Przed każdym kolejnym sezonem World Superbike pojawiają się pytania o tzw. balance of performance – czyli balans między osiągami wszystkich motocykli w stawce. Rozwiązanie to nie podoba się wielu fanom wyścigów, którzy uznają je za sztuczne wyrównywanie szans producentów, albo wręcz faworyzowanie jednych kosztem drugich.
W World Superbike odbywa się to poprzez ograniczanie maksymalnych obrotów. W sezonie 2023 pojawiają się nowe lub poprawione modele kilku producentów. Jednak nowe motocykle będą zachowywały limity obrotów swoich poprzedników. W sumie ważną homologację posiadają maszyny ośmiu producentów, w tym takich które już od lat nie są aktywnie zaangażowane w WSBK, jak Aprilia, MV Agusta czy nawet Suzuki.
Limity obrotów w serii wyścigowej World Superbike zostały wprowadzone w celu zapewnienia wyrównanej rywalizacji między różnymi producentami motocykli oraz zwiększenia bezpieczeństwa zawodników poprzez kontrolowanie prędkości, a także zmniejszenia różnic w osiągach między zespołami fabrycznymi a prywatnymi.
Limity obrotów określają maksymalną liczbę obrotów na minutę (RPM) dla silników w każdym modelu motocykla, co zapobiega przekroczeniu maksymalnej mocy i prędkości, która może zostać osiągnięta przez motocykl.
Źródło: FIM, worldsbk.com
Takie mam pytanko. Czy ciecie obrotow dotyczy motocykli wygrywajacych przynajmniej poprzedni sezon czy tez dopiero po kilku wygranych sezonach z rzedu? Ktos sie orientuje w tym temacie? Kawa w poprzednich sezonach miala obcinane obroty dopoki zdobywala mistrzostwo a Ducati zachowalo limit zeszloroczny.
@harnas Jeśli naprawdę interesują Cię takie informacje, polecam ściągnąć sobie regulamin na sezon 2023 ze strony FIM. Ducati miało ścięte obroty w 2019 roku mimo że nie zdobyło żadnego tytułu. Po prostu monitorowane są na bieżąco osiągi i wyniki, i jeśli któryś producent zaczyna mocno odskakiwać, to wtedy jest reakcja – cięcie obrotów. Nie ma niestety podane w jaki sposób jest to dokładnie obliczane, a jedynie jakie „zmienne” się bierze.
3. The rev limit may be updated (according to Art. 2.4.2.3) at the end of
every 3rd event provided at least 3 events remain in the season.
4. The rev limit may also be updated at the end of the season.
Ducati nie mogło mieć ciętych obrotów po 2022, bo wyścigi były niesamowicie wyrównane. Cięcie było w 2019 jak Bautista wygrał 11 razy z rzędu.