.661
15. Karel Abraham CZE Cardion AB Motoracing (RCV1000R) 45’00.569
16. Michael Laverty GBR Paul Bird Motorsport (PBM-ART) 45’18.048
17. Colin Edwards USA NGM Forward Racing (Forward Yamaha) 45’23.648
18. Broc Parkes AUS Paul Bird Motorsport (PBM-ART)* 45’34.859
19. Mike Di Meglio FRA Avintia Racing (Avintia)* 45’38.446
— Nie dojechali do mety: —
Andrea Iannone ITA Pramac Racing (Desmosedici)
Hector Barbera SPA Avintia Racing (Avintia)
Nicky Hayden USA Drive M7 Aspar (RCV1000R)
niebieski = klasa fabryczna – jednostka ECU, oprogramowanie producenta. Zbiornik paliwa o poj. 20 litrów, pięć zmian silnika w sezonie. Wszystkie jednostki napędowe w ciągu roku muszą być jednakowe (zatrzymany rozwój).
czarny = klasa fabryczna (z ustępstwami) – jednostka ECU, oprogramowanie producenta. Przepisom podlega każdy producent, który w poprzednim sezonie nie wywalczył zwycięstwa na suchym torze (póki co Ducati, w przyszłości także inni producenci). Zbiornik paliwa o poj. 24 litrów, dwanaście zmian silnika w sezonie. Dozwolony rozwój jednostek napędowych w trakcie roku. Dodatkowo możliwość użycia bardziej miękkiej tylnej opony niż klasa fabryczna. Redukcja poj. silnika do 22 litrów w przypadku zdobycia a) zwycięstwa na suchym torze, b) dwóch drugich miejsc, c) trzech trzecich pozycji. Trzy zwycięstwa na suchym torze odbierają przywilej używania bardziej miękkiej, tylnej opony.
czerwony = klasa otwarta – standardowy system ECU, wraz z oprogramowaniem. Zbiornik paliwa o poj. 24 litrów, dwanaście zmian silnika w sezonie. Dozwolony rozwój jednostek napędowych w trakcie roku. Dodatkowo możliwość użycia bardziej miękkiej tylnej opony niż klasa fabryczna.
* – debiutant
Zacząłem się zastanawiać nad poprawą widowiska i mam dwie propozycję.
Start MM zawsze z ostatniego pola a w połowie wyścigu przejazd przez PitLane, ewentualnie przymusowa przerwa na cztery wyścigi. Tak serio doskonały wyścig MM myślę, że jest szansa na nowy rekord w ilości wygranych wyścigów w sezonie.
Zastanawia mnie brak problemów z oponami #93.
Prezentuje bardzo agresywny styl jazdy, a mimo to nie narzeka na opony.
Honda wydaję się być genialnie przygotowaną maszyną
Ja proponuję nową klasę dla MM.
Dać mu produkcyjną Hondę ;).
Tempo MM zaczyna być niepokojące.
Niesamowicie utalentowany chłopak, życzę Mu wszystkiego najlepszego, jednak dla widowiska lepiej żeby ktoś dotrzymywał Jego tempa.
Cieszy dobra postawa Rossiego, martwi kiepska Lorenzo.
Bautista zachował zimną krew z czym miewał problemy, ale dla mnie największym zaskoczeniem był Pol, nie sądziłem że będzie w stanie utrzymać tempo na całym dystansie.
Brawo… Alvaro Bautista! O ile pierwszą dwójkę dobrze wytypowałem i dobrze, że Valentino jest drugi (nie licząc kosmity, to jest pierwszy nawet!) o tyle, żeby Bauti trzeci wylądował? :D
Takie małe pytanko do Was: Bautista z szalikiem Atletico przed wyścigiem… wiecie za jakimi klubami są może inni kierowcy? Wiem, że Rossi jest za Interem a Lorenzo za Barcą.
