10 maja wystartowały treningi do jednego z najsłynniejszych wyścigów ulicznych, North West 200 który odbywa się w Irlandii Północnej. Trasa wyścigu przebiega przez drogi publiczne miast Portstewart, Colerine oraz Portrush. North West jest jednym z najszybszych wyścigów ulicznych, gdzie prędkości rzędu 320 km/h nie są niczym dziwnym. W 2013 roku, podczas treningów, Martin Jessop osiągnął zawrotne 335 km/h! Pierwsza edycja odbyła się w 1929 roku, średnio przyciąga ok. 150 000 kibiców.
Postanowiliśmy sprawdzić co u najpopularniejszych zawodników.
John McGuinness
John McGuinness twierdzi, że jest w stanie sięgnąć po trofea podczas tegorocznej edycji NW 200. Pomóc ma mu w tym zespół Honda Racing z którym „Król Gór” współpracuje od lat. Ostatnio John brał udział w testach przedstępnych do wyścigu podczas których pobił swoje osobiste rekordy. McGuinness spędził także 2 dni na testowaniu ustawień podwozia, silnika oraz nowego zawieszenia Ohlins.
Jeszcze w zeszłym roku często można było słyszeć wątpliwości dotyczące formy 44’letniego Anglika ale po sensacyjnej wygranej w Senior TT John skutecznie zamknął wszystkim usta. Warto dodać, że podczas tego fenomenalnego wyścigu ponownie pobił rekord okrążenia Mountain Course.
Solidnie testowaliśmy ubiegłego tygodnia mówił John, mieliśmy kilka rzeczy które należało poprawić ale udało się na z tym uporać. To wciąż ta sama CBR którą kocham i uwielbiam ale nie możemy stać w miejscu ponieważ konkurencja jest bardzo silna. Musieliśmy wprowadzić kilka zmian, to tu to tam ale jesteśmy gotowi. Czuję się świetnie, mam fantastyczne tempo i czuję się bardzo pewnie.
Ryan Farquhar
W ostatniej chwili swoją obecność na NW 200 potwierdził również Ryan Farquhar. Wyścigowy weteran początkowo miał zastąpić Guy’a Martina wyłącznie podczas Tourist Trophy
Farquhar dopiero niedawno po raz pierwszy dosiadł potężnego BMW S1000 RR podczas testów wraz ze swoim zespołowym kolegą, Ian’em Hutchinsonem.
Bardzo cieszyłem się z możliwości startu w TT w teamie Tyco ale w głębi cały czas miałem nadzieję, że uda mi się wystartować również podczas North West 200 powiedział Farquhar. Miałem cały dzień na pracę z zespołem i doskonalenie ustawień co oznacza, że podczas wyścigu na pewno nie będziemy próżnować.
Peter Hickman
Po udanym starcie sezonu w British Superbike Peter Hickman liczy na równie dobre wyniki podczas tegorocznego NW 200. Zawodnik z Lincolnshire wygrał trudny, pierwszy wyścig na torze Silverstone a dzięki temu czuje się zdecydowanie pewniej i widzimy naprawdę duży potencjał w swojej ZX-10R.
Hickman, mimo krótkiej ‘drogowej’ kariery, ma na swoim koncie świetne starty w tym wygrane na tak prestiżowych imprezach jak UlsterGP i MacauGP.
Warto zaznaczyć, że obecne ZX-10R Petera to jego pierwszy, pełnoprawny Superbike dzięki któremu będzie mógł sprawniej walczyć z konkurentami.
To jest ten sam motocykl którego używam w cyklu BSB co jest bardzo pomocne ponieważ doskonale go znam. Ciężko pracowaliśmy przez całą zimę co było widać na Silverstone gdzie byliśmy od razu konkurencyjni i mogliśmy skutecznie powalczyć o wygraną. Oczywiście wyścigi drogowe to zupełnie co innego ale tegoroczne ZX-10R jest bardzo stabilną i mocną maszyną. Wraz z Superbikiem testowaliśmy również Superstocka i jest równie świetny. Czuję się świetnie i wierzę, że stać mnie na wiele.
James Hillier
Po zdobyciu trzech podiów podczas zeszłorocznego TT, James Hillier patrzy na zbliżający się sezon z optymizmem. Zawodnik z Hampshire otwarcie przyznał, że liczy na dwa podia podczas obecnego North West 200.
James również korzysta z tegorocznego ZX-10R w specyfikacji Superbike oraz Superstock. Oprócz tego wystartuje w klasie Supersport na Kawasaki 636 oraz Supertwin na skonstruowanym na bazie ER-6 motocyklu. Wszystkie maszyny są w tegorocznej specyfikacji, również po dużych przedwyścigowych testach które pomogły w optymalnym ich ustawieniu. James jest bardzo szybkim zawodnik, ma świetne zaplecze więc może namieszać.
