Mimo utraty pole position i startu z czwartego miejsca, Alvaro Bautista (Ducati) nie miał większych kłopotów z wygraniem szóstego (na siedem) wyścigów w tym sezonie World Superbike. W Holenderskim Assen aktualny mistrz w pokonanym polu pozostawił Jonathana Rea (Kawasaki) oraz Topraka Razgatlioglu (Yamaha). Kolejni zawodnicy zanotowali duże straty do TOP3.
Wyniki 1. wyścigu | ||||
POS | RIDER | NAT | TEAM | TIME |
1 | Alvaro Bautista | SPA | Aruba.It Racing Ducati | 21 Laps |
2 | Jonathan Rea | GBR | Kawasaki Racing Team WorldSBK | +3.148s |
3 | Toprak Razgatlioglu | TUR | Pata Yamaha Prometeon WorldSBK | +3.891s |
4 | Andrea Locatelli | ITA | Pata Yamaha Prometeon WorldSBK | +10.105s |
5 | Axel Bassani | ITA | Motocorsa Ducati | +10.498s |
6 | Dominique Aegerter | SWI | GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team | +13.952s |
7 | Alex Lowes | GBR | Kawasaki Racing Team WorldSBK | +14.098s |
8 | Remy Gardner | AUS | GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team | +16.942s |
9 | Danilo Petrucci | ITA | Barni Spark Racing Team | +17.807s |
10 | Scott Redding | GBR | ROKIT BMW Motorrad WorldSBK Team | +18.066s |
11 | Xavi Vierge | SPA | Team HRC WorldSBK | +22.002s |
12 | Garrett Gerloff | USA | Bonovo Action BMW | +23.632s |
13 | Michael Van Der Mark | NED | ROKIT BMW Motorrad WorldSBK Team | +23.819s |
14 | Philipp Oettl | GER | GoEleven Ducati | +25.088s |
15 | Michael Ruben Rinaldi | ITA | Aruba.It Racing Ducati | +26.803s |
16 | Lorenzo Baldassarri | ITA | GMT94 Yamaha | +34.593s |
17 | Loris Baz | FRA | Bonovo Action BMW | +34.719s |
18 | Bradley Ray | GRB | Motoxracing Yamaha WorldSBK Team | +47.346s |
19 | Hafizh Syahrin | MAL | PETRONAS MIE Racing HONDA Racing | +50.486s |
20 | Oliver Konig | CZE | Orelac Racing Kawasaki | +52.310s |
21 | Eric Granado | BRA | PETRONAS MIE Racing HONDA Racing | +1’00.902s |
22 | Gabriele Ruiu | ITA | Bmax Racing | +1’01.202s |
23 | Isaac Vinales | SPA | TPR by Vinales Racing | +1’14.042 |
24 | Tom Sykes | GBR | Puccetti Kawasaki | DNF |
25 | Iker Lecuona | SPA | Team HRC WorldSBK | DNF |
Źródło: crash.net
Jak to jest z tymi ograniczeniami obrotów jest jakiś regulon jak to wygląda?? jak kawa dominowała to zaraz kastrowali moc. A dukaty drugi sezon dominacja i chyba be zmian jak chodzi o obroty??