Espargaro są za Barcą.
aa właśnie, też coś było :) pamiętacie coś jeszcze? Mogą być i z niższych klas, ewentualnie SBK-ów też
Biaggi – AS Roma
W F1 Hamilton – Arsenal
O Biaggim to nie wiedziałem, dzięki :)
A za kim jest ManiacJoe? :D
Na Ci akurat nie odpowiem :-) Juventus ma/miał sponsora(nie głównego) tego samego jaki widnieje na owiewkach Ducata AI29 ale czy tylko to powiązanie marketingowe czy też kibicuje Juve tego nie wiem :-)
Jak tak dalej pójdzie to Marquez w połowie sezonu wyjedzie na długie wakacje ( na 3 miesiące) i wróci na ostatni wyscig odebrać puchar. Cały wyscig był nawet ciekawy dzieki temu że taki Smith, Iannone, Batista, Espargaro na starcie jada bez względu na to co się stanie.
Kiedys Rossi teraz jego nastepca :)
Zauważyliście, że Pedrosie w czasie wyścigu oderwał się chyba jakiś czujnik z przedniego koła? A Yamaha tez dostała podobnie jak Ducati system chłodzenia hamulców.
Żeby tak Bautista jechał cały sezon to by sobie zasłużył na miejsce w Repsol Hondzie :D (żart)
Pierwsze dwa miejsca – no comment, choć liczyłem na to że Rossi powalczy z kosmitą.
Co z liga Typow kiedy kolejny bilet?? I kiedy aktualizacja?
Liga już sprawdzona. Bilety już niedługo :)
Bym zapomniał: Lorenzo wystawił taką małą tabliczkę przed wyścigiem – bring back our girls chyba.
Ktoś może mi wytłumaczyć co to za akcja?
http://www.glamki.pl/news/z-zycia-gwiazd/gwiazdy-potepiaja-terroryzm-akcja-bring-back-our-girls-trwa,67_13938.html
Dzięki :) zapomniałem o tym.
Brawa dla Marca, to co robi w tym sezonie jest nie do opisania… Styl jazdy imponuje, mocno i agresywnie a wyprzedzanie rywali to poezja z jaką łatwością to robi… jednak wg mnie brak mu troche „charyzmy”
To nie to samo jak wygrywał Rossi czy nawet Biaggi w WSBK
Liczyłem na Czerwonych a wyszło słabo… Szkoda Iannone
Co do jego charyzmy to jestem podobnego zdania. Bez wątpienia to obecnie najlepszy zawodnik i na torze nie ma sobie równych, ale brakuje mi w nim tego „czegoś”. Taką charyzmę ma Rossi i miał ją SuperSIC moi zdaniem.
Macie na myśli wszelkie celebracje zwycięstw w stylu Valentino po wyścigu (jak rozwijanie plakatu z 100 wyścigami; graniem w kręgle (Jerez 2007), czy koniecznością załatwienia potrzeb w pobliskim Toitoi)? :D Marquez ponoć jest bardzo skromny, więc chyba nie doczekamy się tego w jego wykonaniu.
Trzeba poczekać na innych, może w przyszłości Jack Miller? ;)
Ja już nie wiem, co musi się stać, by Marc mógł nie wygrać heh. Dziś wyjazd poza tor, w efekcie czego dziewiąte miejsce,a i tak dogonił i przegonił z łatwością rywali. Nawet Vale mu pomógł swoim błędem, choć i tak zapewne MM, by go wyprzedził. Gość jest poza zasięgiem rywali, jak kiedyś był Vale.
Marquez jest za dobry na motogp.
Szkoda, że nie ma Stonera. Myślę, że mógłby powalczyć z Marciem jako chyba jedyny.
Choćby M1 dostała lepszą ramę ( na hamowaniach ) i mocniejszy silnik to ani Vale i Lorek nie byliby wstanie pokonać #93. Vale był/jest szybszy niż jego pokolenie i następne ( Lorek, Pedrosa itd. ). Tak samo jak Marquez teraz. To będzie dłuugggggaa dominacja.
Dlaczego Stoner mógłby z nim powalczyć ? Z tego co pamiętam to Stoner unikał walki jak ognia a gdy już do niej dochodziło to strasznie płakał po wyścigu :) Myślę że gdyby wrócił byłoby podobnie :D
Zależy o jaką walkę chodzi. :D W 2007 roku poradził sobie bez problemu z psychiką i do dziś niestety pamiętam dość bolesną porażkę Rossiego z Katalonii tamtego roku.