Czuję się dobrze, jest gotowy mówił James. Zrobiłem więcej testów niż kiedykolwiek ponieważ musieliśmy włożyć trochę pracy w nowe ZX-10R ale jestem przygotowany jak nigdy wcześniej. Chcę dać z siebie wszystko podczas North West i wrócić do podiumowej formy którą pokazałem w 2012 i 2013 roku. Mamy potencjał aby zakończyć wyścigowy weekend na dobrych pozycjach.
Jeżeli chodzi o najważniejsze wiadomości z padoku to by było na tyle.
Pierwsze jazdy odbyły się wczoraj (tj. 10 maj).
Supersport
Będący na „swoim” terenie Alaistar Seeley ponownie imponuje. Zawodnik z Irlandii Północnej zawsze świetnie radzi sobie podczas North West 200 i nie inaczej było tym razem. W pierwszych treningach klasy Supersport wykręcił pierwszy czas. Drugi Ian Hutchinson miał aż 3,8 sekundy straty!
Seeiley pokonał prawie 14,5 kilometrową trasę w 4,37,395 co dało mu komfortową przewagę nad „Hutch’ym”. Trzeci był Martin Jessop na Triumphie.
Pochodzący z Ulsteru Lee Johnson zanotował czwarty czas pokazując, że nie zamierza się poddawać po wypadku którego doznał trzy tygodnie temu podczas jednego z wiosennych lokalnych pucharów. Piąty czas to John McGuinness przed Dean’em Harisson’em oraz Michael’em Dunlop’em. Bruce Wszechmogący czyli Bruce Anstey miał ósmy czas, za nim William Dunlop na R6 a pierwszą dziesiątkę zamknął James Hillier na Kawasaki
Superbike
Po dominacji w klasie Supersport Alaistar Seeley czuł się pewnie i miał nadzieję na kolejne rekordy, tym razem w klasie Superbike. W klasie tych najmocniejszych motocykli musiał ustąpić Michael’owi Dunlop’owi który był szybszy o 0,581 s. Trzeci tym razem był Ian Hutchinson na BMW, czwarty John McGuinness który po raz pierwszy przekroczył barierę320 km/h na Triangle Circuit. Michael Rutter był piąty przed James’em Hillier’em, Peter’em Hickman’em. Następnie zameldowali się Conor Cummins, Bruce Anstey oraz Lee Johnston.
Supertwins
W klasie Supertwins niespodziewanie najszybszy był Martin Jessop na Kawasaki przed Ivan’em Lintinem, również na Kawasaki. Żywa legenda, Ryan Farquhar był trzeci tuż przed James’em Hillier’em.
Superstock
Klasa Superstock została podbita przez Michael’a Rutter’a. 13’krotny zwycięzca North West pobił rekord okrążenia ustanawiając czas 4,25,021 i średnią prędkość na poziomie 196km/h. Alaistar Seeley kontynuował dobrą passę i kolejny raz zmieścił się w TOP 3 meldując się na drugiej czasówce przed Ian’em Hutchinson’em.
Sesja Superstock została zdominowana przez motocykle BMW Które zajęły pierwsze siedem miejsc!
Michael Dunlop wykręcił czwarty czas na motocyklu przygotowanym przez jego własny team. Za nim zameldowali się Lee Johnston, Martin Jessop oraz Gary Johnson (wszyscy na BMW). Dopiero ósma pozycja przypadła kierowcy Kawasaki, Dean’owi Harisson’owi przed Horstem Saigerem oraz starszym z braci Dunlop czyli William’em
Kilku zawodników (m.in. Peter Hickman, James Hillier, John McGuinness) nie zdążyło wykręcić żadnego czasu po wypadku jednego z zawodników.
Na deser jedno z najlepszych okrążeń na North West 200. W akcji Steve Plater, Guy Martin oraz John Mcguinness.
Dzięki za artykuł! Zawsze za mało było o serii wyścigów drogowych. A tu parę fajnych newsów.
Ode mnie też dzięki! Extra artykuł! Zawsze się szuka takich by być na bieżąco w tych fascynujących wyścigach drogowo-ulicznych, no i czeka się niecierpliwie na filmy z wyścigów. To ściganie chyba lepsze niż czekolada i jazda nocą, a może nawet i Moto GP ;p Chociaż mój ulubiony zawodnik powiedział kiedyś, że North West 200 go nudzi i jego babcia mogłaby tam tez jechać na pełnym gazie :D Szkoda mi że nie będzie go w tym roku ani tu ani na TT.