Numer: #69
Narodowość: Hiszpan
Data urodzenia: 4 maj 1987
Miejsce urodzenia: Palma de Mallorca
Debiut: MotoGP: Katar 2008
Zespół: Yamaha Factory Racing
Motocykl: Yamaha YZR-M1
Strona internetowa: www.jorgelorenzo.com
Waga: 65 kg
Wzrost: 172 cm
Jorge Lorenzo urodził się 4-tego maja 1987 roku w Palma de Mallorca w Hiszpanii. Jazdę na motocyklu rozpoczął w wieku zaledwie 3 lat, kiedy to po raz pierwszy zaczął jeździć na motocrossi’e. W 1995, mając ledwie 8 lat, wygrał tytuł Balearic (wyspa w Hiszpanii). W następnym sezonie zwyciężył na swej wyspie tytuł w minicrossi’e, trialu, minimoto oraz w juniorskim motocrossi’e.
Jorge wystąpił w wyścigach drogowych, na swej rodzinnej ziemi, w 1997 roku. Nie zajęło mu dużo czasu dostosowanie się do kategorii Aprilia 50cc Cup i już w sezonie 1998 sięgnął w tejże klasie po tytuł. Wbrew temu, że dwa lata później był zbyt młody (miał zaledwie 13 lat) by wystąpić w hiszpańskich Mistrzostwach 125cc, to jednak udało mu się. Stał się najmłodszym zwycięzcą wyścigu w historii europejskich wyścigów motocykli o pojemności 125cc.
Jeszcze raz pokazał swoją klasę, gdy w 2002 roku wystąpił w trzeciej rundzie sezonu Mistrzostw Świata 125cc na motocyklu Derbi. Ponieważ minimalny wiek zawodnika jeżdżącego w tej kategorii wynosi 15 lat, Jorge musiał więć opuścić pierwszy dzień treningów. Gdy w sobotę miały miejsce jego upragnione urodziny, zadziwił wszystkich zakwalifikowując się do wyścigu, który ostatecznie zakończył na 22 miejscu (startując z 33-ciego pola).
W 2003 Lorenzo wygrał swoje pierwsze Grand Prix w Rio, a następnie 3 kolejne wyścigi przed zakończeniem sezonu 2004. Zawodnik pochodzący z Majorki łącznie, w 125-tkach, stanął 9 razy na podium a trzy razy startował z Pole Position. W swym trzecim sezonie w tejże kategorii wywalczył czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej, tak nielubiane przez zawodników.
Z zespołem Fortuna Honda przeszedł do klasy 250cc w roku 2005. Swój debiutancki sezon w ćwierćlitrówkach zakończył na piątym miejscu w „generalce” notując przy tym 6 podiów i 4 starty z pierwszej pozycji. Rok później bardziej doświadczony Jorge, stał się postacią pierwszoplanową tejże klasy ścigając się na Aprilii. Wygrał 8 wyścigów, dokładając do tego jeszcze trzy podia i 10 Pole Position. Te rewelacyjne rezultaty pozwoliły mu zdobyć pierwszy tytuł mistrzowski po zaciętej walce z Andreą Dovizioso. W roku 2007, wywalczył dziewięć Pole Position, wygrywając przy tym tyle samo wyścigów, startując z pierwszego pola. Do tego zanotował jedno drugie i dwa trzecie miejsca. To zaowocowało mistrzostwem już w przedostatniej rundzie sezonu, w Malezji.
W roku 2008 dołączył do teamu Fiat Yamaha, jako dwukrotny Mistrz Świata klasy 250cc. Tytuły w „ćwierćlitrówkach”, młody Hiszpan wywalczył razem z Aprilią. Debiutancki sezon startów w MotoGP rozpoczął znakomicie – trzy Pole Position w trzech pierwszych sesjach kwalifikacyjnych, a w wyścigach kolejno drugie, trzecie i… pierwsze zwycięstwo! Niestety w Chinach podczas treningów zaliczył potworny upadek, co skutkowało połamaniem obu kostek. Pomimo tego, wziął udział w niedzielnych zmaganiach i zakończył je tuż za podium. Środek sezonu dla „Por Fuery” był bardzo ciężki, bowiem przeplatał się ze wzlotami i upadkami. Ostatecznie wywalczył czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej, notując jeszcze wizyty na „pudle” we Francji, Misano i Indianapolis. Zaowocowało to tytułem Debiutanta Roku, a także najlepszym „nowym” w MotoGP od czasu wprowadzenia czterosuwów.