Kawa nie miała nigdy obniżanych obrotów w okresie od 2018 roku, gdy wprowadzono aktualne przepisy. Jedyna sytuacja z nimi to ta z 2021 roku, kiedy wprowadzili jakieś zmiany w motocyklu przed sezonem, dzięki czemu krótko w testach mogli pojeździć z wyższymi obrotami. Ale Dorna uznała, że nie wprowadzono wymaganej ilości nowych części, aby otrzymać nową homologację, więc zostali z zeszłoroczną i cały czas mieli 14.600 zamiast 15.100 o które wnioskowali. Trochę ich zrobiono w konia, bo ogłoszono to tuż przed startem sezonu. No ale nie było to obcięcie, tylko dalej ten sam limit. Tylko Ducati miało faktycznie obcięte obroty w 2019, kiedy dominował Bautista – ścięli o 250. Yamaha i Honda miały dodawane o bodajże 500. W zeszłym roku nie było dominacji Ducati – pod uwagę bierze się różnice czasów między producentami, ta nie była wystarczająca. Zmiana może się dokonać między sezonami, albo co trzy rundy w trakcie. A więc istnieje możliwość, że jeśli algorytm wykaże różnice, to Ducati może zostać ścięte o 250 już niedługo. Kawasaki ma też szansę na zyskanie tych niedoszłych 500 z 2021 roku ale chyba przy nowej homologacji w przyszłym roku – nie wiem dokładnie jak to wygląda bo trzeba pamiętać, że limity bazują na modelach produkcyjnych. Kawa musi po prostu mieć drogowy motocykl o odpowiednio wysokich obrotach.
Problem z tym balance of performance jest taki, że jest to kompletnie nieprzejrzyste dla fanów wyścigów. Tak naprawdę nikt poza organizatorami i zespołami nie wie, jakie dokładnie muszą być spełniane warunki aby limit został nałożony. Do tego dochodzą jeszcze różnice w tym jak motocykle radzą sobie na obecnych oponach co jeszcze komplikuje obraz sytuacji. Bautista jest też po prostu super-lekki, dlatego wymiata na tym motocyklu. A limit trzeba nałożyć na każdego zawodnika na danym typie motocykla. Myślę, że w Dornie o tym wiedzą i powiem szczerze – zdziwię się, jeśli Ducati dostanie niższe obroty. Rozwiązaniem może być limit wagowy, ale to najwcześniej w 2024 roku.
Trudno znaleźć takie informacje ale mnie też się wydaje, że były artykuły, które mówiły że Kawa miała ciete obroty w czasach swojej dominacji. A dominacja to dominacja. Nie ma znaczenia czy wygrywasz o sekundę czy o 10 sekund. Jak ktoś wygrywa wszystkie wyścigi to dominuje. Ja akurat kibicuje zielonym ale umówmy się, za jak ktoś wygrywa tak dużo i tak długo to jest to źle dla widowiska. I wtedy i dzisiaj.
no praktycznie w tych samych latach co Rea dominował też Mareczek, tam nikt jakoś o cięciu obrotów nikt nie mówił?
@harnas Tak, ale było to przed wprowadzeniem aktualnych przepisów i 'algorytmu’. Został on wprowadzony właśnie po to, aby zaprzestać uznaniowego traktowania poszczególnych producentów, i oprzeć się na twardszych danych. Wydaje mi się, że Kawasaki najwięcej straciło kiedy wprowadzano aktualne przepisy (obcinano wtedy ogólnie osiągi wszystkim producentom): po sezonie 2017 obcięto ich o 1100 obr/min, do 14.100. Ale w tym samym momencie też o 1100 obcięto Aprilię, a Ducati miało jeszcze motocykl V2 z dużo niższym limitem. Wydaje mi się, że to ta sytuacja jest podnoszona jeśli się mówi, że Kawasaki miało obcinane obroty zawsze jak odnosiło sukcesy. Rok później z nową homologacją zyskali 500, do aktualnych 14.600. W żadnym wyścigu od 2018 roku nie mieli wyższych obrotów niż teraz.
Tu jest tabelka zrobiona przez jakiegoś usera, wydaje mi się na pierwszy rzut oka, że się zgadza. https://www.reddit.com/r/wsbk/comments/av7biq/rev_limits_comparison_table/?onetap_auto=true
tylko to wszystko jest bez sensu bo przecież na ducati dominuje tylko jeden zawodnik, nie widać jakiejś przewagi ducati nad kawasaki czy yamaha wśród innych zawodników, tak jak widać to wyraźnie w Motogp, więc moim zdaniem to jest głupie, różnicę robi przede wszystkim Bautista jako zawodnik, a nie jestem wcale jakimś jego fanem ani tym bardziej Ducati