No tak :) ale tylko przez rok zachowywał się jak prawdziwy mistrz :) Potem były już tylko narzekania i tak do końca kariery :)
No w sumie masz rację. :) Ciekawe, co będzie, aż Marquez znajdzie sobie godnego rywala i jaką 'taktykę’ przyjmie. Czy tę Stonera z 2008+ czy bardziej pokorną. :D
Zobaczymy jak dorośnie, póki co wygląda jak grzeczny uśmiechnięty chłopiec :D
„Za dobry” nie do końca sie z tym zgodzę… Wielki talent to na pewno ale czy z innej ligi ? W tym sezonie wygrywa wszystko ale dużo wkładu na jego sukces daje RC214V które jest najlepsze na dzień dzisiejszy.
Pasuje do jego stylu jazdy. Zobacz jak na „świetnej” Hondzie radził sobie Dani :)
Dani dostaje Baty, i wg mojej opinii powinien opuscic repsola, z drugiej jednak strony dobrze jeździ zespołowo, nie przeszkadza Marcowi w drodze po tytuł i nie stwarza większych problemów wiec to idealny tzw. „Drugi” kierowca/ motocyklista w zespole.
Wracając do odpowiedzi mialem na mysli stwierdzenie że MM jest „za dobry na motogp”. W moich oczach( i pewnie wielu innych) na te słowa jeszcze nie zyskał . W tym sezonie RC daje mu przewagę jeszcze przed wyjazdem na tor, dokładając do tego jego talent i opanowanie w tak młodym wieku do tego świetne tempo wyścigowe i kwalifikacyjne, umiejętność ustawienia Hondy oraz wykorzystanie jej całego potencjału, wszystko to daje w efekcie dominację 93 w tym sezonie.
Wg mnie „Duet” MM93 i HRC zasługują na takie stwierdzenie anie sam Marc. Gratki lecą zawsze do motocyklisty/kierowcy i słusznie, ale te gratki również powinny być kierowane do Inżynierów i mechaników całego HRC, którzy pracują nad poprawą niedoskonałości ich motocykla, przygotowują go do każdego wyścigu i ulepszają.
Oczywiście to tylko moje osobiste zdanie :-)
Czekam jeszcze jak Marq ruszy z pit lane, a i tak wygra :D
No dobrze a co sie dzieje z Lorkiem…? Tzn z jego forma i checią walki????. Jako eteatowa ,,hejterka”…Lorka , która ,,kocha go nienawidzić”…zaczełam mu współczuć…
Pewnie tak na 100% to mógłby się tylko sam Jorge wypowiedzieć. Ale gdybym miał stawiać, to oddałbym wszystko na to, że psycha mu siada.
Jorge na pewno nie siadł psychicznie, fakt że w tym sezonie przegrywa teamową VR46″ oraz z MM93 i nie tylko, daje powody do rozpaczy ale Jorge ma większe ambicje, chce za wszelką cene pokazać że dorównuje Marcowi i do tego na pewno dąży i dążyć bd , a to że Motocykl nie pozwala to jest juz inna sprawa… :-)
Też mam wrażenie, że Jorge nie wytrzymuje tego sezonu psychicznie. Zaczęło się od problemów z oponami, potem false start, a w ostatnich wyścigach przegrywa z Vale. Problemem nie jest motocykl, ale jego psychika. Nie przepadam za nim, ale przydałoby się, żeby ktoś w końcu zaczął rywalizować z Marquezem (nie mówię, że wygrywać, ale przynajmniej postarać się, żeby Marc nie wygrywał tak łatwo).
Lorek siada psychicznie a po drugie nie potrafi ustawić motocykla .NIESTETY Marka zatrzyma tylko śmierć lub kalectwo,mija rok od wyścigu w mugello gdzie zeskoczył z motocykla przy prędkości 337 km na godz na prostej.Mam nadzieje że pobije wszystkie rekordy. GIACOMO AGOSTINI ma 17 tytułów mistrza świata ale nikt nie mówi o tym że miał możliwość startowania we wszystkich klasach w czasie jednej imprezy
Pojechałeś z grubej rury teraz. Nikt nie mówi o tytułach Ago w kilku klasach jednocześnie, bo 99% osób wie o tym i nie ma sensu tego wałkować. Co do pewności, że MM pobije wszystko i wszystkich to poczekajmy aż to faktycznie zrobi. W 2006 roku nikt się nie spodziewał, że tytuł zdobędzie Hayden, a w 2007 Stoner. Zobaczymy co się wydarzy po zmianie przepisów i opon.