Sezon 2009 był bardzo udany dla Jorge. Rundę w Katarze zakończył na pozycji numer trzy, by już niedługo potem, podczas drugiego Grand Prix odbywającego się w Motegi, wywalczyć zwycięstwo. Sukces ten powtórzył dwie rundy później we Francji, wygrywając w mokro-suchym wyścigu z ogromną przewagą nad resztą stawki. Przegrał niestety pojedynki z Valentino Rossim zarówno w swej rodzinnej Katalonii, jak i na niemieckim Sachsenringu. W tych dwóch miejscach do Włocha stracił kolejno 0.099sek i 0.095sek. Jadąc na prowadzeniu na torze Donington Park najechał na śliską białą linię i zakończył rywalizację przy bandzie, z kolei walcząc o zwycięstwo także z #46 w Brnie upadł na jednym z zakrętów, nie chcąc dać się wyprzedzić koledze z zespołu. Na deskach wylądował także kilka rund później na Phillip Island, ostatecznie grzebiąc szansę na mistrzostwo w australijskim żwirze. Przed tym jednak udało mu się jeszcze wygrać w rundę w Indianapolis, podczas której „zamienił się” w Kapitana Amerykę. Ostatecznie w klasyfikacji generalnej był drugi, 45 punktów za triumfatorem – Rossim.
Sezon 2010 zdecydowanie jednak należał do Hiszpana. Bo jak inaczej nazwać fakt, że wygrał on dziewięć wyścigów, a w kolejnych siedmiu stawał na podium? Do tego siedem razy ruszał do wyścigu z Pole Position. Ostatecznie w klasyfikacji generalnej wywalczył on 383 punkty, co jest nowym rekordem w klasie królewskiej jeśli chodzi o ilość „oczek” zdobytych w jednym cyklu zmagań. To wszystko zaowocowało tytułem Mistrza Świata sezonu 2010 i tym, że w 2011 roku Lorenzo jeździć będzie z numerem #1.
W minionym cyklu zmagań „Por Fuera” walczył o obronienie tytułu mistrzowskiego, jednak mając za przeciwnika duet idealny – Casey’a Stonera na Hondzie – było to zadanie piekielnie trudne. Do tego Yamaha M1 nie była już tak mocna jak w latach poprzednich, co zaowocowało brakiem dominacji. Pomimo tego i częstych kłopotów, #1 jednak trzykrotnie triumfował – na torach Jerez, Mugello i Misano. Do tego dołożył jeszcze siedem kolejnych finiszów na podium, a w kwalifikacjach dwa Pole Position i łącznie jedenaście startów z pierwszej linii. W trakcie sesji warm-up na Phillip Island przewrócił się on jednak i stracił kawałek palca serdecznego prawej dłoni, co zmusiło go do poddania się operacji i opuszczenia reszty sezonu. Tak czy inaczej w klasyfikacji generalnej wywalczył bardzo dobre, drugie miejsce.
W 2012 roku Lorenzo liczy na to, że Yamaha przygotuje mu motocykl z silnikiem o pojemności 1000cc, który pozwoli mu walczyć o odzyskanie tytułu mistrzowskiego. Przedsezonowe testy pokazały, że M1-ka jest naprawdę dobra, a sam Jorge ma spore szanse regularniej walki o zwycięstwa.
Jorge z roku na rok zdobywa coraz większą ilość fanów, którzy zwykle ubierają się na czarno, który jest jego ulubionym kolorem. A czego się boi Hiszpan? Mówi, że pająków. Nie ukrywa też, że czuje się trochę mało męski z powodu tego, że na ciele nie ma zbyt dużego owłosienia…
MotoGP | 250cc | 125cc | Łącznie | |
Pierwsze Grand Prix: | 2008 – QAT | 2005 – SPA | 2002 – SPA | |
Pierwsze Pole Position: | 2008 – POR | 2005 – ITA | 2003 – MAL | |
Pierwsze najszybsze okrążenie: | 2008 – POR | 2006 – NED | 2003 – PAC | |
Pierwsze podium: | 2008 – QAT | 2005 – ITA | 2003 – RIO | |
Pierwsze zwycięstwo: | 2008 – POR | 2006 – SPA | 2003 – RIO | |
Zwycięstw: | 17 | 17 | 4 | 38 |
Drugich miejsc: | 19 | 6 | 1 | 26 |
Trzecich miejsc: | 8 | 6 | 4 | 18 |
Podiów: | 44 | 29 | 9 | 82 |
Pole Position: | 18 | 23 | 3 | 44 |
Najszybszych okrążeń: | 11 | 4 | 3 | 18 |
Tytułów mistrzowskich: | 1 | 2 | 0 | 3 |