Przed nami kolejna – ósma już runda tegorocznego sezonu World Superbike Championship. Tym razem zawodnicy zagoszczą w Hiszpanii, aby walczyć o kolejne punkty do klasyfikacji generalnej mistrzostw. Jednak zanim rozpoczniemy emocjonować się samymi zawodami, warto zapoznać się z krótką historia tego obiektu.
Motorland Aragon jest jednym z najbardziej nowoczesnych centrów sportów motorowych na świecie. Znajduje się on w mało zaludnionym regionie północno-wschodniej Hiszpanii, w otoczeniu malowniczego krajobrazu wzgórz. Obiekt Ciudad del Motor de Aragón – w języku hiszpańskim, został otwarty w 2009 roku i szybko stał się popularnym miejscem dla międzynarodowych serii wyścigowych. Tor znalazł się w kalendarzu MotoGP w 2010 roku, podczas gdy FIM Superbike World Championship zadebiutował tam w zeszłym roku. Obiekt jest również wykorzystywany przez cały rok do testowania – przez wiele zespołów sportów motorowych na dwóch i czterech kołach.
Motorland Aragon znajduje się prawie trzy godziny jazdy samochodem na zachód od Barcelony, niedaleko Alcañiz – 16.000 miasta w autonomicznej prowincji Aragonii. Alcañiz cieszy się długą tradycją sportów motorowych – wyścigi odbywały się tu regularnie na torze ulicznym „Circuito Guadalope” w latach 1965 – 2003. Jednak ta epoka dobiegła końca, wraz z zakończeniem budowy toru Motorland Aragon. Nowy obiekt został zaprojektowany przez niemieckiego projektanta Hermanna Tilke, który jest autorem wielu torów na całym świecie. Cały obiekt, oprócz toru wyścigowego zawiera również kompleks torów do jazdy gokartami, centrum technologiczne oraz centrum rekreacyjne.
Sam tor wyścigowy posiada wiele konfiguracji i dwie sekcje boksów, co czyni go bardzo wszechstronnym obiektem. W World Superbike Championship wyścigi odbywają się na torze o długości 5344 metrów, którego szerokość zawiera się pomiędzy 12 a 15 metrów, a najdłuższa prosta ma prawie 1,8 km długości. Układ ten jest uważany za technicznie bardzo wymagający. Bardzo szybkie sekcje prowadzą do zacieśniających się zakrętów, ale również, znajdują się kombinacje zakrętów, które wymagają płynnego stylu jazdy. Asfalt oferuje mnóstwo przyczepności i jest bardzo szorstki – co może prowadzić do szybkiego zużycia opon, szczególnie w wysokich temperaturach. Wyzwaniem dla zespołów jest znalezienie właściwego set-upu, aby poradzić sobie z tymi wszystkimi czynnikami.
Podobnie jak w portugalskim Portimao, zawodnicy będą się tu zmagali ze „ślepymi” wzniesieniami oraz schodzącymi w dół łukami, a połączenie zakrętów numer siedem i osiem, przypomina słynny korkociąg z toru Laguna Seca w USA. Kluczem do płynnego przejechania tych sekcji, jest znalezienie odpowiedniej linii przejazdu. Kolejnym ważnym punktem na torze jest ostatni zakręt, gdzie zawodnicy muszą wcześnie przyspieszyć, aby nabrać wystarczająco dużo prędkości na prostej start – meta, która wiedzie pod górę. Na jej końcu znajduje 90-cio stopniowy zakręt w lewo – jedno z wielu miejsc w których występuje możliwości wyprzedzania.
W zeszłorocznych mistrzostwach World Superbike odbywających się w Aragonii, Pole Position wywalczył Marco Melandri – który zwyciężył również w pierwszym wyścigu, a w drugim triumfował jego rodak Max Biaggi. Rekord okrążenia należy natomiast do hiszpańskiego zawodnika, który w tym roku broni mistrzowskiego tytułu – Carlosa Checa. Ustanowił go w ubiegłym sezonie czasem 1’58,862 sek.